Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 2474 ggr
hejkomochhjälpmig
11

Det måste få ett slut!

Varenda gång jag är i en akvariebutik blir jag bestört över hur kolossalt många yngel av stora fiskarter som förekommer i butikerna. 

Det riktigt kryllar av flera billiga, stora, arter av pleco i miniformat i butikerna, jämt! "Vanlig pleco"  tycker jag är illa nog att det finns så många av men det är ännu värre med gibbicepsen, som  blir dubbelt så stor (i ren kroppsmassa) och som dessutom är mycket vanligare. Vilket är för de flesta inom hobbyn en enormt stor fisk att husera. Men på antalet som passerar genom butikerna verkar det som om att var och varannan har en gibbi hemma?

Jag blir alltid så fruktansvärt sorgsen över vilket öde som väntar de flesta av dessa små liven, en för tidig död, kroniska skador eller ett livslångt lidande i för små akvarier med kassa vattenvärden. Det är inte okej! Varför ser vår älskade hobby ut på det här viset?!

Jag upplever även att det förekommer fler och fler fiskarter i akvariebutiker som överhuvudtaget inte borde säljas som akvariefisk! De borde absolut inte förekomma inne i butik för försäljning  till gemene man - utan vill man prompt ha dem borde de beställas.

Bara häromveckan fick jag en chock när det fanns totalt 8 st Alligatorbengäddor inne, fördelade på de två butiker jag besökte.  Jag har sprungit på dem förut i butik här och där men sällan och bara någon enstaka då. De var inte förbokade vad jag förstod, utan det var meningen att de skulle säljas till svenssonsvensson, åtminstone i ena butiken - andra butiken gick jag bara ut ur när jag såg dem, orkade inte med hur arg och besviken på världen jag blev.  Detta är alltså en av de största sötvattensfiskarna som existerar! VARFÖR tar man in dem i butik med syfte att sälja till (intet ont anande, ej pålästa) privatpersoner överhuvudtaget?! 

Annat jag sett på tok alldeles för mycket av på senaste tiden, och blir upprörd över är fiskarter som är aktiva simmare och blir över 1 meter i längd så som silverarowanor, red tail catfish  och hajmalar t.ex.  De hör hemma i publika akvarier, och möjligtvis då hos de ytterst få privatpersoner som har verkligen  gigantiska kar hemma och kan husera dem på ett värdigt sätt. 

Paroonhajar har jag också sett inne för inte så länge sen och då vill jag verkligen bara gråta - potentiellt 300 kg lättskrämd fisk i en glasburk… Jo tjena. Vem har möjlighet att ha dessa fiskar hemma?! Ingen! Det är som att förvara en häst på toaletten!

Om detta är ett fenomen som ökar  eller inte kan jag inte uttala mig säkert om, men jag upplever det så och hoppas att jag har fel. Att det förekommer överhuvudtaget tycker jag är illa nog. Hur ser det ut hos er? 

Och ännu viktigare: Hur sjutton ska vi få stopp på detta? Vad kan man göra? Har ni några idéer, tankar kring detta eller funderingar? Är det något ni reagerat på själva?

Draken
0

Tyvärr så finns det inte så mycket man kan göra åt det. Annat än att påpeka för människor som vill köpa dessa "monstrum" och tala om hur det verkligen ligger till, hur stora de egentligen blir och hur stora kar de egentligen behöver 😕

Paroonhaj och Red-tail är väl, vad jag vet Svart / eller om det är röd-listade …alltså de får inte säljas i butik, eller är jag helt ute och cyklar nu  ?

Sen måste jag också påpeka att det är ytterst sällsynt att en silverarowana blir större än 70-80 cm i akvarium, och det tar många år. Men fortfarande kräver de ju stora akvarium.

Men håller helt klart med dig, och delar verkligen din frustration 😕

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Fifill
2

Håller med dig till 100%. Finns så många arter som inte passar i akvarium, och även om vissa går att hålla utan problem till vuxen ålder så bör de ändå lämnas i naturen, enligt mig. T.ex Stiphodon-släktet, vars yngel utvecklas till vuxna i havet innan de simmar tillbaka till sötvattenfloderna/bäckarna igen. De må vara små, men kan man inte efterlikna deras lek i fångenskap(utan hormoner) så bör de få stanna där de är, tycker jag. (Inklusive alla dessa stackars silverhajar! 😮)

Priserna på många av dessa olämpliga fiskar är ju dessutom ganska ofta löjligt låga. Ju mer en fisk kräver av en akvarist desto dyrare borde de vara, så folk tänker sig för innan de köper. Tänk att köpa en liten alligatorbengädda för… 230 kr? Låter väl överkomligt, tänk vad häftigt att ha en sån! 🤢

Tycker verkligen att både butiker och grossister borde ta större ansvar för vad de säljer, och vilken info de sprider om arterna. Det finns ju så många fiskar som faktiskt passar perfekt i akvarium, trots allt. Vi kan väl ändå vara nöjda med dem?

Fifill
1

Jag funderar ju själv på om det skulle gå att ha en fiskodling/importera fisk, men då skulle jag begränsa mig till enbart de arter som är lämpliga akvariefiskar, och som kan få ett riktigt bra liv i ett genomsnittsakvarium. Om jag skulle ta hem mer, hmm, "avancerade" fiskar så skulle köparen få skriva på ett kontrakt eller liknande, samt bevisa att de besitter kunskapen om arten ifråga samt har ett passande akvarium. Tills att jag sålt fisken så är fisken mitt ansvar, och därför faller det på mig att se till att den får förutsättningarna för ett bra liv hos köparen. 

Men hur man får butiker och grossister, som vill sälja mycket och tjäna massor av pengar, att ta sitt ansvar vete sjutton… Starta ett fiskuppror? 🤔

hejkomochhjälpmig
7

#1 Jag köper inte det helt! Är man tillräckligt många som protesterar intensivt nog så går det att förändra på mycket tror jag! 

Jag hörde (tjuvlyssnade 😛) faktiskt personal på hornbachs akvarieavdelning stå och förklara för en kund jättepedagogiskt och bra om varför denne inte rekommenderade de och de fiskarna och nämnde även att de numera är noga med att fråga om akvariestorlek och akvarieinvånare innan  de säljer fisk för att akvariebutiker får så mycket skit av bland annat zoopet och I.FOKUS om att de bara kränger fisk utan att bry sig! 

Jag tror inte riktigt på att personen talade 100% sanning och de verkligen gör detta varje gång de säljer fisk (?!) men det är oavsett  ett steg i rätt riktning och jag har faktiskt inte sett några olämpliga fiskar där på väldigt länge heller, när jag tänker efter! Så jag hoppas det kan gå, vi får uppfostra våra akvariebutiker om vad som är lämpligt eller inte! Jag hoppas någon har en bättre genomförbar idé, jag har det tyvärr inte så jag grälar och tjatar bäst jag vågar och orkar.

Jag känner väl att man verkligen behöver komma åt de dåliga butikerna på något sätt, att det blir förbjudet att ha de här riktigt extrema fiskarna i butik eller något liknande men samtidigt vill jag inte egentligen ha fler arter förbjudna heller. Eller ja, "djurkörkort" är ju en dröm jag har, att man måste bevisa att man har vad som krävs både ekonomiskt, utrymmesmäsigt och kunskapsmässigt för att ha tillstånd för att skaffa levande varelser, och olika tillstånd för alla olika arter man vill ha såklart. Lagom krångligt att genomföra, va? :P 

Jag vet faktiskt inte? Det vore bra för individerna om så var fallet, tråkigare för arten i sig dock. Paroonhajen borde definitivt vara rödlistad och i så fall borde man ju kunna anmäla så fort de dyker upp? Rtc'n verkar dock inte vara hotad? Jag får nog läsa på lite mer om det, helt klart! :)

Ja, det är sant att Silverarowanan sällan når sin fulla potential  i akvarium vilket ändå är hela 120 cm, men bara det kan jag tycka är en varning  - när en fisk inte har möjlighet att nå  fullstorlek eller landar på något så långt ifrån som 60% av det den borde bli så är det något som tyder på att det är fel på fiskhållningen. Varför accepterar man att en stor fiskart blir såpass mycket mindre i fångenskap men inte en liten art?  Ingen skulle väl försvara att man höll t.ex neontetror så litet att de aldrig nådde sina 5 cm?

Att sjukt många exemplar av silvern man ser hos privatpersoner också har drop-eye tyder ju även det på att det är något som är riktigt fel. Sen tror jag de flesta dör i förtid också, de blir ju jättegamla, så att de inte kommer upp i full storlek kan ha med det att göra också kan jag tänka mig.

Att det går särskilt långsamt för den att växa håller jag inte alls med om? En fisk som går från 10 cm yngel  till 50 cm + på ett år, och växer ur ett 720 liters kar på 2 år är ändå en snabbväxande fisk kan jag tycka. 2 år är inte så lång tid! Sen växer de ju självklart långsammare om man missköter dem och inte  håller dem i tillräckligt stora kar, men så är det ju med allt.

Dock är den helt klart den fisk som kräver minst akvarium av de större arterna jag nämnt, dock ändå ett jäkligt mycket större kar än vad de flesta akvarister någonsin kommer att äga. För även om den bara lyckas bli 80 cm, så är det ju ändå en stor,  massiv, stark och lite speciell rovfisk som har ett behov av att röra på sig, hoppar, har lite temperament och kräver som minst 2000 liter egentligen, även om jag kanske personligen tycker det  är i det snålaste laget med tanke på att de rör sig i princip konstant.

Jag köpte faktiskt mitt 720 liters kar av en kille vars arowana hoppat upp  och krossat täckglaset, och fortsatt rätt genom glaset och och dött, så då gav han upp helt på hobbyn och det är ju synd att det ska sluta så. Det var varken första eller andra gången fisken ifråga hade gjort detta och att man inte uppgraderar innan fisken redan är för stor är tyvärr också vanligt inom hobbyn även om fiskägarna tycker om sina fiskar och egentligen är medvetna om att karen är för små och  hur stora deras fiskar tillslut borde bli. 

Det tar emot för de flesta att gå från standardkar till att faktiskt dra in några kubik vatten i huset. Så även om tanken är att uppgradera är det nog tyvärr så att många i slutändan inte gör det, trots att tanken från början var ett större kar. 

Jäklar vad jag babblar men skönt att du också tycker det är upprörande! :)

hejkomochhjälpmig
2

#2  Ja, där trycker du på ytterligare ett problem! De fiskar som börjar sitt liv i sötvatten och som då säljs som sötvattensfiskar men ju äldre de blir ju mer salt behöver de ha i karet och vissa slutar som rena saltvattensfiskar.  Som silverhajarna, deras öde som akvariefisk är ju oerhört tragiskt!

Och alla stackars renodlade bräckvattensfiskar som sälj som sötvattensfiskar, för att de överlever "tillräckligt" länge i sötvatten. Hemskt!

Ja, absolut! Prissättningen är en stor bov i dramat, jag har sett rockor inne ibland också men där är ju prissättningen en helt annan, vem som helst köper inte en fisk för +3000 kr utan att läsa på lite innan och då kan man ju konstatera att man antingen inte har plats/tid/kunskap eller så har man det.

Samma sak med silveraro vs. asiatisk arowana, asiaterna blir inte alls samma slit- och släng vara som de betydligt större men ack så mycket billigare silverarosarna.

#3 Ja, och det är mer sådant vi behöver! Men jag tror att folk verkligen måste börja välja de bra  (eller bara de marginellt bättre) akvariebutikerna och de ansvarsfulla seriösa odlarna mer aktivt och jag tror faktiskt det hjälper om fler och fler reagerar och säger till när de känner igen de här olämpliga arterna. Jag menar inte att man behöver vara otrevlig ens (även om man kanske bara vill skrika rätt ut!) utan man kan bara fråga om varför de väljer att köpa in dem och säga att man inte uppskattar det, att man hellre väljer en butik som inte tar in sådan fisk än en som gör det, till exempel.

Det som stör mig enormt är att akvariebutiker tjänar inte ens pengar på själva fisken egentligen! De går plus minus där vad jag har förstått och det är tillbehören, själva karen, foder och växter de faktiskt går runt på. Då kan de faktiskt lika gärna ha ett eller flera visningsakvarium som drar till sig folk som att ha ett akvarium fullt med gäddbebisar som får betala med sina liv istället.😡  

Ja! FISKUPPROOOR! Mina fiskar ställer gärna upp de med! :P

Bettysara89
2

Jag kan, som väldigt ny i hobbyn, vittna om hur sjukt svårt det är att göra rätt även när man försöker. Jag hittade zoopet innan köp och det hjälpte en del men vissa nybörjarmisstag gjorde jag ändå. Zoo affären jag köper fisk från är superbra och personalen jätteengagerad men de har ju så klart inte 100 procent koll på precis allt. Jag tror att det behöver ställas strängare krav från myndighetshåll gällande fiskhållning i butik. Tänk tex om det bara fick finnas visningsakvarium och så fick man beställa de fiskar man ville ha. Jag tror att det skulle göra att "vanliga svenssons" inte kommer hem med en sån där pleco av misstag iaf.. mycket av felköpen beror ju säkerligen på att fisken i affären är så fin att man "råkar" köpa den. Det som gjort mig tryggare är faktiskt den här sidan, man får goda råd snabbt och jag skulle idag inte drömma om att göra något drastiskt utan att dubbelkolla här först :)

"Om du bedömer en fisk utifrån förmågan att klättra i träd, så kommer den att leva hela sitt liv i tron om att den är dum". - Albert Einstein
Kika gärna in på min blogg: https://bettyvilleblog.wordpress.com/

Lillyrod
2

Ingen kan allt tyvärr så glöm inte att tänka till lite själv också ifall råden du får kan stämma. Alla gör misstag och det gör man även som van akvarist 😃