Vem äter mina växter?
Jag har ett 144 l med marmorgurami, corydoras, L052, Guppy, Kampfisk, elefanter, posthorn, trapdoor och äppelsnäcka. Senaste månaden så har jag upptäckt att någon tuggar på mina växter men vem är det? Har aldrig haft problem med detta innan, trots att ingen av arterna är nya för mig. Växterna är fina och växer på bra men det är lite surt när de blir så kala…
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Min spontana tanke är "Äppelsnäckorna", sniglar över lag äter ju växter. Har inte koll på alla de andra. Satte du in någon/några av dessa, de senaste 4-8 veckorna?
!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#1 Aldrig hört att äpplena äter friska växter. Efter jag upptäckte tuggandet så har L052 och elefanter tillkommit.
Ok, möjligt jag har fel, men det var min första tanke. Läste dock på: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Äppelsnäckor Att de i motsatts till de flesta andra arter kan hållas med växter utan att äta upp dem. Antingen en blandras elr någon av de andra fiskarna. Då är inte L052 och Elefanten, inte de primära då, det redan var ätet på växterna.
!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Möjliga: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Blå_gurami Vilken av dem? Posthorn som jag inte var bekant med, är ju en snäcka, och de flesta snäckor äter ju växter.. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Posthornssnäckor Ja,luddigt svar, men någon av dessa tror jag då ☺
Du har inga sandsnäckor i? De kan ge sig på växter har jag sett. I synnerhet om de blir många. De ska inte göra det men gör det ändå 🤪
Elefantsnäckor äter friska växter om de inte har grönsaker dygnet runt. Jag vet av egen erfarenhet.
Djurälskare
Varken äppelsnäckor eller Elefantsnäckor äter växter (inte mina i varje fall) har både äpplen och elefanter i tätplanterade kar, och inga problem att växterna blir uppätna. Elefanterna har heller inte tillgång till grönsaker dygnet runt.
Är lite inne på samma tanke som Lillyrod här, har sett att sandsnäckorna kan tugga i sig växterna. Sen litar jag inte riktigt på l-malen. Jag har inte så mycket erfarenhet av dem, men de jag har haft, har nog kunnat mumsa i sig finbladiga växter nån gång ibland, det har även mina unga Ancistrus gjort ;)

Jag har hört att elefanter kan tugga lite växter, men det verkar olika mellan olika stammar. Jag gissar på antingen elefanterna eller sandsnäckorna. Jag tror det är mina sandisar som tuggat lite på mina växter, men det är så lite skada att det knappt har märkts när jag haft mycket växter.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Mina växter tuggas oxå sönder. Hur kan man motverka/förebygga?
Djurälskare

#10 Det beror lite på vem det är som käkar dem. Vissa arter är hopplösa på att förstöra växter oavsett, så där får man lite ge upp om om man vill ha den arten. Många andra låter dock bli växterna om de får tillräckligt med grönfoder, men ska man ge det måste man vara noga med att plocka bort eventuella rester och vara duktig med vattenbytena för att vara rädd om vattenkvalitén.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Har inga sandsnäckor så det är nog inte det 😉 Det är framförallt gälört och valle som de ger sig på. Malen flyttade in efter jag upptäckt det så tror inte på den heller.
Mina elefanter var hpplösa på att äta valle.
Djurälskare
Jag tycker att #10 gav dig ett bra svar på hur du kan motverka detta.
En del arter ger sig på specifika typer av växter, så det kan hända att du inte kan ha finbladiga växter i karet utan att det blir tuggade på.
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Nu kommer jag göra dig Ledsen lizelda, och fråga dig en sak, Går Guramin Extra mat i form av växtbaserat?
När jag hade Gurami mumsade dom gärna på mina stängelväxter men så fort dimfick växtbaserat i kosten Slutade dom med det.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#14 Nej. Vad vill de ha? Grönsaker eller flingfoder?
Växtbaserat Flingfoder, eller pellets kan du testa, sen snäckorna blir nog bara glada av lite Gurka eller Zuccini lite nu och å och då kommer Guramin vara där och nalla dom med 😃
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Snäckorna får broccoli ibland, tror att det är hans nya fru som tuggar då jag haft hanen sen Gordon införskaffades typ och aldrig haft problem innan.