Palettpar som slåss.
För 3 veckor sen så fick paret yngel. Allt har varit lugnt. Tills idag när jag kom hem så har båda trasiga stjärtfenor. Ingen av dom har problem med att röra sej iaf. Såg dom bråka för en stund sen. Vet inte hur jag ska göra. Det är honan som blivit aggressiv. Hanen håller sej på långt avstånd men ibland jagar hon iväg han ändå ocj då slåss dom. Vill gärna ha tips på hur jag ska lösa detta. Dom bor ensam i 112 liters förutom en a-mal. Den bryr dom sej inte om alls.
Palettciklider är hyfsat aggressiva, även mot varandra. Har de kvar yngel, eller är de borta ?
112 liter är för litet för ett par Paletter tycker jag, de tar såpass stora revir att de behöver minst 200 liter. tror det kan vara så att de bor för trångt. Men det är min åsikt ;)
Dom har ynglen kvar. Honan har hand om dom. Tidigare så har dom varit sams och delat på ansvaret men nu får inte hanen komma nära. Kan det bli bättre om jag möblerar om i karet ?
Har de ynglen kvar så kan det bero på det. Karet måste vara inrett så att den som är jagad, kan vara både hona och hane, kan komma undan och gömma sig. Fri sikt över hela karet är inte bra alltså. Mycket rötter och växter som skymmer sikten och bildar små gömmor kan hjälpa.
Jag tycker inte du ska just möblera om när de har yngel men kan du klämma ner fler växter t ex kan det ju vara bra.
Jag tycker också att akvariet är för litet för ett par med yngel. Arten blir som du upplevt väldigt aggressiv och de kan slåss till döds. Om du har möjlighet så kan det vara en ide att flytta hanen, för han mår säkert inte så väl i dagsläget.
Möblera inte gärna om, det kan göra saken ännu värre. Stoppa hellre ner sånt som t.ex växter och rötter som lillyrod säger.
Medarbetare på akvariefisk ifokus