Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 970 ggr
Helena1978
0

Frågor och skötselråd

Några frågor:

1. Jag vill gärna veta mer om Corydoras duplicareus, fiskstorlek, akvariestorlek, minsta antal etc?

2. Skötselråd angående Amapatetra ( Hyphessobrycon amapaensis) ?

3. Vem av de 3 dvärgpansarmalsarterna är lättast att hålla? är de svårare att hålla än någon av de större arterna?

4. Behöver Corydoras sterbai större revir än Corydoras aeneus?

Läste att minsta akvariestorlek för 6st är 120L för sterbai & 60L för aeneus trots att båda arterna blir 8cm, vill bara kolla så att jag inte missar något.

5. Hur lätt är det att få tag i följande arter:

Corydoras duplicareus

Corydoras sp.cw010

Corydoras sp.cw009

Amapatetra (Hyphessobrycon amapaensis)

Kolglödstetra (Hyphessobrycon amandae)

6. Hur lättskött är Amapatetra & Kolglödstetra om man jämför med Neontetra?

Erik97an
0

1. Corydoras. 20-27grader. hålls i grupp helst 6+. De gillar strömt vatten. minsta akvariestorlek 60l men helst över det!

3. vilka 3? de flesta corydoras är enkla att ta hand om speciellt dvärgpansarmalarna. de gillar animaliskt foder då de är allätare.

4. ingen skillnad vad jag vet båda är lika trevliga och corydoras är inte så revirhärdade vad jag sett när jag haft de.

5. kolla med närmaste djuraffär eller kolla på Imazo.se där brukar de flesta affärer beställa ifrån. så hittar du den där så är de bara att gå till en djuraffär som handlar från denna grossist och be om en beställning 🙂

det va de jag kunde svara på :)

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Draken
0

Här har du en jättebra  artikel, fakta om Pansarmalar/Corydoras :)

http://akvariefisk.ifokus.se/articles/563d1c54ce12c426f6000639-fakta-om-corydoras-pansarmalar?articles-1

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mimåne
0

1. Jag vill gärna veta mer om Corydoras duplicareus, fiskstorlek, akvariestorlek, minsta antal etc?

Duplicareus, en fantastisk pansarmal som bara blir 5cm i storlek. Du bör ha minst 6st men helst ett stim på 8 eller flera. Akvariets minsta storlek är ca 60L, men jag tycker nog att större är att föredra. Ph värde neutralt till svagt surt. Temperatur 24-25grader. Strömt vatten och sand som bottensubstrat. Möjlig att få lek på i akvarium.

2. Skötselråd angående Amapatetra ( Hyphessobrycon amapaensis) ?

Just amapatetra har jag inte haft själv, men jag har haft andra arter ur släktet hyphessobrycon. Jag tror inte att denna tetra skiljer sig särskilt ur mängden.  De blir bara 3cm så de hålls nog bäst med andra, små fiskar i likvärdig storlek. Jag skulle tipsa om flytväxter till dem som ger en extra trygghet. Håll dem i stim på 15st eller mer. Ca 25 grader i vattnet och ett ph värde som är surt eller mot det neutrala.  

3. Vem av de 3 dvärgpansarmalsarterna är lättast att hålla? är de svårare att hålla än någon av de större arterna? 

Jag tänker att du menar C. pygme, C. hastatus och C. habrosus och utgår nu ifrån dem. Personligen tycker jag inte att någon av dessa verkar svårare eller lättare än den andra. Om de är svårare än någon av de större arterna, det beror ju helt på vilka förutsättningar man ger dem i akvariet. Alla fiskar har sina krav och följer man dem så borde det inte vara några större problem. Något som generellt gäller för mindre fiskar är att man undviker större fiskar i samma akvarium. Dels för att de kan bli mat, men också för att de ska kunna känna sig trygga och hålla sig friska.

4. Behöver Corydoras sterbai större revir än Corydoras aeneus?   
Corydoras tar inte några revir utan rör sig i hela akvariet.

** Läste att minsta akvariestorlek för 6st är 120L för sterbai & 60L för aeneus trots att båda arterna blir 8cm, vill bara kolla så att jag inte missar något.
**Så bra att du tar upp detta. Jag har haft båda dessa arter och att 60L skulle räcka för aeneus tycker jag inte är rätt. De blir precis som du säger ganska stora och de är även väldigt aktiva. Jag skulle sätta samma gräns på akvariets storlek som med sterbai. 

5. Hur lätt är det att få tag i följande arter:

**Corydoras duplicareus
**Lätt- medel. Finns inte alltid inne i djurbutiken men kan beställas.

**Corydoras sp.cw010
**Medel - svårt

**Corydoras sp.cw009
**Medel - svårt

**Amapatetra (Hyphessobrycon amapaensis)
**Vet ej

**Kolglödstetra (Hyphessobrycon amandae)
**Lätt. Brukar finnas inne i djurbutiken och finns även att beställas.

6. Hur lättskött är Amapatetra &

Kolglödstetra

om man jämför med

Neontetra

**?
**Likvärdiga.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Helena1978
0

Tackar för snabba svar👍, vill gärna veta så mycket som möjligt om de arter jag funderar på, innan jag skaffar akvariet, skulle inte vara roligt att köpa ett akvarium och sedan inse att de fiskar man planerat hålla i det kräver mer utrymme än det akvarium man införskaffat har.

Skulle önska att jag hade plats för ett akvarium på 300-450L, min dröm vore att ha ett akvarium på 720L  och bara hålla olika tetror och corydoras i det, men bor tyvärr för trångt för det, så det får bli ett betydligt mindre akvarium om det nu blir något, har så himla svårt att bestämma mig för vilka arter som ska ingå i det.

Har dock grottat in mig och läst det jag kommit över om de arter jag är intresserad av, har även sökt på deras latinska namn på you tube för att se deras rörelsemönster och beteende i akvarium och gentemot artfränder och andra fiskar, för att se om de faller mig i smaken.