Corydoras i nytt akvarium
Okej så nu har jag satt upp mitt 120 L akvarium med sand och en rot och snart några växter så jag ska låta det stå i några dagar innan jag för över fiskarna och de s´fiskar som är tänkta i detta 120 l akvarium är:
2 fjärilsciklider
7-8st ottisar
?-? corydoras aeneus.
Vad tror ni om blandning samt hur mycket fiskar det är? och hur många corydoras kan jag ha för att de och akvariumet ska må bra utan att det blir för många?😃
Ett akvarium behöver inte stå något alls innan man flyttar över något levande. Ingenting händer i det förrän någon börjar leva där. Äta och bajsa. Däremot räcker det att flytta över 2-3 fiskar i ett första skede. Det bör gå några veckor mellan gångerna man har i mer fisk. Detta för att undvika nitrit : )
Minst 6 stycken corysar bör du ha. Jag tror inte du ska ha fler än 8 för de blir ganska stora.
Eller ja det är inte bara växterna jag har några mer rötter och andra gömställen
Du kan ha i 2-3 fiskar efter att du har haft i växter och en hel del gömställen åt dom. Det kan vara grumligt för att sanden var lite smutsig, men det kan också vara små luftbubblor eftersom att det kanske är vatten direkt från kranen? Det grumliga kommer försvinna vartefter som du gör ca 30% vattenbyte en gång i veckan och byter ut eventuellt smutsigt vatten. Om inte annat håller du nere Nitrit och dina värden blir med stadiga med regelbundna vattenbyten :-)
Jag tror att det flesta rekommenderar några dagar mellan uppstart och flytt av första levande individen/individerna, för att alla värden ska bli rätt (pH, temperatur…). Men även för att det ska finnas färdiga gömställen.
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Om jag inte har fel kör den pumpen 990-1000 l/h, vilket är väldigt överdimensionerat för ditt kar.
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Syreslangen behöver du inte ha på pumpen. Den suger inte sämre för att du tar bort den, utan förmodligen syns det inte lika väl på utblåset, när det inte kommer massa bubblor ;)
#5 Detta är ett pumphuvud och används för att få starkare ström i akvariet. Det har inget filter alls.
Du kan använda den andra pumpen tills vidare, men jag skulle rekommendera att du köper en ny pump till akvariet. Aquael pumpen har jag också använt i ett 112L akvarium där det gick corydoras och jag tyckte inte pumpen räckte till på långa vägar. Gärna ett ytterfilter till den storleken på akvariet du har och för att corydoras ska få tillräckligt med strömt vatten =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Nej mimåne jag håller det står 320l/h, men den har knappt alls något utsprut utan den syreslangen. men ni får gärna rekommendera pumpar och länka det skulle uppskattas jätte mycket! Vad matar ni era corrysar med`?
Det har nog blivit mer grumligt än sista bilden.. hmmm
Mina corydoras äter samma mat som övriga fiskar får. Räkmix, granulat och tabletter : )
Ja okej jag ger mina fjärilsciklider räkmix så det blir bra
Men då är det väl inte 270 gallons/h? :-)
vad menar du Cecilia?har du några tips på varför det fortfarande är jätte grumligt. Borde det inte ha lagt sig lite iaf
270 gallons/h är enligt ett flertal beräknare mellan 900-1000 liter/h. Därav tror jag inte att det stämmer om det står 320 l/h på produkten, haha. Men gå utefter 320 l/h :-) Mitt kar var grumligt/disigt i flera dagar efter uppstarten. Så det är inte ovanligt. När du gräver runt i sanden kommer ännu mer smuts upp, så då blir det smutsigt igen. Den bifogade bilden visar hur mitt kar såg ut under den första veckan. :-)
Okej Cecilia då förstår jag. Men pumparna menade jag att jag hade en liggandes (som jag trodde va en pump) som hade 270g/H men det var igentligen bara ett pumphuvud och det var den första bilden jag bifogade. Den andra bilden jag bifogade var en pump jag fick till akvariet och den hade 320l/H den använder jag nu
Jag har tyvärr varit lite förvirrad p.g.a. feberyra, därav har jag inte hängt med i svängarna här i tråden, haha. Beklagar. Den pumpen du använder nu passar perfekt till ditt kar :-)
Jag hade valt mellan dessa två ytterfilter till ditt akvarium.
http://www.zooplus.se/shop/akvarium/filter_pumpar/externa_filter/eheim/278701
http://www.zooplus.se/shop/akvarium/filter_pumpar/externa_filter/hagen/338753
Mat till corydoras rekommenderar jag tablettfoder med köttinnehåll och fryst foder.
Hahahah okej cecilia, jag ska kolla mimåne.
i Åleds akvarium där jag köper alla mina fiskar, växer osv såg jag att dem hade corydoras på grus vilket inte är så bra så därifrån tänker jag nog inte köpa mina corrysar, men finns det någon privatodlare som man köpa ifrån? eller något annat alternativ?
Nu vet jag inte hur just butiken i ditt närområde gör, men det brukar inte vara problem att köpa corydoras från en butik som har de gående på grus. I normala fall brukar de inte ha gått på grus en längre period då butiken bara är en mellanhand . Fråga i butiken när de fick hem dem för att vara säker.
De flesta butiker har just grus för att det är betydligt enklare att hålla rent och byta om man inte har snäckor eller liknande (i stora volymer). Sen går det variera extra mycket i färg och form för att göra ett roligare och mer intressant intryck på kunder som besöker.
Om du inte hittar en privatperson som kan sälja, så kan du alltid be din butik beställa hem just den arten corydoras du vill ha och då kan du tajma in det så slipper dem gå på grus överhuvudtaget.
Ja okej det borde jag tänkt på att dem inte är där så länge hahaha,
Kan man mata corydoras med Plecotablets? mina fjärilsciklider vägrar äta Cichlid omnivore small pellets floating type, eller inte vägra dem går upp och smakar några gånger sen går ner igen. Vad ska jag göra, gillar dem inte det så är det väl bara att ge upp antar jag?
Fiskar har smak helt klart. Lika mycket som vi. Gillar de inte maten så gör de inte och det går inte att tvinga dem 😃
Hahahah ja så det är bara att slänga hela burken då eller den är ju så gott som oöppnad
Du kan ju försöka byta bort fodret mot något annat kanske? eller skänka bort till någon annan? =)