Molly spottar ut maten?
Hej, för några dagar sedan så spontan köpte min väns vänner en Molly som "skämt". Min vän har inget kar så jag bad henne att ge fisken till mig så den inte plågades i det lilla glaset de la den i. Har dock aldrig haft Mollys innan så läste på lite vad de behövde och de verkar ha en tendens att bli sjuka lätt(?).
Första dagarna var allt normalt men nu senare hänger den bara vid ytan, Han kippar inte efter luft utan bara simmar runt, Ett antal gånger gned han sig mot plantor och glaset eller snarare slog sig mot dem. Han har något lite vitaktigt genomskinligtr bakom ögat nu (kanske pga hanslagit sig?) Han spottar ut all mat också, vare sig det är flingor eller granulat. Jag la honom temporärt i en yngel låda med lite mat för sig så inte de andra fiskarna åt det. Jag ser att han försöker äta det men bara spottar ut det gång på gång,
Snälla hjälp?
Om han gnider sig mot inredningen, så har han förmoligen någon form av parasiter. Skulle tro att det är svamp eftersom han har något vitaktigt bakanför ögat.
Har du nån bild ?
Jag håller med om svampangrepp. Det är väldigt vanligt på just molly och med den stressen den har varit utsatt för så är det inte konstigt att det blev så.
Om en fisk spottar ut maten så kan det bero på två orsaker.
1. Maten är inte god.
2. Fisken är sjuk.
Molly brukar äta det mesta, flingfoder som fryst eller levandefoder och därför tvivlar jag på att den skulle spotta p.g.a missnöje med maten. Jag tror att den här fisken mår dåligt på något vis. Att den också hänger vid ytan mycket och kliar sig mot inredningen stärker min tro om att denna fisk kan vara sjuk.
Stress är en vanlig uppkomst till sjukdomar och denna molly fick tyvärr ingen bra start när den såldes från djurbutiken. Den har säkert varit mycket stressad p.g.a det den utsatts för och jag ser att det finns en stor risk för att den kan ha utvecklat sjukdom p.g.a detta.
Vad det kan röra sig om för sjukdom har jag i dagsläget väldigt svårt att bedöma. Luddet vid ögat är intressant och det skulle jag gärna se en bild på om det vore möjligt.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
https://www.youtube.com/watch?v=1xh0mUWxqj0
Här är en video på hur han ser ut just nu. Han har magrat till ordentligt och ni kan se att jag har försökt att få honom att äta. 😢 Det vita bakom ögon jag skrev om innan försvann dagen efter, vet fortfarande inte vad det va men det hängde löst iallafall. Jag har läst på mycket om symptomer för jag ser att hans gälar såg lite röda och svullna ut och det kan tydligen vara en förgiftning så jag gjorde ett ca 65% vattenbyte.
Några tips? Känner nästan att det snart är försent för honom då han inte har ätit något på jätte länge…
Svårt att säga vad som är fel. När dom blir gamla å nära döden så magrar dom av och till slut dör. Kanske inte ska ha honom i ett yngelkar då det stressar så mycket, men det kanske finns en orsak till att du har honom där i. Det enda man kan göra vad jag vet är att vänta å se. Fiskar som köps i butik har man ju tyvärr ingen aning om på ålder på och dom blir för det mesta inte så gamla.
Wish i was a little bit stronger 
Den såg inte så pigg ut. Jag tänker på dålig avel men också på om det kan vara någon typ av invärtes parasit. Vilket det än är så tror jag tyvärr inte att fisken kommer överleva.
Medarbetare på akvariefisk ifokus