spricker det om golvet är snett?
Inte tänkt på det innan, men. Det stora karet, 170l med alu-ram, lutar. Cirka 1cm skillnad från ena hörnet till det andra. Jag är ganska säker på att det är golvet som är snett, lägger man en kula på golvet så rullar den väldigt snabbt åt ena hållet(har inget vattenpass tillgängligt haha). Är det någon fara? Kommer det spricka?
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Har du nån möjlighet att lyfta upp det hörnet på akvariet som lutar med något? Typ möbeltassar eller nån plexibit eller liknande? För om vattnet trycker mot ett enda hörn så har jag förstått det som att det inte är bra för akvariet.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Det är svårt att säga om det kommer att spricka eller inte men det är att rekommendera att karet står vågrätt. Jag själv hade inte velat ha det lutande.
Lite svårt att lyfta 170l plus 25kg sand bara ';D
Man måste ju givetvis tömma ur så mycket det går.
Tror ni det är någon fara att låta det stå någon vecka till nästa vattenbyte då? Har ju stått snätt i någon månad så det är kanske bäst att fixa det typ så snart som möjligt eller nåt.
Det håller säkert den tiden, men du vill inte ha en spricka i karet. Detta hände mig i förra veckan och det va INTE roligt. varken för mig el fiskar. Skulle det spricka så står du ju utan kar och med vatten överallt. Jag hade tur å hitta ett kar ganska omgående men det kostar oxå. Onödigt kanske att riskera.
Wish i was a little bit stronger 
Det är säkert ingen fara om du väntar en vecka eller två men jag skulle inte låta det stå så. Med tiden kan trycket göra att det blir spänningar i och så småningom kan det spricka.
Ett tips jag fick en gång i tiden är att lägga frigolit under karet… frigoliten jämnar ut trycket och gör att det alltid kommer vara vågrätt även om golvet eller ställningen är sne.
Man ska inte ha frigolit under ramkar. Det använder man enbart om man har helglas. Lägger du frigolit under ett ramkar finns risken att frigoliten trycker upp glaset i botten så det spricker : )
Vi har lite lite lite Lutande golv och har haft akvarium alla år vi har bott här, har ofta haft akvarium stående i flera år och det har inte spruckit, dock är det en minimal lutning, men det lutar ju ändå ;)
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
1cm är ganska mycket lutning för ett 170L akvarium. Jag skulle starkt råda dig till att åtgärda det här för det finns en risk att det kommer spricka och börja läcka. Jag har använt mig av plexiglas för att räta upp när en bänk har lutat men har å andra sidan aldrig haft en så stor nivåskillnad som 1cm.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag har en lutning på ungefär 2-3 mm där stora karet står. Men en cm är mycket, jag skulle inte våga låta det stå så. Även fast det är Aluram på karet, så kan aluminiumen böja sig, eftersom det är ett ganska mjukt material.
Hade aluram på mitt kar. Stod ojämt på en bänk här hemma, därav den stora sprickan. Tog ca 3-4 mån innan sprickan kom, men det kan ha varit ren tur. Jag hade inte väntat. Ganska mycket pengar det handlar om oxå.
Wish i was a little bit stronger