Byta biotop i akvariumet?
Som vissa av er vet så har jag skaffat en del Golden ciklider men börjar redan tröttna en del på karet då det bara liksom '' är '' kan inte plantera växter eller något för de åker upp på direkten och jag älskar gröna akvarium & att få möblera om och få göra lite '' scapes ''
Hur ska jag då göra för vill gärna börja om i akvariumet men har nu golden ciklider för över 1000kr + massa lavastenar…
Djuraffärer här verkar inte intresserade och jag är inte alls intresserad av karet över huvudtaget… jag matar de och sen var de typ det, jag vill knappt titta på de även om de är fina då men de är väldigt tråkiga nu?
hur ska jag göra?
Växt odlare & Räkuppfödare!
60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *
Du får göra det som akvarister tycker är allra värst. Vänta. Om du inte kan sälja eller ge bort dem så får du behålla dem och sköta om dem tills deras tid är över. Sedan får du fundera på vad du vill ha istället.
Man ska inte ha för bråttom när det gäller kar och val av fiskar. Bättre att tänka en gång till innan man bestämmer sig så slipper man hamna i din situation : )
Hur ser karet ut nu? Ren nyfikenhet. Jag är ju inte så insatt i allt med akvarium än.
Wish i was a little bit stronger 
Ungefär såhär fast med 10+ Ciklider och lite mer sten + 3 fina ancistrusar

#1 asså jag kan säkerligen bli av med de gratis till djuraffären men att bara ge dom känns så dumt då jag spenderat över 2000kr + på det karet :/
Förstår att det inte är roligt när du lagt ut så mycket pengar. Jag tycker det va ganska fint annars. Klart att det är finare med massa växter å så men fiskarna är ju så vackra å se på. Hade jag haft råd så hade jag kunnat tänka mig att köpa dom. Har två extra kar men just nu finns inga pengar till det. Har lagt över 2000 kr på bara två veckor. Smakar det så kostar det. Hahaha
Wish i was a little bit stronger 
#6 Du har en helt annan biotop än den som Malawi kräver. Dom skulle inte fungera i ditt kar. :-)
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Jag får helt enkelt köpa ett till akvarium Mowhaha! 😂
#6 Det är på tog för litet för Malawi, samt att det är helt fel Biotop, och dessutom ska Malawi gå i artakvarium annars ryker allt annat man har :p
TS Det som kan klara sig är vävter såsom Anubias, Java ormbunke och liknande, jag har haft malawi i måååååånga omgångar (Älskar dem xD) men när jag har velat haft växter Med malawisarna har jag köpt hem Fiskelina och Knutit fast växter på stenar och liknande, växterna får vara kvar och du får grönt kar! ^^
HAr bara gått snett en gång och det var när jag knöt fast Java ormbunken på en sten nära pumpen och den Ignorerade stenen och satte fast sig själv på pumpen istället ;)
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Du kan ju försöka sälja privat, det finns en hel del FB sidor (om du nu har FB) där man kan köpa, sälja eller byta. Nån kanske vill byta mot växter eller annan inredning ?
#6 Dels kan du inte ha Malawi med dina fiskar, och dels har du redan alldeles knökfullt (tom överfullt) i ditt akvarium, du skulle behöva göra dig av med lite fiskar istället.
Ibland gör man köp som man ångrar. Jag tror vi alla har råkat ut för det. Det är jobbigt när det dessutom handlar om en del pengar men kanske lär man sig att tänka till lite extra nästa gång. Om man är som jag så kan det ta några misstag innan man lär sig haha =)
Jag tror du har följande alternativ:
1. Hålla ut. Göra det bästa av situationen och ge fiskarna värdiga liv tills livets slut.
2. Försöka sälja dem till privatpersoner.
3. Hör med djurbutiker om du får byta in dem mot något annat. De är väl ganska unga ännu så butiken kan absolut tjäna på dem.
4. Inse att pengarna är förlorade och skänk bort fiskarna.
Medarbetare på akvariefisk ifokus