Sjuk slöjstjärt!!
Det ser ut som svamp ja. Hurdant kar går den i? Slöjstjärtar smutsar ner ordentligt och behöver stort kar med bra pump och regelbundna vattenbyten för att det ska fungera.
Du behöver nog medicinera mot detta men kontrollera vattenvärdena först så du ser om det är något skumt där.
Hur länge har den haft den här vita pricken? Växer det och blir större? Är den luden eller hur ser den ut?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Vilken temperatur har du i akvariumet och vilka andra fiskar har du tillsammans med slöjstjärten ?
Håller med om att det ser ut som svamp, men svårt att avgöra eftersom bilden är väldigt suddig.
Ja det va svårt att få en bra bild. Ja fläcken har växt och är lite luden. Jag är noga med vattenbyten och att kolla vattenvärdena. Har en stor pump men överväger att köpa en större då dom som någon annan sa smutsar ner väldigt mycket. Är koksaltsbad en lösning ? Eller hur går jag till väga? 21 grader är det förresten.
Saltbad skulle det stå. Jag ska inte koka fisken 😂
Hur stort alvarium gå fisken i?
Om det är ludet och vitt, då låter det som svamp. Det kan bildas om fisken haft något sår från t.ex att den varit i slagsmål, blivit mobbad eller skadat sig mot inredning. Vid en skada kan man göra ett litet saltbad för att rena såret och på så vis förebygga att svamp bildas. Har svamp redan uppkommit så hjälper inte salt utan då är det medicin som gäller.
Ibland kan svamp försvinna av sig självt, men eftersom att du säger att det har vuxit så verkar det inte gå åt det hållet. I det här fallet skulle jag rekommendera medicin mot svamp.
Medarbetare på akvariefisk ifokus