Skada eller sjukdom?
Vad kan nu detta vara? Området på buken har successivt blivit rödare (se bilder). Hon äter bra och ingen av dom andra fiskarna är drabbade. Vad tror ni om saltbad?

"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Hm.. På bilderna tagna på fisken i yngelkasse så kan jag se att det ser lite märkligt ut. Ungefär som en blödning likt när vi får ett blåmärke. Om detta vore min fisk så skulle jag inte göra något i dagsläget utan avvakta och ge fisken så mycket lugn och ro som möjligt. Förhoppningsvis är det inget allvarligt utan något som fisken själv kan läka.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#1 Ja det låter som rätt beskrivning. Då avvaktar jag och ser hur det utvecklas. Yngelkassen är placerad i samma akvarium som stimmet.
Ser det ut att vara utanpå eller under fjällen? Jag har en albino corydoras som för ett tag sedan fick en röd fläck på huvudet vilken syndes men som inte var ytlig. Som tur var verkar det som om det var ett blåmärke eller liknande då det successivt försvann och den mår nu helt bra. Hoppas att det är något liknande för dig :)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
#3 Vad skönt att det gick bra för din corydoras :). Min lilla dam har nu tillsammans med en annan hona, tillfälligt fått flytta till ett eget akvarium. Jag tycker det ser lite bättre ut idag.

Det är bara honor som är drabbade? Mina smycketetra råkar ut för något liknande men de blir extremt tjocka också. Jag tror det är romläggning som inte funkar för de äter som vanligt och är inte förstoppade. Mina honor dör efter ett tag. Hanarna drabbas inte alls : (
#5 Det är bara denna hona, den andra är inte drabbad utan fick följa med som sällskap :) Hon är inte tjock nu men jag ska hålla koll. Tråkigt att du förlorade dina 😕