Mitt Juwel Rio 240
Nu ni! Äntligen är det dags för mig att börja dra igång en tråd om mitt egna akvarium. Nästa vecka ska vi åka och köpa hem ett Juwel Rio 240 liters kar. Vilket faktiskt betyder att jag snart inte behöver drömma runt hos era kar längre 😃😉
Idag var vi iväg och köpte hem lite grundmaterial till karet, vi ska dock iväg ett antal gånger till innan det blir dags för fisk. Hittills har vi köpt dropptester (nitrit och pH), en snygg redmore rot, ca 5 kilo lavasten och en röd-brun BTN slimline bakgrund. Det har varit en del fram- och tillbaka vandring kring vad vi skulle ha för bakgrund, men jag tror att vi valde rätt. Just nu är jag riktigt taggad! Förhoppningsvis har vi ett vattenfyllt akvarium med fisk i till helgen nästa vecka. 🥳
Jag har några dekorationer som jag aldrig har använt till annat än fantasier och akvariedrömmar, b.la. ett större skeppsvrak som är ca 20 cm långt. Tror ni att det skulle göra sig bra till lavastenarna i karet?
Gott Nytt År! 2017, kan man tänka sig? 🍸
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Grattis! Det finns inget roligare än att planera och sen starta upp.
#1 Tack 😃 Jag håller med, att planera har varit riktigt roligt! Nu återstår "bara" biten där vi ska starta upp allting också.
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Så nyfiken som jag är tog jag upp bakgrunderna och ställde dom bredvid varandra med stenar och rot framför, för att få en någorlunda överblick med dom tillsammans. Jag tror att det kan bli bra, men den ena bakgrunden är feltillverkad. Annan färg, sned och ser ut att ha "smält" på baksidan - rutorna och stämpeln är bara en stor röra. Vi ska åka tillbaka till butiken imorgon och byta den. Jag kan inte klaga… Nu får jag ju en ytterligare chans att kika på snygga fiskar igen 😎 Det finns alltid något gott i allt!
Vad blir de för fisk? Lägg ut lite bilder gärna! Följer denna tråd och lycka till med de nya karet! :)
Växt odlare & Räkuppfödare!
60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *
#4 Jag kan säkert försöka ta lite bilder vartefter 😊 tack 😀
#4 Jag såg inte frågan kring fisk förrän nu haha… Men om det blir som jag har tänkt tidigare kommer jag skaffa guldgurami, någon tetra och corydoras. Eventuellt ett mindre gäng guppys vid uppstart. 😉
Idag var vi iväg till zooaffären igen för att byta den feltillverkade BTN bakgrunden. Det fanns två kvar i lager, varav den ena även den var feltillverkad. Den vi fick med hem har en annan ton än de två vi redan har, trots att det ska vara samma. Imorgon far vi iväg till affärerna igen, denna gång blir det dock köp av akvarium, bänk, akvariesilikon och sand.
FRÅGA: Går det att använda, t.ex JBL Ocean blue t5 ultra lysrör (se zoo.se) till ett sötvattensakvarium? Tror ni att det blir snyggt även om vi har en i färgen varm bakgrund? Ljuset kanske inte funkar för växterna i ett sötvattensakvarium? Vi funderar eventuellt på att ersätta Juwels egna lysrör till dessa, då vi tror att fiskarnas färger kanske kommer lysa upp mer. Tror ni att vi tänker fel? Det jag oroar mig för är att växterna inte kommer trivas och få allt ljus dom behöver. Det kanske krävs en kombination av dessa till natt/kväll och de vanliga lysrören till dagsljus…
På bilden ser ni vår fina rot, BTN bakgrunderna och en nyinköpt håv. Ledsen för dålig bild :)

Corydoras eller annan algätare? Corydoras är INTE algätare. Bara så du inte köper ett stim i tron att de ska äta alger : )
Det här med ljus är jag inte jättebra på men har inte Juwel-karen egna mått och rör så att det är svårt att byta mot andra? Osäker där.
#7 Tack för rättelse, jag har inte läst så mycket om Corydoras men ska göra det! Jag hade för mig att dom kan funka som städare, men har jag fel?
Butiken hade bytt lysrören i ett av Juwels akvarium (med det märket), så jag tror att dom borde passa i alla fall. Det är bara funktionen som jag är osäker på 😊
Vilken mal eller annan städare skulle ni rekommendera mig till det här karet? Alltså ett 240 L, troligtvis med tetror och guldgurami.
Jo corydoras "städar", men inte alger. De äter upp matrester som landar på botten =) Är det en algätare du vill ha så ska du välja en annan sort. T.ex ancistrus
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#10 Tack ;) Går det att ha både corydoras och Ancistrus i mitt kar utan att det blir för fullt med övriga fiskar också? Jag vill helst inte behöva omplacera någon fisk! 😊
Nu har vi ett sprillans nytt Juwel Rio 240 med bänk, sand och akvariesilikon ståendes nere i garaget 😁 Sanden är ny men affären hänvisar oss till att tvätta den, vi vill också gärna tvätta lavastenarna. Behöver roten också tvättas? Koka eller skölja, för bra resultat men gärna inte onödigt invecklat? 😜
Om du har ett stim tetror och några guldgurami, så ska du nog få plats med en Ancistrus och ett stim corydoras också =)
Om butiken där ni köpt sanden säger att ni behöver skölja den så gör det. En hink med vatten, ner med lite sand, rör om i sanden så dammet åker ut i vattnet, häll ut vattnet, häll i nytt vatten, rör om, töm ut, töm i nytt. Osv osv osv tills du sköljt igenom allt.
Lavastenarna kan du spola av i duschen. De kan vara lite dammiga och ha lite lösa delar i sina håligheter.
Vad är det för slags rot du köpt? Är roten ny så behöver du egentligen inte göra något med den. Är det mangrove så kan du spola av den i duschen också så att löst material lossnar. Om du vill kan du även koka den för att få ut en del färg som annars kommer färga vattnet i akvariet lite. Är det t.ex red moor du har köpt så behöver du blötlägga dem för dessa flyter som kork och kan ta lång tid på sig att sjunka.
#13 Tack! :)
Nu är bakgrunden sågad och på plats! Det gick finfint, men tog såklart tid. Hellre en timme extra än slarv som aldrig går bort. 😁 Här är en bild på hur resultatet blev, karet ligger dock på "baksidan", pumpen hitåt (den här sidan kommer stå mot en vägg). Silikonen ska torka i ca 24 timmar, så imorgon blir det sandtvätt som gäller. Stenarna är kokta och klara :) Vi är riktigt nöjda!
Nu är ni på g minsann : )
Spännande. Kommer följa denna tråd :)
Idag har vi byggt ihop akvariebänken och ställt karet på plats. Jag tror att vi har valt en bra plats, där inte så mycket solljus kommer åt men också där man ser karet bra. Roten var lite för stor så vi klippte av den i bakkanten. Tanken är att sätta javamossa på den. Hur får man mossan att fästa?
Antingen kan du ta en simpel tråd och surra runt eller så kan du trycka fast den beroene på hur tjock din javamossa är :)
jag hade kört på snöre/tråd. tråden/snöret syns inte efter ett tag när mossan växt över det och det blir mycket snyggt 😎
#20 Tack! :) Då kör jag nog på det. Går det att ta en vanlig sy-tråd av lite tjockare modell?
Så snyggt! Bra jobbat! Jag skulle också rekommendera snöre för att binda fast javamossan senare =)
#21 Tack 😃
Nu har jag sköljt igenom den här sanden 14 gånger…. jag rör runt med handen i sanden medan jag fyller med vatten (sand i lite mindre än halva hinken, ca 5 kg) och även en stund efter att jag har stängt av vattenkranen. Det ser ut såhär just nu, har totalt 30 kg sand att tvätta. Om resten är lika skitigt som det här går det åt 3 sköljningar per kilo, Dvs ca 90 ggr totalt. Brukar det gå såhär segt, haha? Sanden är helt ny.
Bilden ville inte hänga med :p
Ser jättesnyggt ut. Skall bli spännande att se hur det ser ut när det är helt klart :D
1 av 3 påsar i karet, tvättat och klart. Nu återstår bara 20 kg sand till… :) Jag har plockat upp ur hinken med ett dl-mått och en sked, därav de konstiga formerna ;)
vad är det för sand? 😃
glömde svara innan på det du skrev om snöre och tjockt snöre funkar lika bra som små 🙂
Kul att du lägger upp bilder eftersom! Funderar själv på samma kar, så detta blir spännande att följa 😀
#29 Det är sand från Hornbach, dom hänvisade till att tvätta sanden… jag förstår varför :P #30 Kul! :D
30 kg sand är tvättad, inredning är klar och på plats. Stenen står på roten för att den inte ska flyta upp (förhoppningsvis), men ska flyttas om någon månad. Jag är nöjd med dagens prestation! :D
Oj vilket jobb med sanden. Varken Julas eller Biltemas sand behöver tvättas. Något enklare 😉
#33 Det blev 4 timmars jobb haha… Men jag är nöjd i alla fall 😉😃
Att du är nöjd är huvudsaken : )
Jo det brukar ta väldigt länge att skölja sand. Har man prövat det en gång så väljer man nog gärna julas eller biltemas nästa gång hehe =)
Jag har mina misstankar om hur det kommer gå med din rot och stenen ovanpå.. Om jag ser rätt så är det en lavasten och de väger inte så mycket. Det i kombination med att red moor rötter flyter som kork. Vore inte roligt om lavastenen ramlade ner mot glaset. Har du bundit fast stenen? Det är annars ett tips som kan vara värdefullt.
Loctites superlim använder många till mossa :) Jättefint kar!
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
#36 Vi lade på en ytterligare sten, roten ligger bra nu. Bägge stenarna lutar mot stenbakgrunden och känns ganska tunga. Jag ska hålla lite extra koll, tack! #37 Tack så mycket! :D Vi kommer vänta med mossan i någon månad så att roten kan "stå på egna ben", eftersom att vi inte vill ha mossa på stenarna. Men i får se om det blir lim eller tråd då ;)
Växter och fiskar är inhandlade, det blev 9 plantor och några guppys. Snygga allihopa, både växter och fiskar :D Vattnet är fortfarande "dimmigt", men vad jag har förstått försvinner det efter ett tag?
Dimman kommer att lägga sig. Jag tycker det ser ut som någon Bacopa på sista bilden : )
Har exakt samma kar igång här hemma, och blev sugen på att ha BTN bakgrund jag också.. blir lite jobbigt att tömma allt dock 😂 Såå snyggt!
// MT ♥
Tack! :D Vi är supernöjda med BTN-bakgrunden hittills, enkel att såga i och framför allt tålig! Tar knappt någon plats. Jag har inget ont att säga om den ;) Absolut till att rekommenderas. Kolla bara så att delarna ser fina ut (baksidan också), vi fick byta en av våra för att den var sned och nästan "smält".
Jag har blivit tipsad om att ha i salt i karet, tror ni att det behövs? Finns det olika sorters salt som fungerar olika i karet? pH-värdet är rätt. Vad jag har läst sedan tidigare brukar salt enbart användas för att göra vattnet mer bräckt, ibland vid sjukdom.
En fråga till, haha… :) Hur ofta bör vi göra delvattenbyte+slamhävert nu i början? Ska vi tillsätta något mer än AquaSafe? När kan vi börja med växtnäring? Frågor i både #45 och #46 :p
Du ska inte ha salt i vattnet. Det var ett fakta på 70-talet men nu vet man bättre. Salt kan användas vid vissa sjukdomstillstånd men inte annars.
Delvattenbyte gör du varje vecka från uppstart. Bra rutiner från början kan bespara dig mycket elände senare.
Du behöver inte använda Aquasafe. Sådana medel kan man använda om man har konstiga saker i vattnet. T ex att kommunen tillsätter något eller vid egen brunn.
Har du växter i så använder du växtnäring från början. När du precis startat upp finns ju ingenting i karet som växterna får näring ifrån. Lycka till! 🙂
#47 Tack! :) Då skippar vi saltet och kör med delvattenbyte en gång i veckan. Det vi funderade på var om vi skulle köra lite tätare nu de första två-tre gångerna. Vi startade upp med fisk igår, när anser du är bästa start för första delvattenbytet? Växtnäring då?
När karet varit igång en vecka byter du vatten och fortsätter så. En dag hit eller dit spelar ingen roll men varje vecka bör det göras. Växtnäring börjar du med när du sätter i växterna : )
#49 Ok 😊

Hur gör ni bildspel? Jag lyckas inte 🤔😃
Åhh va fint du gjort!! Blir oxå sugen på ett stooort akvarium!! Är liite begränsad i mitt lilla 60-liters…..
#53 #54 Tack! 😀 Ditt 60-liters är säkert jättefint ;)
Jag är lite orolig för vår rot… Alger?? Skickar bilder snart.
Det är som en hinna runt roten, den rör sig med strömmen där den är tjockare. Vad är det? Ska vi låta bli att hälla i växtgödning?

Det är roten som fäller ut cellulosa. Det gör de flesta rötter i början och är inte farligt. Det försvinner efter ett tag och många fiskar tycker det är jättegott : )
#60 Tack för snabbt svar :) ! Då kan jag slappna av, haha. Tror du att vi kan hälla ned halv dos växtnäring efter vattenbyte i helgen?
Ja absolut. Det är bara att köra näring. När du startar upp finns ju ingen näring alls i karet. Ingen har bajsat där ju : ) så växterna behöver lite extra.
"Slemmet" på roten ser redan ut att ha spridit sig. Det kan också vara att jag missade det förut. Nu finns "slem" på mindre sand-partier också. Några guppys verkar städa.
Under natten har "slemmet" på roten växt till sig till ett mycket tjockt lager på vissa partier. Av ren nyfikenhet, fäller rotten ut cellulose för att den sjunker? :) Vi ska göra ett vattenbyte idag, så jag ska försöka skrubba bort lite "slem" med fingret.
Sanden ni köper på Jula o Biltema…. Vad är det för slags sand? Har blivit inspirerad :) Är sugen på att ha sand i halva mitt akvarium!
#66 denna http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/tryckluftsverktyg/blasterpistoler-och-tillbehor/filtersand-for-blastring-018297/
har den i mitt corydoras kar! :)
#66 Jag har sand från Hornbach. Den behövde jag tvätta själv, rekommenderar därför inte den om du inte har lust att tvätta sand i ca 4 h ;) Julas och Biltemas sand har jag dock hört gott om :)
#68 ja julas sand är verkligen något att ha om man inte orkar stå 4h o rensa sand från smuts 😉
#66 Julas sand kan man hälla direkt i karet och man får 25kg! för endast 70kr medans 13kg sand i djuraffären kan gå upp mot 300-400kr!
så vill man spara pengar bör man ta julas sand! 😂
Biltema har också sand som det står på påsen att den är för akvarium. Två storlekar och båda funkar. Den behöver inte heller sköljas.
#70 har aldrig testat biltemas men vad ligger priset på deras och hur många kg är det? 🙂
Åhh tack allihop!! Kanon! Låter skönt o slippa skölja 200 ggr :) Får se hur ja gör…. Tänkte att fiskarna kanske blir glada över olika bottenmaterial…. Vet inte om Gurami, tetror o ottosar bryr sig i de, he he. Men de kan bli bökigt o hålla isär de, när ja kör runt me häverten när ja städar…
#72 Du kan säkert få tips på hur du kan göra för att hålla isär bottenmaterialet, skapa en egen tråd och skicka iväg en fråga 🙂
Att ha olika substrat kan vara jobbigt ja. Oftast så blandas de och resultatet blir inte alls som man tänkt sig. Bättre att ha samma om man inte kan dela av ordentligt : )
Biltemas är dyrare men jag föredrar den framför Julas :)
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Ny bild på karet. Igår kväll fick både fiskar och växter mat för första gången sedan dom installerades - fiskmat och växtnäring. Vi passade på efter vattenbytet. =) Jag längtar redan tills vi ska fylla på med fler växter, även tills dom vi redan har börjar växa till sig. Har ni några förlag på några nya växter som vi skulle kunna hålla ögonen efter?
Ta en titt i växtlexikonet. Där finns bild och en kort beskrivning från oss som har växten.
http://akvariefisk.ifokus.se/articles/54b94bc0ce12c4750200172e-vaxtlexikon?discussions-1
Vad gillar du för växter? snabb / segt växande?
#77 Jag har redan kikat där ;) Har dock inget öga för växter än, söker därför tips från er =) #78 Snabbxande är väl alltid bra… =)
Tipsen finns ju i kommentarerna i lexikonet : ) Vad är bra, vad växer snabbt osv. Är det någon särskild växt du funderar på så fråga gärna : )
fin som ***
Penningblad är fint i karet! men växer på bra hehe..
sätt den i ett hörn o låt den sprida en bit! blir som en stor skog i hörnet då och fiskarna älskar o simma genom det! 🙂
#82 Den ska jag kika efter om inte min Bacopa (bild på #41) tar sig ordentligt! Tack :)
Såå snyggt du har gjort det! Här händer det verkligen grejer!
Växten ni pratar om är inte en bacopa utan i själva verket en helt vanlig Rotala rotundifolia som är odlad emersed. Grattis, det är en snabbväxande växt som är enkel, lättskött samt väldigt vacker när den får komma till sin rätt =)
snyggt
#84 Tack Mimåne! Vad kul med en snabbväxande, då hoppas jag att den tar sig ordentligt! :D #85 Tack!
UPDATE: Nu har karet stått igång i en vecka, Wihoo! Alla värden är bra, nitrittestet visar en svagare färg än den lägsta nyansen på "test-kortet", vilket jag gissar är bra… =) Det syns hur strömmarna på botten rör sig, lite hemmagjord växtgödning (invånarnas avföring) ligger i högar lite här och där. Haha =) Vattnet är inte längre lika grumligt (bild i nästa inlägg), superskönt. Fiskarna verkar dessutom trivas bra. Allt verkar simma på åt rätt håll… =D
Va fint de blev! 😍 man lägger knappt märke till att lavastenarna står på trädet om man inte tänker på det!
lite avis nu för vill gärna själv ha de karet nu 😛
#89 Tack så mycket! Jag håller faktiskt med, det är så mycket annat runt omkring som börjar ta form och därmed ta mer uppmärksamhet. Superskönt!
Haha, du har jättefina kar ju! 😍
Kommer en Guldancistrus eller två växa ur vårt 240 l akvarium? Så fina fiskar!
du kan ha två ingen fara!
mitt 220L har jag 2stycken just nu! en hane&hona på 8-10cm!
#92 Tack för svar! Hoppas på att det blir 2 st, men måste höra med resten i familjen också….. 🙈
Nu till en ytterligare fråga ang. malar… =) Funkar en redmore rot eller kräver dem mangrove?
Ancistrus malar behöver träd som är mer grövre som mangrove som gör att malarna enkelt kan suga upp lite fibrer.
vet inte hur det är med redmore rötter men de ska nog fungera. Annars finns det i djuraffärer att köpa till fibrer till malar eller så slänger du i en squash då&då som är fiber-rik till malarna.
Hoppas texten hjälpte & någon som kan lite mer om just red more rötter kanske svarar lite mer om just den roten. 🙂
Redmoore är hårdare så de passar inte för acistrus att "gnaga" på. Mangrove är helt klart bäst : )
#95 #96 Tack för snabba svar! =) Då skaffar vi inte Ancistrus utan någon mangrove rot. Tror ni att det är snyggt att blanda både reedmore och mangrove rötter?
Jag själv tycker inte de passar ihop, de typ skär sig i varandra.. beroende på inredning då.. men jag kan tänka mig att du kan trycka in en bit mangroove i ditt akvarium om du vill, det går ju trotsallt o gömma bakom en sten eller liknande 🙂 sålänge malarna/malen kommer åt roten så är de ju ingen fara!
#98 Jag håller med. Vi funderar över att köpa en mindre med växter på, så blir det dom som tar uppmärksamheten istället för roten… Vad tror du om det? =)
#99 Låter som en bra idé där 😎
Fint inrett! :)
#100 Då kanske vi kör på det :D #101 Tack!
Nu har en del smuts hamnat på botten, vi ska slamsuga idag. "Slemmet" på roten sitter fortfarande på mindre sandpartier runt roten, men ser nästan svart ut där. Kan det vara smuts som satt sig i det? Ska vi minska på fodergivan? Vi ger en liten nypa flingfoder två gånger om dagen. Växterna verkar i alla fall trivas! Några har fått nya skott, ser det ut som :D
Den här mängden ges två gånger om dagen:
Jag tycker din botten ser ren och fin ut. Överdrivet städande kan göra så det inte blir några bra bakterier. De måste ju ha något att äta : )
Roten kan hålla på att slemma ett tag men det är som sagt inget farligt.
#105 Jag är lite fjantig har jag märkt, vill inte att någonting ska gå fel… :P Tack för svar! Idag bär det troligtvis upp mot djuraffären igen, förhoppningsvis kommer vi hem med någon snygg växt och någon/några städare.
Det blev ingen mal, däremot ett ciklidpar (hoppas vi på, osäker på könen). Är det en avelsvariant av palettcikliden? Jag tänker främst på färgen. 😍 Superfina!