Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 3590 ggr
Tofflan
1

Snäckskal till akvariet

Var köper ni snäckskal? Vad betalar ni och hur mycket får man för det?

Lillyrod
1

Vad för snäckskal menar du?

Erratic_Eagle
1

fattar inte riktigt heller🤪

lutralutra
3

Antar att hon menar sådana som snäcklekare leker i? =) Jag tror att de köps på djuraffärer, jag vill minnas att jag sett dem på akvarielagret iaf. 

Här är en bild på hur de kan se ut! 

https://www.zoopet.com/akvarium/akvariebilder/stor/1284820922.jpg href="https://www.zoopet.com/akvarium/akvariebilder/stor/1284820922.jpg/" title="bild" rel="noopener noreferrer" target="_blank">javascript:nicTemp();

Loppelus
2

Kan också mena snäckkross???

Djurälskare

mimåne
1

Snäckkross kan du t.ex köpa på granngården. Jag vet att deras är populär att använda i akvariet. Däremot tror jag deras säljs i ganska stora mängder för en privat akvarist. Du kan även själv göra snäckkross. Äggskal, ta bort hinnan inuti skalet, tvätta av och krossa skalet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

lutralutra
1

Är det för att höja hårdheten i akvariet?

Loppelus
1

För att snäckorna ska få finare skal

Djurälskare

Erratic_Eagle
1

ok

Erratic_Eagle
1

interesant

lutralutra
1

ok =)

Tofflan
1

Oj vad jag uttryckte mig luddigt! Jag menar snäckskal som sniglar (snäckor) behöver för att få starkare skal. Läst på vissa forum att de verkar vara väldigt vanligt bland vissa, men jag har inte ens sett sånt i djuraffären. Kanske snäckkross är det vanliga man har? Ingen har sagt vid köp att jag bör skaffa det för att de behöver ämnen i för att deras skal ska bli hållbara heller. Är det kalken de behöver eller är det mer? Finns de som har en hög i karet för att sniglarna ska kunna mumsa på.

Erratic_Eagle
1

kan faktiskt ingenting om snäckor och sådant😕

lutralutra
1

Är det sådana stora skal som man brukar ge till t ex achatina? 

De bör väl finnas på djurbutiker?

mimåne
1

Det man ger till snäckorna för att de ska kunna bibehålla ett bra skal är Snäckkross =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tofflan
1

Tack Mimåne. Varför finns det inte i affärer för vanligt folk, (Akvarister!)? Eller är det jag som inte hittat i djuraffären?

Tofflan
1

Jag vet att Jens la upp bilder på sina Äppelsnäckor, och han hade snäckskal/kross till sina, men jag hittar inte Jens nu… Vet nån nånting… ?

lutralutra
1

#14 Okej =) 

#15 Har du kollat på fågel-avdelningen? Tror det är vanligt att man ger snäckkross till fåglar också.

lutralutra
1

#16 Det verkar som att han inte är medlem längre, tyvärr!

Lillyrod
1

Snäckkross finns på Granngården men vill man inte ha så mycket så finns det de som säljer per dl i facebookgrupper för snäckor. Kolla där : )

Erratic_Eagle
1

ok, synd att Jens inte är medlem här längre😕

lutralutra
1

Ja, tråkigt! Han hade fint akvarium såg jag i någon tråd.

Erratic_Eagle
0

jag med😕