Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 808 ggr
Cecilia.S
0

Mina frågor och funderingar

Nu ni, min egen tråd för alla mina tusen frågor och funderingar.  Min plånbok har äntligen börjat bli lite tjockare. Det blir troligen ganska snart hämtning av ett akvarium, kanske någon månads väntan istället för ett halvår/ett år. Tror ni att ett 180 liters akvarium är för litet för guldguramis? Jag kommer att skaffa ett par efter att karet har varit igång ett tag, men ev. några fler om det inte funkar med par. Kommer dom att växa ur karet? Går det att byta namn på sitt ifokus-konto?  GOD JUL!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
0

Guldgurami blir ganska stora fiskar, så jag skulle gärna se ett större utrymme för dem. Ett par kanske går bra i 180L men för fler så tycker jag nog att akvariet bör vara större.

Om du vill byta namn på ditt iFokus alias så går det bra. Kontakta någon av de som ligger bakom iFokus så hjälper de dig.

God jul =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Cecilia.S
0

#1 Tror du att det skulle göra någon skillnad med ett 240 liters? :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Lizelda
0

#2 Ett 240 l är en rätt stor skillnad, 60 liter gör mycket :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Cecilia.S
0

#3 Tänkte just kring om det skulle funka med en grupp guldguramis (om det behövs), utan att dessa behöver flytta när de blir större? :) Alltså i 240

Cecilia.S
0

Skulle ni rekommendera att ett nystartat akvarium ska stå några dagar innan de första fiskarna flyttar in, eller funkar det lika bra med ca tre mindre fiskar?

Lillyrod
1

Ingenting händer i karet förrän första invånaren flyttar in. Någon måste börja bajsa in det 😃

Senaste gångerna jag startat upp har jag börjat med snäckor. Sedan har fiskarna fått flytta över. Två eller tre mindre fiskar går säkert bra. De kan bo där i några veckor och starta upp alla processer som ska vara i ett friskt akvarium.

Cecilia.S
0

#6 Tack för snabbt svar :D Då blir det nog uppstart med ca 3 fiskar när det är dags.

mimåne
0

I det här fallet så vill jag nog påstå att ju större desto bättre. Har du plats och tillgång till ett 240L akvarium istället för ett 180L så tycker jag det är att föredra. Där kan du nog hålla en mindre grupp mer fördelaktigt än i ett 180L =)

Cecilia.S
0

#8 Det är så ni har börjat få mig att tänka - större är nästan alltid bättre! ;) Nu till ännu en ny fråga… Märks det att jag grubblar kring akvarium hela dagarna? (Och nätterna, tyvärr :p) Hur många BTN (back to nature) bakgrunder tror ni att jag behöver köpa till karet (121 cm långt, men sen minus pumpen)? Det framgår inte hur många delar av bakgrunden som ingår i ett Slim-Line paket. Jag antar att det är en del, sedan två i pump-paketet. Dvs 2 paket till långsidan om dom är 55 cm långa + ett till pumpen? I så fall en kostnad på över 1000 kr för bara bakgrunden. Kanske bättre att satsa på fler växter… :p Tror ni att jag tänker rätt?

Lillyrod
1

Jag har ingen sådan bakgrund i något av mina kar och har aldrig haft. Visst är det snyggt men det tar plats också. Jag kör vanliga planscher som bakgrund. Jag vill inte offra den platsen i karet. 

Sen är det upp till var och en hur man prioriterar : )

Cecilia.S
0

#10 Du har en poäng i det. En BTN bakgrund tar ju en del plats… Jag ska fundera vidare, men det kanske blir en vanlig plansch. Kollade runt lite och de kan ju se snyggt ut, bland annat i dina kar ;) Dessutom skulle jag spara ca 1000 kr till annan inredning eller nödfall som t.ex. framtida sjukdom eller algblomning i karet. 

Tack :) !

Lillyrod
0

Det kanske inte är något man behöver i sitt första kar. Du kan spara det till något kommande 😉

Cecilia.S
0

#12 Ja det kanske är lite så… Speciellt om man har en så pass begränsad plånbok som jag har (tonåring) 🤪 TAGGAD är jag i alla fall! Det blir förhoppningsvis ett växtrikt kar, men vi får se hur jag lyckas med det. Haha 😊

mimåne
0

Jag tycker också att du kan skippa bakgrunden. Visst är det snyggt med btn bakgrunder men min personliga åsikt är att slim line inte ger så mycket effekt faktiskt =) Det är små marginaler 3D det handlar om. Med en btn bakgrund är det ju just effekten av 3D man vill komma åt och jag kan tycka att man då gör bättre i att välja en tjockare modell. Ju tjockare desto mer effekt, ju smalare desto mindre. Slim line är smal och ger inte så mycket, tycker jag =)

Cecilia.S
0

#14 Det är ju sant. Just slimline är precis som du säger inte så tjock, 1-3 cm enligt BTN. Någon större variant tycker jag nog tar lite för stor plats i karet om jag vill ha en del fiskar och inredning i det. Det blir dock antingen slimline eller plansch - ingen av dem tar supermycket plats. Kollade upp vad jag har råd med och båda funkar 😃 Det blir halva priset oavsett vilken av dem. 

Då kanske jag bara kan gå på vad jag tycker är snyggast, om ekonomin inte är något problem. Eller vad tycker ni? 😊