Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1056 ggr
sparrowcrazy
1

Skaffa fiskar - lite funderingar

Hejsan,

funderar på att skaffa ett nytt akvarium i framtiden men har lite funderingar.

Vi hade ett akvarium för flera år sedan men det var på den tiden då man trodde att det räckte att lyssna på zooaffärens råd för fiskhållning, utan att veta något vidare om vare sig art, pH osv.

Ska det bli ett nytt ska det göras ordentligt. Men då man i stort sätt är en gröngöling så vill jag gärna få reda lite mer.

Har kikat lite både på akvariestorlek (och pris) samt fiskar som verkar lovande. Kan tillägga att det inte lär bli något akvarium på några månader än om ens det, men planera kan man ju alltid. ☀️

Men några frågor alltså:

• Vilka fiskarter är mest tåliga (friska) och långlivade? (förutom guldfisken).
  • Jag är särskilt förtjust i Kuhili ålar, Marmorgurami och Kopparbarber, och de verkar ju också trivas i någorlunda samma vatten förhållanden. Frågan är kan man ha dom i ett 200 liters akvarium?

Skulle det fungera med två ålar, 5 kopparbarber och 2 marmorguramis t.ex.? Kan de vara flera eller bör de vara färre?  Är särskilt tveksam när de gäller guramisarna. De kanske behöver mer plats?

• 200- 220  liter är troligtvis den storlek vi skulle satsa på om vi inte kunde hitta ett större begagnat för ett rimligt pris.. (jag som trodde akvarium var en billig hobby..😮). Är det en bra storlek att börja med?

Finns det några andra tips ni kan ge utifrån egna erfarenheter?=) Några rekommendationer på fiskar som ni tycker om eller som skulle trivas i ett 200 liters akvarium?=)

Skulle gärna ha lite variation så länge de bara trivs, annars kommer såklart fiskarna före mitt egna nöje.^^ Just de tre ovanstående arterna har jag fastnat för just nu.. Ålarna är ju underbara och barberna verkar väldigt tjusiga. Guramisarna har beskrivst som ganska sällskapliga och nyfikna vilken är kul.=)

Ser fram emot svar.🌺

sparrowcrazy
1

Ok.. lite mer funderingar, kikade lite på mindre akvarium och hur det fungerar för andra.

Om jag förstår det rätt så finns det små stimfiskar som funkar i 50 liters akvarium? Tänker på Danio arterna.

De verkar ju trevliga och kanske skulle vara en bra början. Definitivt lättare att hitta plats för ett mindre akvarium i början.

Finns det andra arter som går bra i mindre akvarium? Gärna tåligare.  Är inte ute efter att blanda arter i ett så litet.. tänkte mer på ett litet stim av en art med växter och roliga gömställen till dom.=)

Läser gärna svar till båda inläggen.=)

mimåne
1

Dig har jag inte sett här förut, välkommen till sajten =)

Så roligt att läsa att du verkligen tar dig tiden att läsa på och lära dig så mycket du kan innan du startar upp ett akvarium, istället för att lyssna på djurbutiken. Det kommer nog gå jättebra för dig och din hobby.

200L tycker jag är en jättebra storlek att börja med. Utmärkt val.

Det finns tusen och en miljon olika fiskarter, så det är jättesvårt att säga vilka som är de mest tåliga. Däremot kan jag ju säga att levandefödare i handeln idag är hemskt känsliga, så dem bör du undvika om du vill ha tåliga fiskar. Till levandefödare räknas arter så som Guppy, Platy, molly, Svärdbärare t.ex. 

De arter du har fastnat för tycker jag är bra arter för dig som du absolut kan hålla tillsammans. Ett bra upplägg fiskar för ett akvarium i den storleken. Lite justeringar ska jag ändå få be om =) Kuhlii ålar är stimfiskar och vill vara ett gäng, så håll gärna minst 5st av dem tillsammans. Även kopparbarben är en stimfisk och de bör du ha minst 10st av.

Nu till ditt andra inlägg. Ja det finns några få små stimfiskar som du kan hålla i mindre akvarium så som 50L. Däremot så skulle jag nog rekommendera dig att börja på 200L ändå. Det kanske känns som att ett mindre akvarium är enklare, men när man ser till biologi och kemi så är det faktiskt tvärtom. Ju större desto enklare att få ett hälsosamt, fint akvarium. Det blir dessutom mindre jobb och städning med ett större =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ansel
1

Är också nybörjare, men har hunnit byta från 54l till 125l och märker tydligt att 125l är enklare att sköta. Har kuhliålar i karet. Håller med dig, dom är fantastiska. Dom älskade att byta upp sig till 125l. Far ibland, när ljuset släcks, runt som raketålar längs med rutorna. Har nio st, Inga dödsfall på det halvår jag haft akvarium.

sparrowcrazy
0

#2 Tack för utförligt svar!=)

Ja då lär det nog bli 200 l tillslut.

Hah, jag visste inte att akvariefiskar kunde vara levandefödande, det var något nytt. ^^ Borde kanske ha lärt mig det på biologin. Men då blir det inga sådana då.

Ok så minst 5 ålar och 10 Kopparbarber.. kommer de att trivas allihop på 200 liter  tillsammans med två guramis även om de är så många?=)

Är det något särskilt man bör tänka på med dessa arter?  Har kikat på zoopet men har hört att man inte ska gå 100% på deras anvisningar.

Vet dock att ålarna rymmer så där blir det koll.^^

Tack igen för hjälpen!🌺

sparrowcrazy
0

#3 Underbart att höra att dom är så livliga och glada av sig, det är nog min nya favorit så det måste nog bli ett stort akvarium för annars kan jag ju inte ha dom. :D

Tills jag kikade runt några dagar sen visste jag inte ens att man kunde ha ålar hemma.. så sööta!:O

Qurex
0

Fast jag kan nog tycka att ett 54liters också kan vara bra att starta med. Ett stor är mindre risk för att man får snabbt dåliga värden men samtidigt kräver det mer plånbok till att starta och har man inget att starta med blir det ganska mycke växter grus inredning om det inte ska se helt tomt ut. Mitt första var ett 54 och jag tycker det var enkelt eftersom man bara behöver byta en eller två hinkar vatten. Behöver inte köpa slang och koppla till kran eller liknande. Mycke växter. Lite fisk. Mata små mängder dagligen. Posthornssnäckor som städar. Vattenbyte en gång i veckan och då är det lätt med akvarium tips att köpa slang med hävert för att kunna suga upp ev skit från botten. Sen när man märker hur kul det är köper man ett större och har det lilla som yngel kar eller odla mat till fiskarna. Men mindre än 54 skulle jag inte satsa på. Undvik Kampfisk och Guppy till en början iaf.

sparrowcrazy
0

#6 Ja det lär nog ändå bli ett begagnat akvarium oavsett… jag som alltid hade för mig att fiskar var en billigt hobby.. ha.

Man får väl börja samla på sig grejer lite i taget så kommer man väl fram så småningom. =P

Men ett litet akvarium hade jag ändå tänkt mig som karantän akvarium.. antingen till nykomlingar eller om någon skulle bli sjuk.^^ Man kanske skulle ha ett litet 50-60 liter med snäckor och räckor och mycket växter? Bara så det inte står tomt..

Men såg att man kunde få tag på ett 200 liters akvarium för en 500 på blocket… men de flesta säljer ju med fiskar och jag vill gärna starta från scratch så att säga.

Jupp en sån slang har vi kvar från vårt förra akvarium.. nu ångrar man ju att man gav bort det akvariet… men å andra sidan hade väl fogarna gått vid det här laget om det stått tomt. =)

Qurex
0

Morderna silikonakvarier gör det inget om de står tomma. Bara inte i väldigt varmt och i direkt solsken utomhus. Det var gamla kittakvarier som inte tålde att stå tomma. Om det är billigt eller inte beror helt på vad man satsar på. Jag kör lowtech helt utan pump värmare eller filter. Belysning är lysrör från biltema. Och växterna trivs precis som fiskarna. Så har inte köpt varken ny fisk eller växter på ert bra tag. Odlar egen levandefoder så det blir väldigt låg kostnad. Det som kostar är främst när man köper nytt akvarium. Där vill man kanske inte snåla med ev läcka eller massa repor. Jämför man med vilket annat husdjur skulle jah nog tro att akvarier är väldigt billigt. Men kan bli dyrt om man vill..

sparrowcrazy
0

Jasså men va bra att man vet det nu… fiffigt.=)

Inget filter… men är inte det väldigt viktigt?O.o

ElinvBorg
0

Ett filter är bra både för bakteriekulturen och syresättningen av vattnet så om man är nybörjare så rekommenderar jag filter. Jag har filter i mina kar då det är enklast och så slipper man helt stillastående där alger lättare bildas, men allt handlar om balans :) Om man inte har ett filter/pump kan man dessutom inte ha arter som vill ha det lite mer strömt

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

sparrowcrazy
0

Aha, det var nytt för mig.

Vilka arter klarar av att vara utan filter och pump?

mimåne
0

En pump med ett filter ska du absolut ha, det är viktigt. Det bör i regel alla akvarium ha. Jag ser ingen anledning till varför du inte skulle ha det utan bara nackdelar med det.

Du kan ha alla de arterna tillsammans i ett 200L. Två små tips att tänka på med arterna är att kuhlii vill ha sand som bottenmaterial, Gurami vill gärna ha flytväxter.

sparrowcrazy
0

Ja det var första gången jag hörde att man skulle kunna köra utan.. fast jag vet att vissa fiskar andas vid ytan..

Blev lite nyfiken dock.^^ Men om man bara har växter i akvairet så ska det väl gå utan? De behöver ju koldioxid och skapar eget syre.=)

ElinvBorg
0

Fiskar andas i vattnet ;) Labyrintfiskar har en speciellt organ så de kan ta luft från ytan men annars är det i vattnet de får sitt syre och det är därför de kan få syrebrist och till och med dö om vattnet är syrefattigt. Det är pågrund av detta labyrintfiskar har utvecklats :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

sparrowcrazy
0

#14 Haha ja såklart men det var just labyrintfiskarna jag menade… har ju hört att de inte kan överleva om de inte kan "andas" vid ytan också.

Men om de tar syra från vattnet.. varför behöver ta in luft vid ytan? Har det att göra med simblåsan?

sparrowcrazy
0

Ehm.. syre menar jag.. =P

mimåne
2

Det är inte bara för fiskarnas skull man använder en pump med filter i akvariet. Det gör gott för hela cykeln. För växter, bakteriefloran och nedbrytningen av skadliga ämnen och skräp/avföring i akvariet. Ett bra filter minskar också städningen för oss akvarister.

Qurex
0

Visst är ett filter bra och i vissa fall helt nödvändigt men samtidigt vill jag sprida vidare lowtech varianten som jag lärt mig av Janne på södermalmsakvarieaffär. Det går väldigt bra att sätta upp akvariun helt utan pump men där filtret är i princip bottensubstratet av bränd lera. Man klarar det nog inte heller om man inte har posthornssnäckor som hjälper till och naturligtvis går det inte med malawi ciklider etc men allt handlar om vilken fisk man tänkt hålla i akvariet

mimåne
0

Ja självklart är det så att vill man inte ha ett filter så får man kompensera för det på andra sätt genom t.ex ett speciellt bottenmaterial så som bränd lera.