fiskar som kliar sig mot växter/stenar
Hej! Har problem med mina fiskar.. De simmar runt och kliar/gnuggar sig mot typ allt i akvariumet. Har behandlat först med eSHa2000 5 dagar utan resultat, fick sedan rådet att köra easy-life Multicura, har kört. Den 3 dagar enligt anvisning, visst någon fisk har slutat och en mager stackare har växt på sig. Men generellt kliar de sig fortfarande. Vad kan jag göra som steg 3? Bifogar foto på medicinförpackningarna.
2 x 54l eheim akvarium
#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane
#2 3st platy honor samt yngel
Syns det något på fiskarna eller är de endast beteende att de kliar sig? Hur ofta?
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Att de kliar sig ser jag snarare som ett symtom än en sjukdom. Därför undrar jag också om du tagit reda på sjukdomen så du vet vad du behandlar för något?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Det började med att en nyinköpt fisk började klia sig mot inredningen, sedan blev det fler och fler. De som har det värst simmar en akvarielängd mellan gångerna de kliar sig, medans några gör det någon gång i minuten. Men en del verkar helt oberörd. De som kliar sig verkar iaf göra det runt sidofenan/jälarna
ser inget på dem, inga utslag, färgskillander, ingen ovanlig avföring.
Men eftersom jag såg det sprida såg, satta jag in då dessa breda kurer.
2 x 54l eheim akvarium
Har du kollat nitrit?
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Håller medElinvBorg här …Kolla nitriten i karet.
Ja, har kollat värderna 2gge om dagen. Inga problem med vattenvärderna. Kört både med stickor och vätsketester, de visar samma sak.
2 x 54l eheim akvarium
Har kollat värderna igen… Co2 lite lågt, men annars bra
2 x 54l eheim akvarium
Det låter som att de kliar sig mer än normalt.
Kommunalt vatten? Prövat att ha i medel mot tungmetaller?
Nä, det har jag inte testat.. Jo kör kommunalt vatten…
2 x 54l eheim akvarium
Kan ha fått svaret nu, lokaltidningen gick just ut med rekommendationer att koka allt vatten, bakterier hittade i vattnet och extra klor har nu tillsats i dricksvattnet.
2 x 54l eheim akvarium
Det låter som om du har svaret där ja. Tillsätt lite extra filtermedia så hjälper det till att ta bort de ämnen som inte är bra. Skippa vattenbyte till kommunen säger att det är ok igen.
Det var det jag tänkte. Att det kunde vara något med vattnet. Så bra att du fick reda på det i lokaltidningen. Har du hemma något medel som neutraliserar tungmetaller och klor så ha i det i akvariet och vänta med vattenbyte.
Tack för era tankar och kommentarer, helt ovärderligt för oss som ännu inte har åren med oss i akvarievärlden.
2 x 54l eheim akvarium
Jag har haft akvarium i många år men oavsett nybörjare eller ej så har det alltid varit lika skönt att kunna rådfråga här på sajten. När man vill göra allt så bra som möjligt för fiskarna kan man hamna att fundera och grubbla och då är det lätt att börja tvivla på sig själv. Det är också så lätt att få tunnelseende i sitt eget intresse och då är det ovärderligt med någon som kan se situationen ur en annan synvinkel. Jag förstår precis vad du menar och är glad för att kunna bistå med vad jag har att ge =)