Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
LĂ€st 1288 ggr
Elisabethantero
2

Honungsgurami o pansarmal

Hej, glad Ă€gare till ett ca 60 liters sen 5 veckor 😊 Har ett honungsguramipar + 7 koppartetror, min tanke var att oxĂ„ ha ett litet stim med nĂ€tpansarmalar
.. Men jag har XL-zoo Dakota-sten o inte sand
.. FörstĂ„r att sten, Ă€ven om den e rund o sĂ„, kan förstöra deras 'skĂ€gg' . Hade dessa malar, i ett stort akvarium nĂ€r ja bodde hemma för 35 Ă„r sen, minns dock inte va de va för bottenmaterieal dÄ  NĂ„n som kan rekommendera nĂ„ andra rara malar? Har Ă€ven en frĂ„ga om vattenpumpen, guramina vill ju inte ha sĂ„ strömt vatten, mina förra byggde skumbo,men dĂ„ hade ja en helt annan slags pump
.. hur gör jag för o dĂ€mpa/lugna flödet?

Lillyrod
0

I ditt kar blir det svĂ„rt med malar. Pansarmalar gĂ„r ju bort som du sjĂ€lv sĂ€ger och otocinclus som skulle passa i 60 liter vill ha strömt vatten sĂ„ de passar inte med dina Gurami tyvĂ€rr. 

Vad har du för pump? Det blir lÀttare att svara pÄ frÄgan om man vet vilken sort det Àr : )

Elisabethantero
0

En Eheim, e allt jag vet
. Nu har jag sĂ€nkt ner den lite, sĂ„ de bara e en liten krusning pĂ„ ytan ,o vinklat strĂ„len, lite snĂ€vare mot lĂ„ngsidsglaset, tror de blir lite lugnare för dom dĂ„ i bortre hörnet
.. Idag köpte jag en hornsĂ€rv o la dĂ€r, kanske e bra o bygga skumbo i? Hmmmm Ă€r det rĂ€kor jag ska ha, men inte lika roliga som malar

mimÄne
1

HÄller med Lillyrod, det blir svÄrt att hitta en mal som passar. Den vanliga Ancistrus gÄr ocksÄ bort dÄ den behöver större akvarium.

Andra alternativ Ă€r rĂ€kor eller snĂ€ckor. Gurami  kan Ă€ta rĂ€kor, sĂ„ de gĂ„r ocksĂ„ bort. NĂ„gon snĂ€cka skulle kunna fungera.

För att bygga skumbo sÄ vill de ha nÄgon flytvÀxt. HornsÀrv kan anvÀndas som det sÄ det var ett bra köp tycker jag =)

Medarbetare pÄ akvariefisk ifokus

Elisabethantero
0

Tack! Har aldrig haft snĂ€ckor
. NĂ„gra nackdelar? Med vad matar jag den? Förökar dom sig? Hmmmmm men dĂ„ vill jag nog ha nĂ„n mer annan fisk, tycker om lugna stillsamma, typ som honungsguramin, nĂ„n sa att ja inte inte borde ha nĂ„ andra gurami
 NĂ„gra förslag?

mimÄne
2

Jag skulle inte stoppa ner nÄgra fler fiskar i ditt akvarium. 60L Àr inte stort utan ett litet akvarium sÄ det Àr inte mycket man fÄr plats med i det. Dessutom har du en revirhÀrdad fisk i akvariet redan samt koppartetror som vill ha minst 100L. SÄ absolut inte nÄgon mer fisk dÀr i =)

Det finns flera olika arter snÀckor. Kolla gÀrna in vÄrt snÀcklexikon hÀr pÄ sajten och se om du hittar nÄgon som skulle kunna passa dig.

Elisabethantero
0

Okej!! Tack :) Har haft större akvarium, förrut
. dĂ€rför lite osĂ€ker
.🐬🐠🐟 FrĂ„gade pĂ„ Zoo , de sa att ja kunde ha ca 20 st
.. Men de tyckte ja va vĂ€ldigt mye, tĂ€nkte 12-14
. Men dĂ„ vet ja, kollar in nĂ„n snĂ€cka ist 👍😊

mimÄne
1

SÄ bra att du litar mer pÄ din egen instinkt Àn vad de sÀger pÄ zoobutiken. HÀr pÄ sajten pratar vi ofta om hur dÄlig kunskap de har i djurbutiker. De Àr sÀljare och det har vi konstaterat mÄnga gÄnger. Det mesta som kunden vill ha gÄr bra enligt dem.

Elisabethantero
0

Idag sĂ„g jag att koppartetrorna for runt bland vĂ€xterna, sen kom de romkorn farandes :) tror dom trivs

Honungshanen Ă€r vĂ€ldigt fĂ€rg-glad o fin!! Men jag undrar lite över nĂ„t slags skickt det Ă€r pĂ„ vattenytan
ser nĂ€stan ut som nĂ„t fettskickt 😳😧 . NĂ€r jag stoppar ner fingret sĂ„ skingrars det
.. Är detta normalt?? Byter 20-25% av vattnet 1 gĂ„ng/vecka
. Slamsuger, gör rent rutor, har fĂ„tt liite brunalger pĂ„ vĂ€xterna sista veckan, men har förstĂ„tt att det inte e sĂ„ ovanligt, det Ă€r ca 2 mĂ„nader sen ja startade upp akvariet. Matar sparsamt.

Lillyrod
0

För det första. Det Ă€r inte helt sĂ€kert att fisken trivs för att den leker. Den kan ocksĂ„ tĂ€nka att hĂ€r gĂ€ller det att sprida generna snabbt för jag kommer att dö. Nu menar jag inte alls att det Ă€r sĂ„ hos dig men vill bara sĂ€ga att det inte alltid Ă€r ett sundhetstecken đŸ˜‰

Hinnan pÄ ytan Àr förmodligen en proteinhinna. Den kommer av maten och ökar man ytrörelsen lite sÄ brukar den försvinna. Inget farligt.

Elisabethantero
1

Oooj, ahaaa 😳 hoppas dom inte vĂ€ntar pĂ„ snar död

. Okej, men vill inte ha för mycke sprutt vid ytan
.. Ifall honungarna vill skumboa. Tack dĂ„ vet ja 😊

mimÄne
0

Ditt akvarium Àr ocksÄ nystartat och dÄ Àr det vanligt som du sÀger att det kommer lite alger. FortsÀtt som du gör med att putsa bort algerna en gÄng i veckan i samband med vattenbyte. Rutiner Àr viktigt.

Elisabethantero
0

Har börjat ge mina gurka o vĂ€lkokt broccoli, bĂ„de tetrorna o guramina Ă€ter friskt 😊 sÄÄ glad för tipset, hĂ€rifrĂ„n detta forum. Var o köpte tvĂ„ smĂ„ Otocinclus vittatus i lördags, har en god vĂ€n, som gĂ€rna tar över dom ifall de inte trivs, har Ă€ven Ă€ndrat lite pĂ„ pumpflödet. Dom Ă€r pigga o aktiva Ă€ven dagtid o Ă€ter mest av alla, av grönsakerna
.. NĂ€sta gĂ„ng blir de morot 😉 Har köpt mer hornsĂ€v o guramin har börjat me nĂ„ litet skummigt i den, men kĂ€nns som jag kommer förstöra de nĂ€r jag ska stĂ€da med hĂ€verten imorrn
. Jag har inte gjort rent pumpfiltret Ă€n, visst borde jag göra det snart? Gör man det typ 2 mĂ„nader efter uppstart? RĂ€knas det frĂ„n att man fyllde pĂ„ vattnet eller frĂ„n att man plumsade i de första fiskarna?

Lillyrod
0

Otocinclus Àr en stimfisk och vill vara minst 6 stycken. Ju fler de Àr desto gladare Àr de : ) Pumpen gör man ren nÀr man ser att flödet minskar. Det finns ingen tidsintervall pÄ det.

Elisabethantero
0

En liten frĂ„ga
 Min honungshonas ena spröt var brutet i toppen nĂ€r jag köpte dom
. sen lossnade den toppen, typ 2-3 mm. Nu har hennes andra spröt, klyvt sig, i toppen
. VĂ€xer dom ut igen? Hanens Ă€r lĂ„nga, hela o fina
 NĂ„n som vet vad detta kan bero pĂ„? Dom Ă€r fina i fĂ€rgen o hans pysslar med skumboet. En tanke , kan de va tetrorna som nippsar pĂ„ spröten
. Har inte sett dem göra de men Ă€r de möjligt?

mimÄne
0

Det Àr vÀl inte omöjligt att en tetra tar ett smakprov pÄ ett och annat spröt, men jag kan ocksÄ tÀnka mig att honan skadat dem. Kanske jagade hanen henne och sÄ var olyckan framme.

Elisabethantero
0

Hmmmm okej, ser lite trĂ„kigt ut
 undrar om dom vĂ€xer ut igen? SĂ„g just att jag har en liiten snigel med hus i karet
.. brun, huset ca 2-3 mm
. Har vĂ€l kommit me nĂ„n vĂ€xt? Men jag sköljer alltid av dom innan jag planterar
. Ska jag ta bort den? Kan 'den' bli mĂ„nga?