Varför blir det så här?
Någon som vet varför min korallsand blir lite brun? Akvariet är nytt så har en del brunalger, kan de även vara i sanden?
Jajamen. Kiselalger sprider ut sig precis överallt i ett nyuppstartat kar.
Är det bara att leva med dem? Kommer de att försvinna?
De försvinner oftast när karet blir mer stabilt. Några hungriga snäckor kan hjälpa till : )
Då lär de bli mat till mina Malawis. Den kommer även en massa luftbubblor när något rör vid sanden!?
Det kan finnas luft nere i sanden om karet är nystartat ja. När man rör i den eller planterar så kan det komma bubblor.
Alltså när malen simmar över båttak så kommer det kanske fem-tio luftbubblor på en dm! Är korallsand svårare att ha i sötkar eller det är typ samma som att ha ciklidsand? Hur gör man för att ha så lite kiselalger som möjligt?
Det verkar som om din inredning är full av luft : )
Kiselalger får man bekämpa på samma vis som de flesta andra alger. Här kanske står något som kan hjälpa dig.
Okej jag har 11 Malawi, 4 synodontis petricola dwarf och två Ancistrus nästan vuxna. Lite fisk i 576 men det är bara en månad gammalt! Akvariet är tänt ifrån 17.00 till 23.00. Har precise klarat av två omgångar med cyano. Har en Ancistrus men den är bara några cm och går i mitt yngelkar. Ska jag bara vänta eller försöka fixa något? Här är akvariet! Stenen i mitten har fått ganska mycket bruna kiselalger på sig!
Blås p med några luftstenar så tar du död på algerna.
Ok får försöka fixa några! Ungefär hur många? Akvariet är 160*60*60
så många du har🙂
Bra idé kallepudas! Hade jag inte tänkt på alls 🙂
#13 Har ju själv malawi & tangaiyka kar som inte har några växter och jag har många ljustimmar på karen så dom lyser från cirka 7-8 till 22-23 så det dök upp alger här så jag kör med luft och det tar effektivt död på dom.
I odlingskaren kör jag med så kallade svampfilter som drivs av luft så dom blir ju algfria dom också. 🙂
En bekant som hade akvarium innan mig misslyckades alltid med sina växter och denna person hade ju syresten som bubblade hela tiden så med den kunskap man har idag så var det ju inte konstigt att hans växter stendog.
Ja, när man inte har växter så finns det ingen anledning att vara rädd för att använda syrestenar och det kan ju bli riktigt snyggt med att ha det i akvariet.
Fast man måste nog se till att byta vatten ganska ofta och mycke för några alger trivs säkert även med lite co2. Cyano kanske? Men syresten är bra sätt att.ta död på växter!