Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 3123 ggr
Arizha
0

Mina akvarium

En önskning och ett mål på hobby nivå är att kunna föda upp friska guppyn i olika blåa nyanser. Från början var tanken att börja med Platy, men efter att ha fått syn på en blå Guppy i affären så kunde jag inte motstå att köpa den ^//^

Varning för oskarpa bilder framöver

Arizha
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite historia: Mitt 100 liters akvarium efter byte av botten substrat till vitt, innan dess hade jag sjösten i 3 år Fiskar som bodde där var kopparbarb, guldbarb, koppartetra, glödbanstetra och en stackars liten guppy

Arizha
0

Efter att ha köpt lite fler växter så fick alla vita prickan, eftersom jag fick fel medicin så dog alla under natten, förutom guldbarberna. Så några veckor senare hade affären fått in panda pansarmalar och jag kunde såklart inte motstå dessa sötnosar, tyvärr fanns det bara 4 st. Jag fick även på köpet med 4 st guppyn, 1 svart och 2 röda/gula

Arizha
0

Lite mer påfyllning av växter

Arizha
0
Arizha
0

Men i väntan på att affären skulle få in sand så jag kunde byta, så fick guppyn ungar…drömmen om blåa ungar kändes längre bort

Arizha
0
Lilolizeit
0

Sätter en fena här :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Arizha
0

Efter bytet av sand och lite mera inköp av pandor och blåa guppyn

Arizha
0

Nähäpp, videon laddades tydligen inte upp xP

Arizha
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vattenfallet var lite knepigt att göra, en större pump skulle vara bra så det kom lite mer sand

https://vimeo.com/174405099

Arizha
1

För att honorna skall slippa gå gravida livet ut så kanske det vore bra med ett annat akvarium och det skulle bli mycket lättare att kunna hålla reda på vilka som avlar av sig, Så då var det bara att plocka ur alla grejor och tömma 100 liters akvariet igen för att kunna placera ett större på bänken, Jag ville ha ett 300 liters, men pappa säger att han kan lika gärna placera traktorn på byrån för så tungt skulle det bli säger han xD

Så ett 210 liters blir det istället, så nu är vi i nuläget där 100 liters akvariet skall plockas ur och ett till skall inköpas. Det är farligt med fiskar, man blir lätt smittad och vill ha flera kar  (。^‿‿^。)

Arizha
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sandsnäckorna är urplockade för flytten, vet inte hur många timmar jag har suttit och kollat på deras småroliga dans

https://vimeo.com/174407307

LuckyMommy85
0

Så fint! Vad kul med ett lite större kar, och bra att ha 100 l också om du tänk att sortera ut dom finaste i den blå färgen sen osv ☺️👍🏼

Arizha
1

100 liters akvariet har flyttats och är nu uppställt. Sandvattenfallet ska bara kopplas in och imorgon bär det av att hämta hem 210 l akvariet. Det följer med lite fiskar med det, han som säljer det hade ingen aning om vad det var för sort, så det blir lite spännande att se vad det är Tanken är att honorna ska gå i det stora och hanarna i det lilla, eftersom hanarna är lite mindre och inte lika starka i käftarna som honorna. Sötvattentången har blivit nedklippt rejält av honorna x)

Arizha
1
Lillyrod
0

Vad kul med sandvattenfall. Det har jag inte sett förut : )

Arizha
2

Första gången jag såg ett sandvattenfall så blev jag helt häpen, det var så fint med den vita sanden som föll ned så fagert och jag ville absolut prova att göra ett. Det var lite knepigt men rätt roligt att försöka  (。◕‿‿◕。)

Denna kommentar har tagits bort.
Arizha
1

Min enda blåa Guppy hona för tillfället, väntar på att affären skall beställa hem flera. Hoppas speciellt att det kommer lite blue grass eller moscow honor

Arizha
1

Hane nr 2 och den finaste för tillfället, är super rädd att den ska hinna dö innan jag får avkomma från den. Önskar att det hade funnits flera. Skulle bli fint om man kunde korsa honom med en mörkblå hona så kanske ynglen blir mörk grass blue aktiga

Arizha
2

Hane nr 1, metallic blue färgad

Lillyrod
0

Jättefina Guppy!

Arizha
2

Alla yngeln verkar tyvärr ha fått anlag från den röda/gula pappan, men bland 2 dussin yngel så finns det 3 st blåa :D Eller blå och blå…grönblå snarare.

[Jens]
0

Det är jättefina Guppy du har men jag reagerar dock på att en del har skadade fenor? Har du något som de kan skada sig av tro? Eller har du mer fiskarter utöver corysar?

Arizha
0

Det är lite synd med deras fenor, när jag tömde och flyttade akvariet så skadades fenorna i hoven tror jag, för när jag lade tbx de i karet så var det de två hanarnas fenor lite sönder. Jag hoppas de skall läka men jag tror inte att de kommer bli lika fina igen De som går i karet är 3 Guppy hanar, 4 Guppy honor, ca 18 guppyngel (som nog är dags att börja sortera snart), 3 Corydoras panda, 4 ottosar och massor av sandsnäckor och deras snäcklingar. (Skall öka på med malar när det kommer in i affären igen)

Arizha
0

Phuu, akvariet på 222 l är äntligen på plats, det medföljde växter och fiskar. Imorgon är det dags att försöka sortera allt och identifiera, kände igen några sorter men inte alla så det blir roligt att få lära sig något nytt ^^

[Jens]
0

#25 Aha, då förstår jag vad som har hänt. Fenorna ska växa ut igen men jag själv har upplevt att det tar sin tid.

Lillyrod
0

Vad kul att starta upp ett nytt kar. Jag har själv ett 222 liters som står och väntar på uppstart.

mimåne
0

Det där sandvattenfallet tror jag kommer bli jättefint. Vilken perfekt sten(?) du har hittat till det!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Arizha
0

#25 Då håller tummarna #26 Hoppas att karet inte får vänta allt för länge ;) #29 Stenen jag använder är slagsten, lika lätt som lavasten och det är perfekt för ynglen att simma ut och in genom hålheterna. Men slagsten kan ha farliga ämnen. Den jag använder har legat ute i rusk och snö i tiotalår och jag väljer de som är extra lätta för där är nästan alla mineralerna borta. Har haft samma sten förut i karet och fiskarna har mått bra av det. Fast om någon vill testa slagsten så är det på egen risk. Stenar som är helt blåa eller gröna avråder jag skarpt att inte använda, det är de som är giftiga

Arizha
0

Man kan verkligen säga att det var en mängd olika fiskar som följde, gäller att försöka nu tänka efter vilka jag kan behålla, fiskar som är identifierade är de som jag är 100 % säker på: Svart neon tetra glödbandstetra zebrafisk molly svärdbärare Ancistrus Neontetra Siamesisk algätare Kampfisk hona skalar Och sedan var det några jag är osäkra på

Arizha
0

Kan det kanske vara en segelfenspleco? Ugh vad ska jag göra då, den är så fin men om den blir 60 cm så river den hela karet och den får inte plats att kunna simma längre

Arizha
0

Fisk nr 2

Arizha
0

Fisk nr 3 är osäker på om det kanske är samma sort som fisk nr 2

[Jens]
0

Det ser ut som en pleco faktiskt. Har du planer för att ha ett större akvarium avsett för denna pleco så är det inga problem. 🙂

Angående fiskar i akvariet så är det för tok för mycket om jag fattade det hela rätt så har du alla dessa som du skrev i inlägg #31 ?

Lillyrod
0

Två och tre ser ut att vara samma ja men det är svårt att se vad det kan vara. Ser magert och ynkligt ut för huvudet är så stort. 

Malen ser ut att vara en modell stor. Jag kan för lite om dem för att uttala mej om vad det kan vara för sort.

Arizha
0

#35 yes, alla i inlägg 31 fick jag med akvariet och det var ingen bra blandning. De som hade akvariet innan var en barnfamilj som aldrig hade haft fisk innan, blev lite gråtfärdig när jag såg kampfiskhonan och skalaren (igen fager syn) Måste nog hitta ett nytt hem åt plecon och de flesta av fiskarna. Ska försöka göda upp dem lite så de inte ser så sjuka ut först. Fast vilka fiskar skulle kunna gå ihop med Guppy honorna i 222 l? Hade tänk behålla alla tetrorna om det är möjligt, de 2 konstiga malarna med stort huvud (om det nu inte är en rovfisk) och de 3 siamesiska algätarna (är lite osäker om det är en bra idé om de nu blir 15 cm)

Arizha
0

Antal fiskar som följde med: 9 svarta neontetror 11 glödbandstetror 2 zebrafiskar 5 molly 4 svärdbärare 1 Ancistrus 8 neon tetror 3 siamesiska algätare 1 skalar 1 Kampfisk hona 1 pleco 2 saker med stort huvud

Lillyrod
0

Hahaha ja du. Inte lätt med den blandningen. Alla fiskar kan ju egentligen gå tillsammans. Kampfiskhonan, skalaren och stormalen är ju inte bra men resten kan du behålla om du vill ha dem : ) Sebrafiskarna är ju stimfisk de med så det kanske blir rörigt med 4 olika stim. Välj bort några av dem med.

[Jens]
0

Om det hade varit jag så hade jag gjort följande. Behållit dessa stimfiskar:

9 svarta neontetror 
11 glödbandstetror 

Misstänker att de tillsammans blir en fin kontrast?

Sedan skulle jag göra av med resten om det inte är så att någon av dessa ska du satsa på. Du är väldigt inne på Guppy och de simmar gärna i yt-nivå så du skulle behöva någon som simmar mellan som t ex dvärgciklid eller scalare. Scalare kan du ha om du köper en mindre art av denna så passar de bra i ett akvarium som är 50 cm högt. Är inte akvariet så högt så får du glömma scalare.

Finns naturligtvis andra fiskar som t ex Gurami är fina också men kan vara lite bråkiga men har man tur så kan de vara jättefina vilket mina är .

Arizha
0

Tack för tipsen, känns skönt att kunna få råd av proffsen! Eftersom akvariet bara är 45 så skall jag nog söka efter dvärgciklid När de 2 konstiga malarna har fått lite bättre färg så kanske det är lättare att finna vad det är för sort

[Jens]
0

ja Dvärggurami är otroligt vackra och det finns så många att välja emellan.

Arizha
0

Mysteriet är nog löst, de 2 okända malarna är nog kinesiska algätare och de får jag nog också lämna bort

[Jens]
0

Varför ringer det en klocka i mitt huvud angående kinesiska algätare? Någonting säger mig att dessa är inte lika bra som siameser men jag kommer inte på orsaken. Kanske kan någon annan hjälpa mig?

Lillyrod
0

Kan de inte vara ganska aggressiva?

[Jens]
0

Nu hittade jag lite info om dessa och det är att man inte bör ha dem i sällskapsakvarium för de kan bli uppåt 30 cm stora och kan bli riktigt elaka och bör gå med riktigt stora robusta fiskar.

Det är verkligen tur att Arizha vill ha ett akvarium som hon gillar och vill göra rätt för sig. Det var ju inte ditt akvarium från början Arizha men att få i ordning på allt tar sin lilla tid men ha tålamod för det kommer bli som du önskar till slut. 🙂

Arizha
0

Det värsta är stressen, undernärda fiskar som står i hinkar och väntar på att få komma ut. Det syns att de verkligen inte mår så bra, vissa är helvita nästan. Önskar lite att jag kunde ta det lite lugn och fundera på olika inredningar och inte stressa så mycket. Sedan hade det varit bra om karet kunde ha stått en tid så den hinner få bakteriefloran som behövs. Har kokat stensoppa för fullt, idag kan jag nog släppa ut de flesta i karet och sedan försöka fånga mygglarver åt skalaren. Malarna som ska bort får stanna i hinken och även skalaren, är rädd att den stora skalaren äter upp tetrorna och malarna kommer jag att ha svårt att få tag på igen x)

Arizha
5

Efter pust och flås så är växterna fastbundna på stenarna, kan snart luta mig tbx och njuta

[Jens]
0

Oj, vad fint du har gjort det !

Lillyrod
0

Jättefint. En riktig inspirationskälla 👍

mimåne
0

Oj så superfint. Nu ångrade jag precis att jag sålde mina 10st lavastenar förra veckan😭

Lilolizeit
0

Riktigt fint! Vad är det för växter du har?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Arizha
0

Tack tack :) #52 Jadu, jag är lite osäker på vad jag fick med för växter, det som jag är säker på är javaormbunke, anubias nana och anubias barteri sedan fick jag med en växt jag inte alls har lyckats hitta, den har liknande anubias blad men rötterna är helt vita

Arizha
0

Jag funderar om det kanske är någon krukväxt…

Arizha
2

Det har gått över 1 månad sedan jag jag bad affären beställa hem blåa Guppy honor, men varje gång de beställer så finns de inte i lagret..hurray för mig…och nu är min enda blåa Guppy hona död…hurray igen…men hon lyckades ge en kull där 1 hona är blå! Eller nja..inte helblå, gul/ blå (en sverige Guppy ) ^^; Och 3 blåa Guppy gossar fick jag också i kullen, två av de syns på bilden. Har döpt den blåa med en prick till Pricken xD

Arizha
0

Deras brorsa, tänka sig vad olika de kan bli

Lillyrod
0

Den sista ser det ut att vara endler i med den teckningen : )

mimåne
0

Sverigeguppys, det gillade jag! 😃

Arizha
0

När alla har vuxit upp och fått fram färgerna tydligt så skall jag göra ett collage för skoj skull så man ser vilka färäldrar och yngel som hör ihop ^^

Scilla
0

Kul att få följa utvecklingen! Hoppas du får har i det du söker snart. Leta privat annars?

Arizha
0

#60 har försökt kollat lokalt, men tyvärr fanns det bara blåa som hade andra färger i sig :/

Scilla
0

Tråkigt!

Arizha
0

Fortfarande dött i butiken med blåa guppyhonor, så istället fick några flera panda pansarmalar följa med hem :) Och till min förvåning verkar en otto ha rom i sig, annars är det en alien eller hennes ofödda tvilling x)

Lillyrod
0

Ja du hon var tjock : ) Ett tredje alternativ är att hon är förstoppad. Inte lika trevligt kanske. Lite ärtor som fredagsmys kanske vore en idé?

Arizha
0

Gav alla broccoli i morse, kan prova att koka några ärtor och hoppas att de äter. Tack för tipset Lillyrod! :)

Lillyrod
0

Det kanske är så att hon ätit ett ordentligt skrovmål av broccoli då : ) Det behöver inte alls vara något otrevligt men den är väl rund om magen.

Arizha
2

Bland pandorna gömde sig en vampyrfisk xD

Lillyrod
0

😃