Frågor om ancistrus
Funderar på ett inköp av en Ancistrus till 222 liters karet, men det skulle vara skönt att höra lite åsikter från folk som har Ancistrus 1) Är det sant att de blir 15 cm långa? 2)Är det sant att gul Ancistrus blir lite kortare än den bruna? 3) Gräver de upp växter så att de flyter upp till ytan? 4) Går det bra att ha en ensam? (Vill inte ha yngel)
Nu har inte jag Ancistrus men svarar ändå på dina frågor så gott jag kan :)
1. Flera faktorer spelar in i hur stor en fisk blir men Ancistrus kan bli upp till 15 cm.
2. Så vitt jag vet är gul Ancistrus endast en färgvariant av Ancistrus så jag ser inte varför den skulle bli mindre men det är inte omöjligt :)
3. Ancistrus gräver inte utan äter på inredningen vilket inte borde röra upp växter.
4. Det går bra att hålla de ensamma :)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Att de blir stora är ingen tvekan och jag har haft flera vanliga Ancistrus som vara nära 15 cm så det är inga konstigheter. Varför inte satsa på en annan mal som t ex otocinclus?
De gräver inte upp växter och det går bra att ha dem ensamma i akvariet. De gillar att ligga under en stor rot så det är bra att ha i akvariet.
Nu låter det nästan som om Jens säger att man kan ha en otocinclus ensam 😃De är stimfiskar så de ska vara ett gäng men det är sällsynt att det blir några yngel av dem.
Det är inte så att jag har problem med alger och så, det är mer att det skulle vara trevligt med en liten större mal som jag kan mata med broccoli, squash, ect. Eftersom alla malar runt 10 cm kostar över 200 :- så funderar jag på Ancistrus kanske. Är mest rädd över att malen drar upp alla växter och välter stenarna Blir de jätte snabbt 15 cm, eller tar det några år?
Kapar tråden lite och frågar hur stort behöver en ancitrus ha? 80cm & 100l säger zoopet men ju större desto bättre antar jag? Går det att ha en i 125l?