Semester och sjukhus ingen bra combo.
Jag har haft semester och varit bortrest och när vi kom hem blev jag inlagd på sjukhus (malaria). Ingen bra combo alls. Akvariumet ser ut som kom och hjälpligt att dö. Min fråga till alla er är ska jag tömma och starta upp det igen eller bara försöka städa lite varje eller varannan dag? Vill ju inte stressa mina fiskar mer än nödvändigt. Mitt fina akvarium som nu har allt för mycket mossa och tyvärr några mindre fiskar än tidigare.
Beklagar omständigheterna, hoppas du mår bättre nu. Jag hade städat en gång i veckan för att få ordning på det.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Hur ser ett akvarium ut när det är "hjälpligt och död"? Har du fiskar i akvariet kvar?
Tråkigt dock att höra om malaria…….
Jag hade nog också försökt att rätta till det lite i taget genom att bara börja sköta det som vanligt. För stora förändringar nu kan kanske ta död på de som är kvar.
#1 tack #2 Ja det finns fiskar kvar dock har nästan alla mina pansarmalar dött. Har fem kvar av femton. Tror att det går att få bukt på dock ser jag att jag även fått svarta alger. Nitriten är okej men kommer bli bättre. Ph lite högt men inget som är alarmerande. Det skulle stå kom och hjälp mig och dö Jens
#3 tack jag gjorde vattenbyte idag och städa lite på botten. Tänkte ta pumparna i övermorgon. Kämpar på och hoppas på det bästa.
Hmm, då skulle jag nog förbereda allt så fort som möjligt för att minimera stressen hos fiskarna. Det kommer ta lite tid för dig men tänk på att ha fiskarna i en hink eller en stor bytta. Jag köpte mig en bytte på 70 L på Jysk och hade mina där när jag bytte bottensubstrat. I med värmare och pump i byttan och ställde det i ett annat rum så inte fiskarna kände av vibrationer i det rum jag vistades i.
Sedan skred jag i verket och gjorde rent akvariet och började om på nytt. Så skulle du kunna göra men tänk på att detta tar tid. =)
#6 okej jag har ju ett mindre akvarium som klarat sig bättre kanske bättre att flytta de ditt och sedan städa. I det mindre akvariumet finns endast zebratetror och ansistusmalar. Jag får fundera och kolla vad jag kan göra som blir bäst för mina fiskar.
Bra att du tänker till först men låt det inte gå för långt.
Jag tycker inte att du borde börja om helt och göra om allt, då försvinner den fina bakteriekultur och stabilitet du byggt upp i akvariet. När du får in dina rutiner igen och börjar sköta akvariet som vanligt tror jag nog att det går till sig =)
Vatten stabilt igen och fiskarna är glada. Så det skönt att allt gick bra.
Härligt! Ibland går det bra fast det blir fel ; )
Det gjorde du bra Sofi_72🙂