Hur många pansarmalar?
Hur många panda pansarmalar kan man ha i ett 63 liters akvarium? Har just nu fem stycken (hade 6) och tänker om jag skulle kunna köpa några fler eller om det är lagom som det är :)
Det är lagom som det är. Viktigt är dock att alla kan tillsammans gömma sig någonstans.
Okej :) alla säger ju att de ska vara minst 6 så jag skulle hellre köpa 2-3 nya istället för bara en (om jag skulle göra det) men 5 känns rätt så bra tycker jag med. Hoppas att de får lite yngel någon gång också :) Hmm.. Om dom skulle få yngel, skulle jag kunna behålla några eller blir det för många då?
Hur ser ditt akvarium ut och vad har du för fiskar i akvariet nu?
Men då kan du köpa så du har åtminstone 8 st. Inga problem alls men tänk bara på att de behöver mat. Inte bara flingor =)
Dom får aldrig flingor, inte ens guppysarna får det längre. Ger tabletter, fryst artemia och ibland mygglarver. Innan fick guppysarna flingor när pandorna fick tabletter men såklart var tabletterna godare :) Bra att veta att jag iallafall kan skaffa några mer :) Måste bara passa på att fråga om det brukar vara så att pansarmalar gillar sällskap av andra fiskar? Dom var själva i karet någon vecka när guppysarna gick in ett annat akvarium och under den tiden var pandorna inte aktiva alls, sen direkt när guppysarna flyttade tillbaka så simmade de runt och var hur livliga som helst. Jag tycker inte det verkar som de är stressade eller rädda, mer att dom tycker att det är kul med andra fiskar.. :s
Jag vet faktiskt inte. Jag har själv pandor och de har dock aldrig varit ensamma utan alltid haft andra omkring.
Okej :)
Jag tycker att du kan köpa några fler pandor. 3st till som jens säger blir nog bra =) Jag kan förstå om dina pansarmalar livar upp av guppysarna. Lek och bus smittar av sig =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus