Tips på trevlig stimfisk
Hej! Jag ska införskaffa ett nytt Stim till mitt 100liters akvarium. Jag skulle vilja ha en mindre stimfisk som är lugn och fredfull. I karet som det nya stimmet ska gå i lever ett fjärilsciklidpar samt lekande ancistrusar som gärna vill ha det lite lugnt. Tips? :)
Glasmalar är överlägset de fredligaste och bäst stimmande fiskar jag haft.
Skulle gärna ha en med liiiiite färg på iaf :)
Här kommer mina nuvarande, lugna favoriter :)
Microrasbora
Mosquitorasbora
Drottningrasbora
Galaxyrasbora
Microrasbora kubotai
Endlers
Vietnamesiska kardinalfiskar
Hur fungerar rasboran tillsammans med cikliderna? Läste att rasboror bör hållas tillsammans med den arten. Ingen förklaring varför dock :p
Det går jättebra om akvariet är stort nog, cikliderna och rasbororna hålls skilda genom nivåskillnader i växt-väg och rötter, och att de matas regelbundet :)
Drottningrasboror är dessutom för stora för att få plats i munnen, om du skulle vara osäker :)
Trodde inte att man kunde ha ciklider tillsammans med Ancistrus, eftersom cikliderna äter ancistrusen? De sa iaf så i min djuraffär. :S
"One day your life will flash before your eyes, make sure it is worth watching"
- Gerard Way
Fjärilsciklider är små, och bör inte jämföras allt för mycket med större ciklider som Malawiciklider :)
Däremot kan man ha ancistrusar med vissa större ciklider också. Småfisk rekommenderas dock ej.
Fjärilsciklid: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194
#6 jag har haft både pallettciklider och fjärilsciklider med mina Ancistrus och det har aldrig varit nå problem :-) nu är även massvis med Ancistrus bebisar runt i akvaroet och ingen av fjärilarna rör dem :-) #4 det är 100liter och jag har både grottor växter och rötter :-) jag gillade mosquitorasboran. hur pass normalt förekommande är den i butik?
Mosquitos är ganska vanliga :) Affärerna brukar ta in en eller två sorter. Och då är det oftast mosquitos eller maculatus :)
Grymt :-) ska åka imorgon och kika :-)
Gör så :)
Hittar du någon liten rasbora som du inte kan något om, så kommer den kräva ungefär samma saker som mosquitos eller andra rasboror. Så var inte rädd för impulsköp, som med andra fiskar :)
vad sägs om kolglödstetran? vacker liten tetra. 2-3 cm. har själv ett stim på ca 30 stycken. jag rekomenderar högt. mycket vackert. ju fler besto mer iögonfallande.
- Gerard Way
#13 jag har aldrig haft nå problem med att ha dem tillsammans. När jag skaffade Ancistrus så var dom inte mer än 3 cm och palletterna var könsmogna. Har även haft röd ciklid tillsammans med Ancistrus :-) nu går det kakaduaciklid och tre par fjärilsciklider i mitt största kar på 300l :-) i mitt 100l har jag bebisar av ancistrusarna överallt och fjärilscikliderna rör inte ens dom :-)
Åh, vad skönt å höra! Finns ju så många vackra cikider! Min Ancistrus e kanske 4 cm och har ett 180-L akvaium. Har alltid velat ha ciklider så ska åka till djuraffärn å fråga! :D
Sorry för att jag frågade allt detta på din tråd. :S
- Gerard Way
Hahah ingen fara :-) Ciklider är roliga, jag har framförallt fastnat för färilscikliderna. Lugna fiskar med otroliga färger. Jag har ett par som är viltfångade. Helt fantastiskt vackra i färgerna!!!
Ja, jag har kollat lite mer på fjärilsciklider, hur stora kan de bli? :p
- Gerard Way
#17 Uppemot 6 cm :) Honorna kan vara något mindre. Men detta varierar mycket ändå tycker jag. Min vildfångade hanne är en bjässe på nästan 6-7 cm medans de som går i annat större kar är svenskodlade och verkar inte bli mer än 4-5 cm. :)
Ok, vad bra. :) Tack så mycket. Ska nog skaffa ett par fjärilsciklider.
Och som svar på din fråga, hehe, så är kardinaltetror fina. Nästan självlysande. :)
- Gerard Way
ni kan hitta mycket information om fiskar på zoopet😉
#20 Tråden är nästan 4 år gammal
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
#21 hahaha bättre sent än aldrig 😉