Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: labyrintfisk
Läst 1385 ggr
Ellip
1

Avla fram snälla kampfiskar?

Hej! 

Kan man avla fram snälla kampfiskar? ja menar, jag har läst att Kampfisk har avlats fram bla för sin kamplust, Då tänker jag att de borde gå att avla på fisk med låg kampdrift och få motsatt effekt?  Antagligen inte helt kampfria men snällare varianter…

Vad tror ni?

Det kan vara så stor skillnad på kamplusten, de är ju individer. Just nu har jag två olika hanar (i olika kar) och så ett gäng honor. Så har jag två små "experiment" kullar, som är rätt små 2 och 3st där den röde hanen är far till dem.

Hur som helst hade jag tänkt prova ta en kull på den blåa hanen ("Dag II"). 

Dag är en fisk jag ej själv valt ut utan han är en omplacering som kom med på köpet av ett akvarium. Nu verkar det som om han är MYCKET mer agressiv än  Benedict (den röda)  var,  jag har inte vågat släppa ner honan. 

Så jag ser verkligen stora skillnader i kamplusten på de två herrarna, Benedict är en gentleman och Dag är en tjurig-tjur.

Fifill
3

Det borde absolut gå, men då är ju utmaningen att få tag på snälla individer, både honor och hanar. Har själv funderat på detta, men det kräver ju mycket engagemang, utrymme och framför allt tid! Det tar nog många år och flera generationer innan man ser en pålitlig förändring på temperamentet….

ElinvBorg
2

Precis, det kommer ta lång tid. Det är samtidigt viktigt att du också tänker på att avla på fina och friska exemplar så man tänker på artens helhet. Du har läst på mycket om avel så det går rätt och säkert till? Det kräver ju också som sagt mycket tid och plats, framförallt när det blir dags att sära på alla hanar och sen får de inte gå för trångt så den blir underutvecklade. Men om du har plats, tid och den kunskap som krävs så kör på. Lägg gärna upp bilder på föräldrarna till ynglen du har nu :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Lilolizeit
1

Spännande projekt. :) Kan anta att du gillar dag-serien. Haha! Härligt med ny säsong nu :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Ellip
0

Jag svarar åt alla för jag är en så oflytig forumare och orkar inte skriva massa separerade inlägg  ;P 

Kul att fler tänkt lite samma tankar och ja jag inser att det vore omöjligt att "ändra" alla arga fiskar till snälla.. men tänkte att det ju kan vara trevligt med några snälla-linjer iaf ;) 

Sen har ju mina fiskar inte direkt stamtavlor som man har när man utför avel inom andra djurraser. Har själv hållt på med avelarbete förr fast då med raskatt ;) så detta är ju defenitivt annorlunda men ändå lite lite lika..Genetik och temperament/utseende-tänk alltså. 

Jag sitter och nördar på mest hela tiden och letar efter bra tips och trix. Jag ska ju i och för sig inte påbörja något större avelsprojekt här. Detta är mer att testa få fram några egna fiskar som man kan behålla några av och sälja bort resterande. Allt beror ju på hur många kar man vill/kan ha. Just nu har jag väl två st bra kar och ett lite mindre.. det sistnämnda har använts som "sängkammare" åt kärleksparet så det är inget hem åt fiskarna. Jag vet att det råder delade meningar om att man ska hanar och honor ihop, jag har valt (av ren okunskap från början eftersom jag lyssnade på säljaren) att ha ett kar med Benedict och hans 4 tjejer och så har ju den argsinta blåa ett eget kar tillsammans med en mal. Vad jag kan bedömma så mår Benedict och brudarna bra tillsammans, ingen som gömmer sig eller bråkar.

Och så till namn-temat  Lilolizeit, Yes det är en bra serie! Har dock kollat igenom den nya säsongen redan :(

mimåne
0

Jag skulle nog rekommendera att hålla hanar och honor separata och vid en parning sammanföra dem genom metoden att man använder en så kallad "skorsten".

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Ellip
2

Ja vi gör alla olika, dessa fungerar bra ihop. Så jag har nog turen att ha snälla kampisar i det karet. Skulle dock aldrig ha honor hos Dag II då han gillar att bråka. Nu var det ju inte det som tråden handlade om dock. Tycker tanken på att avla Kampfisk efter gott temperament vore något att sträva efter om dessa fiskar ska bo i akvarium över huvud taget… hur roligt har en ensam fisk det egentligen? Tyvärr är nog utseendet ofta i övertag. Ska behålla något av ynglen om de klarar sig och se hur snälla de är eftersom föräldrarna verkar ha bra temperament :-)