Hur kan jag städa där?
Min yngelkasse har blivit smutsig, hur ska jag städa den?
Kan jag släppa ner någon städhjälp där som kan leva tillsammans med ynglena?
Jag har:
Corydoras - panda och albino (några väldigt små då de inte är så gamla)
Ancistrus
Amanoräkor (någon ganska liten också pga ålder)
Kuhlii-ålar
Är det här jag ska skriva något smart och genomtänkt?
Snäckor hade funkat annars städar du som vanligt fast du använder en luftslang till den lilla buren. Det funka för mig.
www.papillon.n.nu
54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor
Luftslang? Jag tycker det ser ut som algtillväxt, och det går väl inte att få bort utan att skrubba? Eller att man har en städare som äter upp det?
Är det alger så kan du låta det vara till ynglen blir så stora att du släpper ut dem. Man brukar ju inte ha dem i en yngelkasse någon längre tid : )
Men det har blivit mer och mer rätt så fort. För bara några dagar sedan så var det ingenting.
Tror jag ska se om det finns någon snäcka i affären som jag kan släppa ner där.
Vanliga grönalger gör ingen skada tvärtom så har ynglen något att pilla på : )
Jag skrubbade min med en oanvänd tandborste.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Man ska inte vara för orolig när det växer saker. Tänk botten på en sjö..inte är den full med helt rena stenar. Posthornssnäckor är väldigt bra. De har jag som städare. lite varning att det är ganska lätt att mata för mycke när man har yngel. Man vill ju att de ska växa men kan lätt bli för.mycket. ett tecken är ju då att alger börjar ta lver.
Grattis!
Låt ett par snäckor flytta in! Kom dock ihåg att om du inte lägger på något form av lock kommer hela karet vara fullt av snäckor snart! 🙂
Tänkte precis rekommendera samma sak som Hanna. Stör algerna dig så använd en tandborste eller en liten bit av en svamp och skrubba försiktigt bort det =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Min man är väldigt duktig på att övermata dem så jag tror helt enkelt att de haft för mycket mat som legat kvar. Sen är det säkert deras avföring som skitar ner med såklart.
Affären hade tyvärr inga snäckor, så det löste sig inte på det sättet. Men då behöver jag inte oroa mig att de tar skada i alla fall, så tack för alla svar.