Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: labyrintfisk
Läst 1547 ggr
Qurex
0

Bättre än kampfisk nr 1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Visserligen kräver denna större akvarium, men är en naturlig skönhet direkt från afrika.

mimåne
0

Ruskigt vackra är de också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lizelda
0

Hur stora blir de?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Qurex
0

Har läst 15 cm. Min blev väl 10cm innan jag dumt nog tog hand om några av min grannes scalarer som blev lite för mycket för mitt akvarium som kom i obalans och då dog ctenopoman. Ångrar det fortfarande. Såg dessa till salu på hornbach, men då var de bara nån cm. Pyttesmå och gulliga, så jag hoppas ingen köper de och tror att de ska vara så små nån längre tid.

hejkomochhjälpmig
0

Precis beställt 4 st av dessa, kommer till mig på torsdag! 😍

Qurex
0

Hoppas du inte har småfiskar i samma akvarium. :-) Beroende på storlek men de kan svälja stora byten. Min brukade fånga en hel tärning med artemia och simma iväg med den. Jag köpte en siamesisk algätare som var lika lång som ctenopoman. Den såg han som byte så fick snabbt flytta på den. De är riktigt grymma fiskar. Hoppas du blir nöjd. Hur stora var de du beställde?

hejkomochhjälpmig
0

Självklart ska de inte gå med fiskar som kan ätas eller som kan äta dem. De som kommer är bebisar på 3 - 5 cm. Bad om så stora som möjligt men de verkar inte ha så mycket större exemplar inne hos Imazo för tillfället. Jag har delat av akvariet de ska bo i så att de får vara ifred från de större fiskarna till de har landat och tills de själv är stora nog att inte bli mat. Hur fort växer de under gynnsamma förhållanden? Det går bland annat en snabbt växande 25 cm Black Ghost på andra sidan nätet så de behöver komma upp en hel del i storlek innan jag vågar släppa ihop dem. Har hört att klätterfiskar kan vara ganska " elaka", tuff, rovgirig fisk också så jag är beredd att flytta på dem om det visar sig vara en dålig mix. Ska bli spännande!

Qurex
0

Min var inga problem tillsammans med purpurhuvudsbard och pelvicachromis taeniatus. Jag hade två fullvuxna långsträckta pansarmalar som inte heller va nåt problem. Vet inte om det kanske var för att den bodde med dessa fiskar sen den var liten. För när jag stoppa ner en siamesisk algätare så försökte den ta den genom att attackera från ovan genom att ställa sig på huvudet och glida närmare och sen anfalla. Siamesen klarade sig och jag fick flytta den. Klätterfisken var aldrig elak och anföll som cikliderna brukar göra när de leker. Den var ganska blyg. Och höll sig gärna lite gömd. Den växte ganska fort men själv har jag svårt att säga hur fort. Den blev nog dubbelt så stor på mindre än ett år iaf.

hejkomochhjälpmig
0

Skönt att höra att din var snäll i alla fall, hoppas mina också är det. :)  Eller så blir de ett vrålstöddigt ligistgäng. 😮

Ganska fort duger för mig… den som väntar på något gott!😃

Kan knappt vänta längre nu, ååååh, de är så himla söta som bebbar också 😍 de kommer kunna tigga till sig hur mycket mat som helst från mig. Haha.

Qurex
0

Vore kul att se ett foto på när du får de. Saknar min klätterfisk. Det är nog enda fisken som det gjorde lite ont i hjärtat när den blev sjuk och jag inte lyckades rädda den. De andra fiskarna blev bra pga medicinering men ctenopoman klarade sig inte.

hejkomochhjälpmig
0

Klart det gör ont när en fisk dör, man älskar ju sina djur. Jag blir helt förstörd 😭 

De ljuvliga små liven har numera anlänt och de var i finfint skick och mår prima! Förstår att du blev extra fäst vid din, supersöta och så himla personliga! Bilder gör dem verkligen inte rättvisa (ska försöka fånga dem på kort snart dock) detta är en fisk som måste upplevas! :D 

De tittar och tittar och smyyyyyger på maten. Ser precis ut som om de försöker imitera löv och glider försiktigt, försiktigt fram och sen hugger de! Matar med frysfoder men de beter sig ändå som om maten vore levande. Kärlek vid första ögonkastet var det! Helt lyrisk är jag, underbar fisk!

Denna kommentar har tagits bort.
Qurex
0

Som syns på bilden kan de verkligen öppna gapet för att fånga stora bitar! Det konstiga var att den inte såg andra fiskar som mat fast dessa var i princip lika stora. Kanske hade med färg och form att göra. Det hade nog slutat som på bilden annars. Min åt i princip allt som jag matade med. Även räkmix i stora bitar.

Lizelda
1

#10 Då bilden inte var din så tog jag bort den, du får gärna länka till den om du vill.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid