Frågor om ancistrus mal
Jag har några frågor angående ancistrus mal:
Hur ofta lägger honan ägg? Och om de redan är för många mal"bebisar" väljer då hannen att inte ta han om äggen?
Ancistrus yngel är ett bättre uttryck än 'mal bebisar' :P även så brukar man kalla fisk 'ägg' för rom.
Alla dessa frågor är svåra att besvara, då det beror på; åldern av honan, m.m.
Hanen tar inte hand om ynglen när dem är frisimmande, så om det är många frisimmande yngel så är ingen anledning till att han inte skulle leka med honan igen & ta hand om deras rom.
Ancistrus yngel är ett bättre uttryck än 'mal bebisar' :P även så brukar man kalla fisk 'ägg' för rom.
Alla dessa frågor är svåra att besvara, då det beror på; åldern av honan, m.m.
Hanen tar inte hand om ynglen när dem är frisimmande, så om det är många frisimmande yngel så är ingen anledning till att han inte skulle leka med honan igen & ta hand om deras rom.
Jo jag vet att de yngel o rom men fick inte fram rätt ord när jag skrev. För nu de sista gångerna bryr han sig inte om romen fast vi har en grotta. Tror att honan och hanen kan vara runt 3-5år.
#3 Det kan bero på ifall hanen och honan fick tid till att äta upp sej mellan kullarna hanen äter ju inte alls under tiden han tar hand om romen/ nykläckta yngel, så om det blev tätt på att kull 1 släpptes ut och kull 2 så kan han ha tappat orken och överger den kullen.
Det kan oxå bero på att han inte lyckades befrukta romen eller så har den blivit dålig.
Tror nog att nästa kull går det bättre med :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#3 Nu läste jag nog lite snabbt :P så han har "struntat" i fler romklumpar? Vad lekte dom i tidigare? (Tolkar det som dom har fått en ny grotta)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
En hona lägger vanligtvis ingen rom utan att hanen är inblandad då han stänger in honan i grottan under leken. Att han väljer att strunta i romen kan vara av många olika orsaker t.ex att de blir störda av något.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Jag har aldrig sett de leka utan vi har kollat och då har det legat romklummpar på botten. Första gången honan la rom så satt han o vaktade på glaset men det blev inga och efter det köpte vi en grotta och i den grottan har de fått 3st kullar. Pappa har fört in romen i grottan till han men han puttar bara ut de igen från grottan.
Ingen gillar en besserwisser. Rom ÄR ägg. Så det borde inte spela roll om TS skriver ägg.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Precis. Fiskrom är alltid ägg. Ägg är inte alltid fiskrom. Alltså är termen "ägg" bara ett lösare begrepp för rom.
9# Ja precis, oddsen att TS menar att det kommer vara en höna i hennes akvarium som lägger ägg är väldigt liten =)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#10 ha ha ha ser bilden framför mig och en väldigt förvånad fisk ägare
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Hej har en fråga Om man får mal ägg vad ska man göra då
Då behöver man först fundera över om man vill och har möjligheten med tid och utrymme att få en massa yngel. Samt vad man ska göra med dem när du vuxit upp. Pappan tar hand om rommen och avkomman i början men sen behöver de börja få mat av dig och skötsel av akvariet som vanligt.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ingen aning =) Tycker den är lite för liten ännu.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ohh hahaha faan va nästan säker på att det var en hona xD
Om inget skägg växer ut när den är lite större så är det en hona :)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Aa får hoppas det för jag har en större hane som ja vill ska leka med henne xD