Kanelbulle eller posthorn?
Vad är detta? Köpte växter på tradera och det följde med ett gäng hyresgäster. Frågade säljaren och han menade att det kunde följa med posthorn, men jag vill nog veta säkert så jag inte släpper ner skräpsnäckor. Tycker den ser mer ut som en kanelbulle? Den är bara en par tre millimeter med genomskinligt spräckligt skal och tippar gärna åt sidan emellanåt. Hoppas ingen har fobi mot hemska tummar btw… ;-)
Det är en kanelbulle eller skivsnäcka som de egentligen heter : )

Misstänkte det :-( Tack för det snabba svaret!!
Jag mailade säljaren och ifrågasatte om det verkligen var posthorn för när jag googlat så såg det mer ut som en skivsnäcka, men nej, nej, det var posthorn 🤔
Tur att jag inte släppt ner ngn än då!
Men kanske jag kan få svar på en annan fråga om snäckor, finns det ngn som äter bajs eller bruna alger? Skulle ju vara toppen!
De flesta snäckor äter brunalger/kiselalger. Vill du få bukt med fiskbajs som ligger på botten så kan sandsnäckor rekommenderas. De är väldigt duktiga på att böka ner skiten i sanden🙂
Om du fick med kanelbullar bland dina växter så finns det fisk att det också har följt med ägg.
Medarbetare på akvariefisk ifokus

Mmm, tänkte på ägg jag också, gick igenom växterna noga innan jag satte ner dem och kunde inte se ngt sånt, dock är jag ju inte säker på hur det skulle ha sett ut :-S
Men sandsnäckor, om de välter ner böset, innebär inte det att man skjuter på problemen? Är det inte bättre att behålla det ovanpå botten? Tänkte om det kan försämra vattenkvalitén att det ligger där och typ jäser eller ngt.
Sandsnäckorna vänder ner böset när de kravlar upp och ner i gruset och när det väl kommer ner så omvandlas det till näring för växterna. Precis som när man gödslar trädgårdslandet : )
Nej det är inte att skjuta på problemet🙂 Bakteriekulturen i akvariet bryter ner fiskarnas avföring och bös. Växter upptar det också som näring och hjälper till med nedbrytningen.
Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tack för hjälpen! Nu ska jag skriva på köp/sälj om ngn har att avvara ;)