Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 4227 ggr
Roxie
7

Nytt spännande projekt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft en ganska lugn period inom akvaristiken och har till och med avvecklat några småkar, detta för att få tid för lite större och mer tidskrävande kar.

Har stängt ner mitt Juwel Rio 240 och har istället specialbeställt ett OptiWhite-akvarium med måtten 121x41x40 (som passar ytan på juwelmöbeln). Jag ÄLSKAR måtten och då främst höjden på det nya karet! Passade även på att beställa ny belysning, Econlux sunstrip 70, som jag hittills är mycket nöjd med. Det återstår att se om en ramp är tillräcklig för mitt ändamål.

Detta blir det projekt som jag hittills lagt både mest tid och pengar på. Så varför inte låta er följa uppväxten av denna scape :)

// Sofia

Nicke_nice
0

Spännande! Kommer absolut följa :)

Roxie
6

Hardscapen är, efter många om och men, på plats och jag känner mig nöjd! Växterna kommer att bli pricken över i:et!

Tanken med denna scape är ganska låga växter, bland annat Hemianthus callitrichoides som bottentäckare, dock kanske lite bolbitis heudelotii i bakkant.. Lite hydrocotyle tripartita, ranunculus inundatus, marsilea hirsuta, pogostemon helferi och kanske lite blyxa japonica och eleocharis parvula. Fissidens fontanus kanske ska få klä någon av grenarna, men den karamellen suger jag fortfarande lite på.. Sist men inte minst lite olika sorter av Bucephalandra, en självklarhet!

// Sofia

usvead
0

Redan snyggt! Ska bli kul att se hur det fortskrider, ditt Juwel kar var ju makalöst vackert 🤤

Lillyrod
0

Håller med föregående. Väldigt fina rötter. Det ska bli kul att se hur det utvecklas : )

kallepudas
0

Tjusigt akvarium och detta måste ju följas. 🙂

Vad är det för en ramp du har är det Led?

Tigerlanden
0

Jättesnyggt, det ska bli jättespännande att se slutresultatet men också att följa akvariets gång😃

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

Draken
0

Snyggt. Följer helt klart.

Och välkommen tillbaka Roxie  👍

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[AlenS]
0

#0 OptiWhite, är det ett järnfritt glas? :)

kallepudas
0

#8 Nej inte järnfritt men väldigt låga halter av järn.

[AlenS]
0

#9 För jag har för mig att Pilkington har ett glas som de benämner som just optiwhite och som skall vara järnfritt enligt dom. Såna glas brukar vara väldigt dyra :)

Roxie
0

Tack, jag tror att det kan bli riktigt bra i slutändan :)

#5 Yes, det är LED (cree). Ska vara en av de bästa ramperna när det gäller växtakvaristik, så vi får se om den uppfyller mina förväntningar!

#8 Nej optiwhite är aldrig järnfritt, men innehåller en väldigt låg halt.

// Sofia

Lizelda
0

Skitsnyggt! Ska bli kul att följa!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

kallepudas
0

#11 Köpte du den rampen i sverige eller utomlands? 

Tror ditt projekt kommer bli grymt snyggt🙂

Roxie
1

#13 Sverige, beställde via en lokal djurbutik :)

// Sofia

Taggeman
0

Att få järn i akvariet är ingen fara man tillför järn för att få bra växtlighet.  http://www.crtzoo.com/akvaristik/vattenpreparat/easylife/easylife-ferro

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

kallepudas
0

#15 Det var järnhalten i glaset vi diskuterade lite🙂

[AlenS]
0

Glaset i sig släpper inte ifrån sig nått järn (vad jag vet). Att man vill ha så lite järn som möjligt i glaset är för få så bra sikt som möjligt samt en korrekt färgåtergivning på materialet bakom glaset. Populärt t.ex. inom aquascaping.

Taggeman
0

🙂

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

mimåne
0

Vad kul att du vill visa oss ditt projekt Roxie. Du gör så vackra akvarium så jag är säker på att det här kommer bli jättebra. Dessutom är det väldigt intressant att se någon annan med den här ledrampen. Jag är så nyfiken på hur den kommer fungera för dina växter och längtar tills jag kan få igång mitt eget.

Vad är det för sten du har köpt? Och är det förresten detta bottenmaterial från tropica du har använt som man kan ha sand ovanpå?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Roxie
1

#19 Tack :) Dessa stenar kallas för "grey mountain" om jag inte minns fel, har haft dem ett tag. Nej detta är inte det substratet man ska ha sand ovanpå, tror den du menar heter "plant growth substrate" eller liknande. Denna heter "tropica Aquarium soil" eller "tropica Aquarium soil powder", olika storlek på soilkornen.

// Sofia

[Tinitusan]
0

åh fantastiskt fint! ska bli väldigt väldigt spännande att följa! 

då kan jag passa på att fråga om optivhite, järnet i vanligt glas ger väl en viss färgton som jag förstått det o som man blir av med i ett optiwhitekar, stämmer det?

Roxie
0

#21 Tack :) Ja det stämmer. Optiwhite är ett renare glas, jämfört mot vanligt akvarieglas som har en grön färgton.

// Sofia

mimåne
2

Hur går det? Har du fått nå vatten i karet ännu? :)

[iFisk]
2

Tunna plastglas läggs i botten som man kan köpa på biltema, vars skydda mot repor när du vrider/förflyttar sten. Starkt rekommenderat, om man säljer bort det som andrahand under nån gång i livet, och det ger lite högre värde. 
Det är lite som BMW… 🥳

Nej men.. Det är rätt spännande! jag följer. Please mkt bilder 😍

[Tinitusan]
0

ja hur går det ?

Roxie
2

Haha, det är vatten i karet och en del växter är planterade, vissa bara tillfälligt (snabbväxande). Tänkte slänga upp lite bilder i helgen! :)

// Sofia

[iFisk]
0

ja, det såg jag en bild som du la sand o sten o rötter i akvariet. 
men.. ingen stor grej. 

Ich warte!

Roxie
0

#27 vad menar du?

// Sofia

[Tinitusan]
4

hehe jag tror ifisk helt enkelt underskattar skönheten med hardscape =)

mimåne
0

Väntar med spänning på de bilderna, är så nyfiken =)

Berzerk90
0

Vad säger du om LED belsyningen är du nöjd med den?

[iFisk]
0

Ich warte! = Jag väntar! Att jag får se mer bilder. 😃

Tigerlanden
0

#32 Jag tror att Roxie undrar vad du menar med ingen stor grej.

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

[iFisk]
0

Aha! Kan vara så. men jag menade med det;  plastglas som underlag i akvariet. Så är det inte stor grej. Jag tror att jag skrev medan jag har fått solsting! :D

Roxie
11

Sakta men säkert! Majoriteten av växterna är nu på plats, somliga av dem är bara där tillfälligt (snabbväxande). En del av rötterna ska även kläs med fissidens fontanus som för närvarande är på tillväxt i ett annat kar. I denna scape har jag klivit utanför min comfort zone gällande växter, flertalet av dessa har jag aldrig haft vilket är väldigt spännande! Jag har också valt en del olika bottentäckare för att få en mer "naturlig" look till skillnad från mina tidigare scapes som varit väldigt uppradat. Vi får se, ansningen går det åt skogen eller så blir det grymt!

// Sofia

Lillyrod
0

Jag tycker om när rötterna sticker upp över karet. Det är jättesnyggt. Så väx på nu allting så man får se hur det blir : )

Karin79
0

Oj så snyggt!

KakaC
0

Snyggt ! 👍🏻😊

[AlenS]
0

Snyggt! :) Vad står på tur?

ElinvBorg
0

So far so good, rötterna är så snygga!

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Liten boll
0

Kanon snyggt. Vilka blir invånarna?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Sofi_79
0

Riktigt snyggt

Roxie
2

Tack allihopa! Invånarna blir apistogramma baenchi. Sedan ska jag ha en stimfisk vilket troligen blir iriatherina werneri. Och så blir det ett gäng otocinclus som städhjälp. Kommer också skaffa någon färgglad (sugen på blå) neocaridina.

// Sofia

Liten boll
0

Underbar bild :)

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Draken
0

OJ vad snyggt :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

helt underbart snyggt, tänkte att detkanske kan vara bra om du berättar av vilken anledning du sätter tillfälliga snabbväxande i ett nystartat kar =)

Roxie
2

#46 Tack :)

Anledningen till att jag planterar mycket snabbväxande är för att karet delvis är nystartat (inkört ytterfilter) och jag vill undvika alger. Snabbväxande växter tar upp överskottsnäring istället för algerna.

// Sofia

[Jens]
0

Vilka snygga rötter! 😍 Var fick du tag i dem?

[Tinitusan]
0

ja det är helt enkelt så att ett nystartat kar mognar mer stabilt med snabbväxande växter =)

Roxie
1

Jens, dessa hade jag även i min förra scape :) Det är red moor och är köpta på hornbach.

// Sofia

mimåne
0

Så fint! Planerar du för några röda växter?

Roxie
1

Det är några röda växter bak till höger (ludwigia sp 'super red' tror jag att jag köpte), men vi får se om de får vara kvar sedan :)

// Sofia

mimåne
0

Så det blev inga rödbruna Bucephalandra än så länge? :)

Roxie
0

Jo tanken är att det ska in en hel del Bucephalandra men vågar inte beställa nu när det är kallt.

// Sofia

mimåne
0

Okej, jag förstår. De lär nog bli snygga där bland stenarna.

Roxie
7

Ny bild! Idag har jag gjort vattenbyte samt första ansningen. Har smygstartat lite men nu hoppas vi att det tar fart ordentligt!

// Sofia

Roxie
0

Bildens INNAN ansning.

// Sofia

Vovisch nr2
0

Wow vad snyggt! 😍

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Lizelda
0

Men herregud så snyggt!!

Roxie
1

Jag har skapat ett instagramkonto med enbart akvarierelaterade bilder. Kika in om ni vill, sofiaquascape. Kommer givetvis fortsätta posta här också :)

// Sofia

Lillyrod
0

Uff vad avis man blir. Det är sååå snyggt. Det lutar åt att man får skaffa instagram nu då….

[Jens]
0

Ja, jag är ju inte förvånad över att du gör det snyggt Roxie för det har man ju sett innan men det är så fint! ;) Har du skaffat dig ett nytt filtersystem också? Ser ett annorlunda pip till vänster. Vad är det för ytterfilter du har nu?

usvead
0

#60 Spännande, det måste jag följa….

Roxie
1

Tack allihop! #62 Nej det är samma Eheim Classic 600. Men har skaffat Lily pipes istället (in och utblås i glas), sitter till höger. Grejen till vänster är en streamer.

// Sofia

[NanoDaniel]1
0

Det ser snyggt ut , rötterna är tydliga.

mimåne
0

Så fint =) Jag har startat mitt co2 system nu också, men det är svårt att hitta rätt nivå för akvariet. Jag höjer utsläppet lite varje dag men fortsättningsvis verkar det vara för lite co2 i akvariet. Hur mycket släpper du ut i ditt?

Roxie
0

Ja det är svårt innan man får koll på hur mycket växterna tar upp osv. Har du en dropchecker? Den är blå om man tillsätter för lite, gul om man tillsätter för mycket och grön när det är lagom. Finns även pH-controller man kan använda för att kunna tillsätta korrekt mängd och hålla ett stabilt pH hela dygnet. Jag funderar på att skaffa en sådan. Just nu kör jag dock dropchecker och ser till att färgen är typ limegrön. Ca 2,5 bubblor/sekund tillsätter jag. Men det är individuellt.

// Sofia

Draken
0

Otroligt snyggt, måste gå in på instagram och följa dig där också 😃

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Jag använder mig av en dropchecker. Jag fick rådet att börja på 0,5 bubbla/sekund, jag tyckte det lät lite med tanke på akvariets storlek också(300L) så jag började på 1 bubbla/sekund. Jag väntade 2 dygn ifall att det skulle ta lite tid för koldioxiden att "fylla" akvariet till den nivå jag släppte ut, men drop checken visade fortfarade blått. Nu har jag i tre dagar höjt utsläppet lite varje dag och ligger lite under 2 bubblor/sekund. Ikväll tycker jag att vätskan har börjat få en liiite mer grön ton men den är fortfarande ganska blå. Hur fort kan en dropchecker märka skillnad?😛

Roxie
1

Dropcheckern ändrar sig på någon timme bara :)

// Sofia

mimåne
0

Ah! Det var skönt att höra. Jag hade ingen aning så här har jag gått och väntat först två dygn och sedan ett dygn åt gången när jag höjt utsläppet.. =)

CarlMH
0

Hur tjockt är glaset? … ser väldigt stabilt ut 🙂

Roxie
1

10mm :)

// Sofia

KickLi
0

När man kör ett sådant här öppet stapeln, hur håller man vattenlinjen ren och snygg? Putsar man varje dag? Vad använder man? För övrigt, herregud vad fint!

Roxie
0

Det är fortfarande en del bös som far runt så just ni lägger jag ingen energi på vattenlinjen. Allt kommer bli bättre så snart soilen inte längre är synlig. Tack!

// Sofia

sauk1
0

Supersnyggt inrett kar! Jag är nyfiken på hur det gick för dig med transparent silikon med tanke på synliga luftbubblor i fogarna. Är det mycket? Jag har själv precis fått ett optiwhite m transparenta fogar levererat. 15 mm glas och 360 L. Därav frågan. En högst personlig tycke o smak-tanke: jag skulle vrida ner högra högsta roten så den inte bryter vattenytan och återvänder ner igen. Men det är jag det :)

Roxie
0

Den bryter bara vattenytan när karet inte är tillräckligt fyllt, samt att den tidigare fortfarande var lite flytande, den har sjunkit lite nu. Dock gillar jag att grenarna är ovanför ytan. Finns några bubblor i fogarna men det syns bara om man kollar noga.

// Sofia

sauk1
0

Jag håller med om det, snyggt när de når över. Det varmer när den vände ner igen och dök upp ur "ingenstans"… :) Bra köpom du fick så lite bubblor. Jag har 15mm så det fanns mer yta för bubblor :)

Roxie
5

Ny scape i min kub för några dagar sedan. Troligen blivande hem åt ett par Dario dario :)

// Sofia

Lillyrod
0

Alltså nu börjar jag snart bli avundsjuk 😊

Lizelda
2

Håller du kurs?? Jag står överst på listan i så fall, helt grymt snygga scapes!

Lilolizeit
0

Så snyggt! Va e de för storlek på kuben?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Roxie
0

Tack! 35L är den på :)

// Sofia

Lilolizeit
0

Tyckte den såg rätt så stor ut å de va den också. :)

mimåne
0

I så fall vill jag också anmäla mig till den kursen!

[Tinitusan]
0

det är så sjukt snyggt, jag blir avis =)

usvead
2

Det är makalöst! Du bara pluppar dit lite rötter och växter… och simsalabim 🤤

Roxie
3

Tack för fina ord! :) Här kommer en uppdatering av det stora karet. Har återigen trimmat ner växterna, så det ser rätt tomt ut. Väntar även på att karet ska stabilisera sig och algerna försvinna så jag kan fixa resten av växterna. En hel del bucephalandra ska i så småning om.

// Sofia

Roxie
4

Här kommer en bild på kuben också. Har satt fast lite fissidens fontanus uppe på roten idag. Resten av växterna har fått lite fart också :)

// Sofia

Lizelda
0

Men herregud.. Vad är det här?! Själv kan man typ får växterna att sitta kvar i sanden, på sin höjd!

Draken
0

Otrolig snygg scape i båda karen, jag vill också vara med på kusen 😍

Men alltså, allvarligt hur lyckas du ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

usvead
1

#91 Är det ridlektioner på G… 😉

Lillyrod
0

#92 😃

paradisgarden
0

Vad är det för liten växt på roten i kuben? Alltså inte mossan, utan den gröna under den röda. Mycket vackert ditt nya stora kar är.

Roxie
0

Tack snälla :) #94 Det är Bucephalandra motleyana 'bukit kelam' :)

// Sofia

paradisgarden
1

Oj, tjena… Aldrig hört talas om förut.. 😛 Fast sysslar ju bara med low tech, så kanske är därför…? Tänkte om det var någon cool anubias jag missat.

mimåne
0

Roxie, får du aldrig hemska utbrott med alger när du startar upp dina akvarium? Du har ju gjort om några gånger tänker jag och det verkar ha gått lika smidigt varje gång.

Roxie
0

#96 det är en relativt ny typ av akvarieväxt faktiskt. Inte alls särskilt krävande, kan nog jämföras med anubias.. Kanske lite svårare. Rätt dyr dock! #97 Nej jag brukar inte ha problem med alger. Men denna gång i det nya stora karet har jag rätt mycket problem faktiskt. Är rätt rejält utanför min "comfort zone" när det gäller det mesta.. Belysning, soil, gödning etc så jag har inte riktigt hittat balansen ännu.

// Sofia

Vemsan
0

Så himla snyggt! Riktig inspiration :)

Hälsningar Vemsan

mimåne
0

Jag har också fått ganska mycket algproblem i mitt akvarium med econluxen. Det ser ut som ett smärre kaos just nu med alla snabbväxande växter som är tillfälligt planterade överallt. Jag väntar också på att allt ska lägga sig innan jag köper de växter jag tänkt mig.

kallepudas
1

Jag tog hjälp av denna när jag hade problem med alger och körde med den tills det blev balans sedan kunde jag sluta använda den när växterna i akvariet tagit mer fart så den är rätt praktisk att ha som hjälp vid uppstart. 

http://www.akvariumkungen.se/vattenkemi/algexit-500ml.html

paradisgarden
0

#98 Jaha, intressant. Ska kolla upp den :)

mimåne
0

Hur går det med akvariet roxie?

Lilolizeit
0

Är också nyfiken på att se hur det ser ut nu. :)

Roxie
1

Blir vattenbyte idag så jag återkommer i den frågan :)

// Sofia

Roxie
5

Är är en ny bild :) Lite disig pga massa luftbubblor. Fortfarande problem med alger men det har minskat drastiskt efter att jag köpte ytterligare en ljusramp. Äntligen! Växterna växer då det knakar.

// Sofia

Roxie
4

Och kuben :)

// Sofia

Lizelda
0

Helt otroligt 😍

mimåne
0

Så det blev en andra ljusramp ändå. Jag förstår dig, jag upplever också det lite för lite med bara den ena rampen.

Lilolizeit
0

Så vackert :)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.