Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sydamerikanska-ciklider
Läst 4050 ggr
Qurex
1

Färggranna sötvattensfiskar!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är ganska ofta man hör folk säga att det inte finns så färgranna sötvattensfiskar. Jag förstår att man kan tycka att ett sötvattensakvarium kanske inte ser lika färgrikt ut som ett korallrev men fiskarna är det inget fel på. Mitt lekpar av Pelvicachromis Taeniatus är ett bra exempel på färgrik sötvattensfisk. Malawi ciklider är väl inte helt färglösa de heller. Är det någon som har en än mer färgrik sötvattensfisk skulle det vara roligt att se bild/video på.

[Jens]
0

Palettciklid är otroligt vacker!

paradisgarden
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Än mer vet jag inte, men min fjärilshane är i full lekdräkt - såhär underbart färggrann har han inte varit någon gång förut. Kolla bara bukfenorna! Som flammande, glimmande fjärilsvingar av eld!😍 Tyvärr suddiga bilder, men man ser färgerna rätt bra 😃.

Den uppfattningen har kanske mer att göra med att fiskarna inte syns så bra mot gröna växter eller en brokig bakgrundsplanch. Jag menar, titta bara på så "enkla" och vanliga fiskar som Platy, Svärdbärare, Guppy, barber, neontetror o.s.v. Ingen färgbrist precis. Det har mycket att göra med val av inredning, bakgrund, växter och ljus huruvida det framhäver fiskarnas färger och hjälper dem att färga ut ordentligt eller inte.

[Jens]
0

Ser ut som en långfenad fjärilshands och din snäcka är lika fin !

Richard_$$
0
paradisgarden
0

Stämmer bra :) . Tack, hon heter Rebecka😃. Vet inte om det är en hon förstås, men för mig är det det ;) . Den vackra killen heter Titus :) .

[Jens]
0

Fina namn. Jag är en som inte namnger fiskar konstigt nog. Har inte kommit mig för att göra det =) Roligt med namn för man gör ju det med andra djur så varför inte akvariefiskar.

mimåne
0

Ett färgglatt släkte är Apistogramma. Där finns det många färger och mönster att välja på. Även en hel del afrikanska ciklider är färgglada.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
3

Jag måste ju slå ett slag för paradisfisken macropodus opercularis 

===

paradisgarden
0

Mina småfiskar får oftast inte namn längre. Men individer som sticker ut och liksom "gör akvariet" eller hur jag skall säga får det :) . Och de jag känner lite extra för. Oftast ploppar det bara upp ett namn som jag tycker passar. Ibland namn jag inte ens gillar, men de är bara det namnet liksom och då får de ju heta det :) .

Ja, paradisfisken är fantastisk! Första tropiska akvariefisken som kom till Europa på 1800-talet står det i en av mina böcker :) .

usvead
0

#9 Ja det har jag också läst, och jag tror heller inte att de är så sönderavlade. Jag har hela min familj i 152 L och det fungerar bra. "Alfahanen" har sitt egna hörna  under flytormbunkarna, där bygger han bo lite då och nu.

NanoDaniel
0

Betta splendens , Kampfisk.

paradisgarden
0

#10 Nej det tror inte jag heller. De är ju inte - och har väl aldrig heller varit vad jag fattat som - så väldigt populära att de massproducerats så som man gjort med många arter på senare tid.. De fungerar ju inte så bra i sällskapsakvarium och det är ju det de flesta vill ha. Skulle va kul att se fler bilder på dins juveler :)

[Tinitusan]
0

inte att förglömma är malawis i alla regnbågens färger =)

Cathy0
0

Vad vacker Titus är!!! Jag är liksom ny i det här område. Vad är det för art. Ni kanske har redan nämnden ??

usvead
1

#12  Lägger in några bilder i min tråd…

paradisgarden
0

Ja, visst är han! 😃 Det är en långfenad Fjärilsciklid. Lite svåra att få tag i. Det normala är kortfenade.