Ciklider som inte river akvariet?
Är lite sugen på att skaffa ciklider, men jag har blivit varnad att man inte ska ha några växter och bara sten i akvariet för att de bökar och river upp allt och helst att man inte ska ha någon sten för att de blir så våldsbenägna och revirhärda
Undrar om det finns någon vänlig grupp av ciklider som inte river akvariet?
De som hävdar det har noll koll på ciklider, det är generellt malawi och tangayika som gräver. 😎
Ciklider som skalaren och diskusen skulle aldrig få för sig något sådant. 😎
Beror lite på vilken storlek du har på karet vilka ciklider du kan ha :) De flesta sydamerikaner är mycket fredliga och lugna, de varken gräver eller river i någon större utsträckning.
Jag har haft det mesta i ciklidväg, och de enda som har varit svår på växterna och har grävt mycket är Oscar, Hantelciklid och ett fåtal jordätare (Geophagus-släktet)
Malawi och Tanganyika öär ökända grävare, precis som Raichu skriver, och de har en förkärlek för att slakta de flesta växter också.
Det finns även Centralamerikaner som kan gräva och riva, men det är de större arterna såsom Jaguar, Jack dempsey, Synspila m.fl. De mindre varianterna av Centralarna rör ytterst sällan växterna eller gräver.
Bifogar bild på mitt 240 liters akvarium, i det har jag endast ciklider, både syd och centralamerikaner, fast de mindre modellerna :)
Att alla ciklider river stället stämmer inte alls🙂
Det finns många trevliga arter som går att hålla i växtakvarium. Titta på dvärgciklider t.ex. Nyckelhålsciklid, laetacara, fjärilsciklider, nannacara, flaggciklid, eldbuksciklid, sajica ciklid(gräver dock lite), skalare, Diskus, jordätare så som geophagus eller guinacara är trevliga också. Afrikanska ciklider så som anomalochromis thomasi, för att nämna något =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#2 Jätte fint grönt akvarium
Känns roligt att veta att det finns hopp om ett grönt akvarium med ciklider, tack så mycket!
Jag gillar västafrikanska ciklider. De kan gräva lite i bottenmaterialet vid lek för att göra gropar men de har aldrig skadat en växt. Ciklider är ett stort släkte fiskar med väldigt olika behov. Så kolla vilka förutsättningar du har och hur du anpassar karet för just den sorten du väljer.