Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: berättelser-bilder-bildtrådar
Läst 2241 ggr
Inkzpaws
0

60-70 liters akvarium

Hejsan! Jag är nyfiken på att se bilder på 60 eller 70 liters akvarium. Och berätta gärna vad ni har för invånare i era akvarium :)

[Jens]
1

Får återkomma för jaghar precis gjort ett vattenbyte i mitt 63 L akvarium. =)

[Jens]
8
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sådärja, jag är den som inte är intresserad av att ha maximalt med fisk i akvarium utan vill att alla ska ha det så bra som möjligt så i mitt lilla 63L-akvarium så har jag ett par Dvärggurami Cobolt Neon, ett stort gäng med drottningrasboror, 5 st ottosor och sedan några äpple-bäbisar som är gula och vita.

Växternas namn är jag inte jättebra på men jag vill gärna ha mycket växter och det vet jag att rasbororna uppskattar och föredrar. Även de andra innevånarna också men ville trycka på att det är viktigt att läsa om fiskarna om vad de t ex föredrar för miljö.

usvead
2

Titta där sitter de ju alla fem 😍 Och det är knappt man ser innerfiltret👍

[Jens]
0

Japp, de trivs bra i akvariet och filtret är jag såå nöjd med. Behöver inte rengöra det så ofta. Sist så körde den i 3 månader utan att jag gjorde något. Gjorde bara vattenbyten.

NanoDaniel
3

Ser fint ut , blandade växter ser jag , skulle själv vilja simma där.

[Jens]
1

Tack NanoDaniel. Jag gillar att ha det vilt och mycket växter. =)

Inkzpaws
1

Jätte läckert akvarium! :D vad är det för pump/filter du har? :)

[Jens]
1

Tack Inkzpaws :) Det är en JBL Cristalprofi i80 och den är toppen och det följer med ett strilrör också! Köpte den från Zoo.se: http://www.zoo.se/jbl-cristalprofi-i80-greenline.html

paradisgarden
0

Lite off topic ju, men det verkar vara en ursmart pump! Särskilt att man fäster den med magneter och inte sugkoppar. Är SÅ trött på dessa sugkoppar som måste bytas hela tiden för att det inte skall bli vibrationer och låta… Hur mycket låter den här pumpen? Vill ju ha ett tyst akvarium… Går det att använda bara pumphuvudet utan filter?

[Jens]
1

Det står att det ska vara magneter men det är faktiskt sugkoppar som följer med. Dessa sugkoppar är som alla andra. ;) Ljudet. Det är väldigt tyst. Vad är det för vits med att köra utan filter?

paradisgarden
0

Jasså, vilket lur :-/ . Ja, jag såg nu att texten säger sugkoppar, men filmen visar mahneter… Suck… Får man köpa till det då alltså? Hittar inget om det. Vitsen är att jag skall ha walstad, men vill ha cirkulation. Har dock inte walstad nu, så tänkte om man kan köra med kasetterna nu och plocka bort dom sen :) .

edit: hittade på jbl:s hemsida att det finns magneter att köpa till :) .

Frågan är då hur mycket låter väldigt tyst? Jag är ju så känslig… Har en eheim pick-up nu och den kåter ju inte mycket när den låter som den ska eller hur man skall säga, men den är väldigt opålitlig med ljudet - det går upp och ner i styrka även om propparna är helt nya och det inte är nån luft i den. Har en aquael fan mini också och det ljudet är ännu jobbigare, den murrar på ett annat sätt och där låter själva pumpen även om jag har den lös i vattnet, vilket inte pick-upen gör. Den låter mer för att det vibrerar. Startar en egen tråd så det inte går ifrån ämnet mer…

[Jens]
0

#11 Aha, det ska gå bra att köra utan filter.