Snabba frågor - Snabba svar #3
Har du en kort fråga som du vill ha svar på snabbt? Skriv den här!
Frågorna får inte vara längre än några rader och ska inte behöva långa förklaringar eller diskussion. Ha med viktig information!
**Exempel på tillåtna frågor:
**
-Hur stort kar ska min Kampfisk ha?
-Vilket substrat kan jag ha till den här fisken?
-Vad är det här för växt? (bild)
Exempel på ej tillåtna frågor:
-Varför får jag alger?
-Hur tycker ni att jag ska inreda mitt kar?
-Är den här butiken pålitlig?
När du fått svar på din fråga behöver du inte skriva tack, tråden ska hållas så kort som möjligt. Om du vill kan du trycka på knappen "bra inlägg".
Det kan vara Gälört men är inte helt säker.
Näe, inte är det gälört utan jag skulle gissa på en Pogostemon erectus
Jens har rätt!
Finns det någon försäkring man kan teckna som hjälper en om akvariet skulle börja läcka och orsaka en vattenskada? Jag bor i bostadsrätt.
Kolla din egen försäkring det är olika i olika bolag. Ring till ditt försäkringsbolag. I mitt bolag ingick försäkringen. ( själva försäkringen för vårt hus inte hem försäkringen för våra inventarier)
I vårt ingick det inte, vi fick teckna en tilläggsförsäkring och den är bra att ha oavsett. :)
Multi vad?
Är alla levandefödare gravida lika länge? Och hur länge i så fall?
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Man kan nog säga det Sara97. De brukar vara med yngel i 24-30 dagar.
Finns det tjockbladiga snabbväxande växter?
LÄNGE LEVE DJUREN!!
#10 Beror väl på vad man anser är tjockbladigt,vattenpest har ju rätt tjocka blad för att vara snabbväxande. :P
Tjockbladsväxt, bacopa?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Hur tvättar man av nyköpta växter innan man planterar dem i akvariet? (För att undvika t.ex. snäckor)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#13 Det ska väl vara i kallt vatten och för hand, dock så ska du veta att snäckor är väldigt bra för akvarier. De hjälper dig att hålla akvariet i balans genom att äta alger, matrester och döda växtdelar. 😎
Får man mycket snäckor så är det väldigt mycket mat för dem så antingen så matar man för mycket eller så är det något annat galet och hade inte snäckorna funnits så hade det kanske sett ännu värre ut. 😎
#13. Jag brukar lägga i växter i kolsyrat vatten och då brukar de släppa väldigt bra.
#13 om det är snäckägg (geleklumpar) så räcker det inte att skölja för de sitter som berget! ta en handduk och dra över så brukar de lossna…
LÄNGE LEVE DJUREN!!
#17 Ser ut som javamossa. :)
Kan det vara Posthornsnäckan som äter hål i Anubiasbladen, äter dom växter?
Tror det är vanligare att om de äter tunna blad än tjocka. Men du kanske får bättre svar av andra :) Min svärdsplanta var hårt sargad av snigelbebisar.
#19 Om de har för lite mat så kan det nog vara hänt att de ger sig på växter, men då är det troligen något som inte står rätt till med växten.
Vore det för trångt med ett Dvärggurami par (hona+hane) tillsammans med 10 neontetror, ett Regnbågsciklid par (hona+hane) och en 4cm albino Ancistrus i ett 54l kar (med rötter, planterade och flytande växter)?
#22 Du har fått svar i din andra tråd.
#23 Har upptäckt det nu, tack så mycket 🙂
Hur länge bör man låta akvariet vara vattenfyllt vid kontroll så det inte läcker?
Fyll det helt så det blir rätt tryck. Tre-fyra dagar bör räcka.
Okej såpass ändå. Tack för svar :)
Kan man"blanda" trichohaster och apistogramma ? Eller bör man hålla sig till en art?
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Vilken växtnäring är bäst? Såna man pumpar i vattnet/häller i eller sånahäringa man stoppar ner brevid rötterna?
LÄNGE LEVE DJUREN!!
#28 Helst inte då trichogaster generellt vill ha lite varmare än apistogramma dessutom så finns det rätt tuffa individer hos trichigaster och då riskerar apistorna att åka på lite smisk. 😎
Trichogaster är dessutom ganska stora ytlevande arter och skulle kunna konkurrera sönder apistogrammor, ska man ändå blanda så föreslår jag någon större apistogramma-art. 😎
Intressant jag trodDe det var tvärt om. Men då håller jag mig nog till trichogaster för de är de jag har nu.
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Vilken växtnäring som är bäst för ens akvarium är väldigt individuellt beroende på vilka andra förutsättningar man ger växterna. Den bästa upplösningen skulle jag säga är en stark belysning och trycksatt koldioxid.
30L nano med räklingar och en formlig explosion av posthorn bäbisar, nästan alla mellan 1 och 4mm. Bör jag vara orolig att snäcklingarna faktiskt konkurrerar med räkorna om maten? De verkar beta på samma mossa…
Friskt kopplat är hälften brunnet!
#34 Ja
en av mina mollys skakar och rycker ibland. som om den hade nåt på sig som den villbli av med. jag har studerat noga och någon parasit eller dylikt har jagsvårt att tro attdet är. men vad kan de bero på? detta gör hon i ca5 sec tvågånger om dagen…. kanske inte snabb fråga, men orkar inte skriva ett nytt inlägg om bara det här…
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Sara97: har märkt och läst att fiskar ibland kliar sig, precis som vi. Håller det i sig länge kanske det är nåt man bör kolla vidare. På min Platy gick det över.
Vilken mal passar till Malawi ciklider? Har hört att de gillar att tugga på fenor! Rätt eller fel?
Kan man lägga en påse med aktivt kol direkt i akvariet eller måste det vara i filtret? Har innerfilter.
Aktivt kol använder man oftast bara efter medicinering för filtrering och för att lätt avlägsna det. Det är inte vanligt att man använder det i tid och otid.
Japp vet varför man använder det, är bara nyfiken på om det måste vara inuti filtret eller om det går att ha direkt i karet (i påse då)? Hört att många har det hela tiden men det har jag inte tänkt.
Mest effektivast med tillströmning av vatten är via pumpen och därför är det lämpligast att ha det där. Men självklart kan du ha det i karet i en påse så att säga men inte lika fullt lika bra.
Snabb fråga: På Zoopet så står det ju en bokstav tex G på varje fisks sida över odlingsvalör, vad menas med bokstaven?
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
hur lång tid tar det för mollys/platys att bli vuxna? och när blir de könsmogna?; hur stora brukar de vara när de är könsmogna…
LÄNGE LEVE DJUREN!!
#45 Hur svåra en fisk är att odla på fördelar zoopet på tre kategorier. G står för Guld och betyder att arten är svårt att odla. S står för silver och betyder medel. B står för brons och betyder att arten är lättodlad.
Hur stort ska scalarer ha?
minst 50 cm högt annars är det lätt att dem blir krökta i fenorna.
Hur många lecablock kan tänkas behövas och hur bör dessa placeras om det ska stå ett 150l och ett 54l på detta, för högst stabilitet? Samt vilket/vilka träslag bör man använda som karen ska stå på? (:
skulle nog satsa på 3*3st, då får du en bänk på ca 60cm och kan palla under i båda ändarna av båda akvarierna (om dom står hyfsat nära varandra)
Det var precis vad jag hade i åtanke! Trevligt att veta att man inte är helt bakom flötet när det kommer till detta (: MDF skivor från Beijer har jag hört mycket om, tror du 16mm skulle passa?
Köpa Kampfisk från uppfödare eller djurbutik?
#54 Uppfödare är alltid bättre men man kan även hitta kampfiskar som är uppfödda av privatpersoner hos djurbutiker också.
Är 200kr dyrt för Kampfisk hos uppfödare?
# 54 jag brukar alltid förorda direkt från uppfödare om man finner en. För fiskar blir stressade av att flytta runt för mycket. Nu har jag själv tyvärr bara hittat butiksfisk, men hade jag hittat privat hade jag kört på det.
Men den åsikten har jag för alla djur i en djurbutik, fisk, fågel som gnagare..
#56 Lägg in ett vanligt inlägg och ställ frågan igen för det kan bli många olika svar på det. Själv skulle jag säga att det beror på vad det är för sort.
Många säger att man inte ska mata sin Kampfisk med vanligt flingfoder. Men det finns ju betta flingfoder, ska jag köra på det?
Ni med öppna kar och en LED hängande/placerad ovanför, störs man av ljuset från dessa om karet t ex skulle vara placerat bredvid och precis bakom en låg soffa med akvariet synligt i ögonvrån? Rampen/LEDen syns alltså underifrån.
Själv vet jag inte hur det påverkar, eftersom Juwels kar är slutna med plastkant vid vattenytan och plastlock.
Hmm är det lämpligt för snabba frågor - snabba svar sauk1 ? ;) Låter mer aktuellt för en diskussionstråd.
Du får ett snabbt svar: Nej.
#62 Tyckte det var en för trivial fråga för egen tråd. :) Ny snabb fråga: en gammal aquael fan mini som använts under medicinering i plastbytta, spolats av och fått torka i flera månader. Skulle ni ta den i bruk som den är i ett nytt kar med annan fisk? Åtgärd?
#63 Byt filter och sedan kör igång den igen.
Har hört/läst om en snäcka som äter andra snäckor. Vad heter den?
Helenasnäckor. Problemet med dem är att när snäckorna är slut så vill de ha mer men de flesta butikerna vet om det och tar dem tillbaka för att sälja dom vidare och på så sått så får helenorna sin mat….
#63 Ja. Beprövat här.
#65 Helena snäcka / Anentome helena.
helenasnäckan äter även annat animaliskt foder har jag mäkrt
#68 Ja det har du rätt i, de äter fiskmat som vanliga fiskar även om de äter snäckor också :)
Snabba tipps på att sänka pH värdet i akvariet?🤔
Ek och boklöv. Billigt och bra. Alkottar funkar med men färgar väldigt mycket. Rötter sänker också.
#71 Vilka slags rötter? Sådant drift wood man köper i djurbutik? Jag har det men det har inte verkat fungera…
Kan jag också snabbt bara fråga om stenar i akvariet kan vara en orsak till högt pH värde? Jag har hört det någonstans men är ej säker, tack för svar!
I stort sett alla sorts rötter. Barrträd ska man inte använda. Om det är kalksten kan det höja Ph-värdet.
#70 Ett av de snabbaste sätten att sänka ph med, om du vill nå förbi en sänkning på bara 0.5, som kanske rötter och löv fixar, är co2. Men det är definitivt inte det billigaste. Frågan är väl snarare OM du behöver sänka, hur mycket och om det kanske är bättre att välja andra fiskar som gillar högre ph?
Är det någon som vet vad 30 liter tomt nano-kar kan tänkas väga på ett ungefär? Funtar på om jag ska kika lite på Blocket när jag ändå ska åka söderöver, om det inte blir för tungt/bökigt att bära på.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Oj , knivig fråga men om det är 30 L så kan vi bara gissa lite:
Nanoakvarium = ca 5-6 kilo
Vatten = ca 28 L
Sand = ca 15 kilo
Inredning med sten = ca 2 kg
Så jag skulle nog säga mellan 50 - 60 kilo ??
Efter min gissning så sökte jag på nätet och hittade en sida men efter deras räkning med min grova gissning så blev det ca 51 kilo. Prova dig fram och längst ner så kan du ändra till kilo, centimeter och celsius.
http://boonedocks.net/fishtank/ftweb.php
ps. lade också till länken under Länkar i vårt forum =) ds.
Tack! Nu blir det lite tungt att ta med vatten och sand osv på tåget ;) Men skulle jag hitta ett billigt kar när jag ska iväg så kan jag slå till alltså :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Ser nu att du frågade vad ett tomt akvarium väger. Min gissning är ca 5-6 kilo. 🙂
Yes :) Utmärkt! Får se om man kanske kikar lite när jag ska iväg sen.
Vilka fiskar passar till fembandsbarber och regnbågshaj (60l)🙂
Gärna lätta fiskar då jag är ny med akvarium.
#80 Fembandsbarber kan man ha i 60l (även om jag tycker att det är i minsta laget) men regnbågshaj har däremot inget i ett 60l att göra, regnbågshajen ska ha ett akvarium på åtminstone 200l. 😎
Ihop med fembandsbarberna kan du däremot ha ihop med tex några guppies, platys eller dvärgguramier. 🙂
#81 Jo, jag har fått den vetskapen nu senare ☝️ hehe
Tack för tipsen! Lutar mot att hitta några fina guppies 😉
Vid vilken storlek är platyyngel stora nog att säljas?
Beror nog på vad köparen har för annan fisk. När de är stora nog att inte tas för mat. I mitt akvarium skulle det funka med 1 dag gamla, ingen verkar vilja äta yngel. Men hos någon med glupskare fiskar gissar jag minst 1,5-2cm?!
Det handlar ju också om att fisken ska tåla stressen. Ett yngel är väldigt känsligt medan en lite äldre fisk klarar det bättre 🙂
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Ja det är just det jag tänkte på #85. Och när är en Platy stor nog så sett?
Mina äldsta är kring 2-2,5 cm nu skulle jag tro, funtar på om jag kan börja leta nya hem åt de nu eller om jag ska avvakta :)
Är de kring 2,5cm så tycker jag nog att du kan börja se dig omkring efter nya hem åt dem :)
Utmärkt, då ska jag bara fram med en linjal så jag ser att ögonmåttet inte lurar mig först… 😛 Tack!
Hej! Jag vet inte om den här frågan hör hit men frågar iaf. Vad är skillnaden på ett saltvattenskar och ett sötvattenskar? Förutom fiskarna och vattnet. Enligt en sida kan du inte använda ett sötvattenskar till saltvatten eller tvärtom, varför då? Jag skulle ha vilja ha ett saltvattenskar men vill veta varför man inte kan ha ett vanligt sötvattenskar till saltvatten?
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
Hur lång tid behöver malar tills de får yngel eller att yngeln knäcks?
Kan man använda biltemas finkorniga sand i akvarium? http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Murarverktyg/Ovrigt/Sand-2000021665/
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Den som det står på att det är till akvarium går bra att använda.
Kan man ha olika snäckarter tillsammans?
#94 generellt ja. Förutsatt att de önskar samma temperaturer och vattenvärden. Finns dock snäckätande snäckor också..
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

#94 De flesta av de vanliga snäckorna trivs i ungefär samma miljö. Elefantsnäckor till exempel vill ha lite högre temp så jag som inte har doppvärmare kan inte ha dem, men i övrigt ska det vara rätt lugnt, så länge man inte har snäckätande snäckor som #95 skriver, dvs helenasnäckor.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Tänk dock på att elefantsnäckor inte passar i ett nano-akvarium
Ny i "branschen" undrar jag om Rödnosbarb som vi skaffade igår. 3 st, varav en verkar jaga de andra två. Kan det vara en hane? Annars varför/vad göra?
Låter som en hane, de jagar gärna andra hanar och individer, de vill vara ca 4 honor på en hane så köp fler då de är lite av stimfiskar om jag läste rätt på en sida.
Lycka till!
Caught in your eyes Lost in your name I will never be the same ❤️
Ok tack!
Hur ofta ömsar räkor skal?
Räkor ömsar skal ofta när de är unga och mer sällan när de är fullvuxna så det är svårt att svara på din fråga. De två vanligaste räk-släkten är Caridina och Neocaridina och Caridina-släktet ömsar mer sällan än Neocaridina-släktet. Skulle nog säga genomsnitt vid vuxen ålder 3-4 ggr/år men som sagt så är det svårt att säga helt korrekt.
Hurra hurra! Vår stora amano gjorde det igår kväll. 🥵Den var helt stilla och imorse låg en genomskinlig avgjutning av ett räkhuvud där… T o m antennerna 🙂All is well och den är så fin!
Det ser ut som en physa.

#104 Jag skulle säga dammsnäcka, de är så söta med sina små "horn".
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Aha hornet såg jag inte : )
Det är inget horn. Det är en physa.
Tror också physa.
Okej det var som jag misstänkte då! Då har jag äpplen sandsnäckor och physa. Sicket gäng 😂Tack för hjälpen.
Den mår inte särskilt bra, trodde först att de bara var avföring men det verkar verkligen inte så
Förresten varför simmar mina pansarmalar upp o ner förr gjorde det inte det ser ut som om dem hämtar syre
habibiguppy: tyvärr finns det inte så mycket att göra . jag skulle avliva den direkt.
Gurgil: Nitrithalten är för hög, kolla nitrithalten, byt sedan 50% delvatten.
Den dog igår på natten, fena blev helsvart och huvudet helt vitt :O :(
Har en svampfilter hemma men den har aldrig fungerat hur använder man den då?
Länk till exakt den jag har hemma: http://www.cyberzoo.se/akvaristik/pumpar/svampfilter/svampfilter-enkel.html

#120 Dum fråga kanske men är den kopplad till någon sorts pump eller är det bara den delen som du har länkat?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
#120 Man använder en syrepump som man med slang kopplar till svampfiltret.
Har 3 Guppy på 6 månader, födda hos mig också men alla har stannat upp vid 1-2 cm och blir inte större, de har slutat växa och inte fått någon färg alls på fenan. Hur kan detta komma sig?
Om man har många fiskar i ett akvarium behöver man då tillsätta näring till växterna?
susie59 det beror på vad du har för växter, vissa svårare växter behöver extra järn eller annat för att frodas.
habibiguppy, hur mkt matar du? hur frekventa vattenbyten gör du?
#124 Det beror på hur länge du haft akvariet. Har du haft det länge behövs det inte, men är det nystartat kan det vara bra. Alla har varierande åsikter om det här med växtnäring men när jag startade mitt akvarium hade jag såna här kulor man gräver ner i gruset.
Jag har oxå såna kulor man gräver ner i sanden men även flytande växtnäring hemma om det skulle behövas
Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PM
Kan man använda rötter/trädbitar hittade i torv i akvariet? (Hitta en del häftigt formade i stalltorven som skulle göra sig fint om det funkar).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Torv sänker PH-värdet så om man bara gör rent dem så ska det nog gå bra.
ska du använda torv måste du ha koll på ditt kH värde först eftersom torv sänker ganska mkt o har du redan mjukt vatten kommer karet garanterat att krascha.
#129 Får testa ha dem i egen balja ett tag då och se hur PH blir =)
#130 Är stockarna jag hittat i torven och inte själva torven jag tänkte på, fast de kan säkerligen sänka OH en hel del de med med tanke på hur länge de legat däri.
Ser ut som en grenmal :)
Vid vilken storlek får ancistrusar skäggtömmar (om det nu är hanar)?
Alltså den långa, rangliga i mitten.
Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PM
Det ser ut som något slags bacopa. Vilken vet jag inte.
Skulle gissa på Bacopa caroliniana
Kan man sätta en doppvärmare lite diagonalt på rutan ifall den är längre än akvariumet är högt?
Hur går det med snäckor och doppvärmare, kan dom inte bränna sig?
Ja man kan sätta doppvärmaren lite diagonalt och snäckor känner om det blir för varmt och släpper taget så att säga.
#139 Bacopa monneri 🙂
Jag fick en Kampfisk i en sen julklapp, jag har inte haft någon kampis så jag har inte foder för dem, nu får den röda mygglarver och flingfoder för guppys, räcker det eller borde jag köpa kampfisk-pellets?
Det bästa fodret för kampfiskar är fryst eller levande då de behöver mycket protein. Köp inte pellets eller flingor utan jag råder dig att köpa frysta vita mygglarver och artemia :) Röda mygglarver är inte lika bra då det kan leda till förstoppning hos kampfiskar och är ofta smutsigare så det är också sämre för vattenkvaliteten
Hur länge bär amanoräkor rom?
#149 4-6 veckor. Ynglen/larverna behöver bräckvatten.
#149 AlenS, Att få räklingar utav amanoräkor är mycket svårt. Skulle man försöka med detta så kostar det mer än att köpa nya amanoräkor så förvänta dig inte att få räklingar utav dem i ett sötvattensakvarium.
#151 Hej Jens! Jag har en amanoräka som bär rom just nu så. Antar att räklingarna inte kommer att överleva i mitt akvarium?
Nej, de gör inte det och ändå är Amano-räkor mina favoriter i akvariet. =)
Ja de är grymma! Trist att de inte klarar sig =/ Har tyvärr inget extra kar så att jag kan placera de i bräckt vatten.
Det ser ut som en rejäl måltid ja 😉
Japp, känns som om du matar dina fiskar med väl mycket mat. Minska på ransonen.
Skulle ett akvarium med mått 100cm bred x 50cm djup x 40cm högt passa för slöjstjärt och isåfall hur många skulle vara absolut max antal?
Finns det någon mal som kan gå i ett 30 liters Nano Akvarium?
Nej tyvärr. Som städare i nano lämpar sig bara snäckor och räkor
malecifum 200l passar utmärkt till slöjstjärtar ja, kanske en 4-5st ungefär max 6 säger jag o då blir det verkligen gränsfall när de är fullvuxna =)
Får man ha krabbor i Sverige? Har nog aldrig sett några i butikerna.
Jag vet att det finns arter som är lagliga men kan tänka mig att det även finns dem som inte är det.
Jo det finns det säkert som med allt annat. Finns många häftiga klipp på youtube på krabbor i akvarium :)
Mangrovekrabbor kan man ju ha iallafall, övriga sorter har jag ingen aning om däremot. Har haft det till och från genom åren, det är dock extremt bra rymmare och tyvärr var det fler av våra som kröp ut och torka ihjäl (trots att vi försökte se till att ha helt täkt).
#162 Panterkrabba, mangrovekrabba, Rödklo, Vampyrkrabba, Haloweencrab är exempel på krabbor som är helt lagliga att ha i Akvarium :)
#165 jo jag hört att de är riktiga Houdinis 😃
#166 nyttig info! tack! ska läsa på lite mer om de olika sorterna. Har hört att en del kräver en landyta också för att överleva.
Ska man mata ny kläcka räkor något extra. Och i så fall vad?
#168 Mata du som vanligt. Större risk för övermatning än att räklingarna inte får i sig något. :)
#168 Nykläckta räkor äter i praktiken samma mat som de vuxna och kommer att hitta sin egen i ett inkört akvarium. 😎
Är det vanligt att amanoräkor tar fiskarnas mat? Våra är både glupska och modiga/buffliga nu sen de blev ett större gäng…
Vanligt att just amano gör det vet jag inte. Men mina räkor är väldigt orädda och buffliga, å jag har "bara" körsbärsräkor
Ja det är ett vanligt beteende hos amanoräkan. De känner lukten av maten väldigt snabbt, springer dit och roffat åt sig en bit för att sedan skynda sig iväg med den för att få äta den ostört någonstans. Väldigt kul att se på🙂
Alla mina fiskar som dött hittills har dött på samma sätt. Först så blir de bara smalare och smalare, sen blir de hängiga och sen lägger de sig på botten och dör!
Det är bara mina levandefödare som gör så…
Varför???
Tappar dem aptiten eller va?
En bekant till mig har haft samma problem, drabbar bara hans levandefödare.
Minns inte vad han sa, men han hade frågat efter hos handlaren och de trodde att han hade fått in en bakterie som angrep levandefödarna och inte de andra fiskarna. Han har tyvärr gett upp att ha levandefödare då alla möter samma öde i hans akvarium. :(
Eheim har ett 96 liters akvarium startpaket och i det är det 1 x 18w T8 lysrör, är det tillräckligt?
#174 Skriv gärna din fråga och funderingar kring detta i ett helt nytt inlägg istället. Den här tråden är till för snabba frågor och snabba svar, din fråga är inget som går fort att svara på då vi behöver mer information och ställa motfrågor. Den behöver ett nytt eget inlägg om du vill få svar på det.
#178 Både ja och nej. Det beror helt på vad man är ute efter. Det är definitivt i underkant men är man inte särskilt växtintresserad så räcker det bra för att lysa upp akvariet. Vill du ha växter skulle jag rekommendera något starkare.
#180 Ser ut som tofsalger, beroende på hur stort akvarium du har så kan du antingen ha siamesiska algätare eller amano räkor. Med rätt sällskap så funkar även många andra räkarter. 😎
Påverkar ett ler-rör (som en lerkruka fast ett rör) ph och kh? Och i såfall upp eller ner? Tack 🙂
#180 Arabesque, skapa gärna en egen tråd för att få bättre svar på din fråga. I den här tråden är det snabba frågor, snabba svar som gäller och frågan du ställer är ingenting som svaras snabbt på utan kräver mer information och bollande tankar fram och tillbaka. Det är inte tillåtet i den här tråden.
#182 nej detgör det inte =)

Vad är de här för snäcka? Är det en större av de här ohyre snäckorna jag har?Men han såg så annorlunda ut?
#185 Ser ut som en physa.
Har den en skruv där bak? Physa brukar ha det.
Det ser ut som en physa men oj vad stor och vacker den var!
#186 Skruv haha nej de hoppas jag inte :)
Ska inte bli lång randig sista frågan vet att detta är korta frågor. Är inte det typ ohyra…? Har flera snäckor som jag kämpar med att få bort som jag ser som ohyra?
Många anser att dessa är ohyra, precis som skivsnäckan. Men dom gör nytta, de käkar alger å döda växtdelar. :)
#189 Jag uttryckte mej klumpigt. Physasnäckans skal ser ut som om det vore skruvat i bakänden 😃Som en liten snurr.
Om den är ohyra eller inte bestämmer du själv, en del tycker det och andra inte =) Men visst brukar den räknas som en skräpsnäcka.
Båda ser ut som honor, de saknar iaf skägg. Hur stora är dom?
För tidigt att säga säkert men får den inget skägg så är det nog en hona.
Okej men tror du jag borde sätta henne i yngelkaret? Eller är det kanske för tidigt?
Det är väldigt svårt att säga. Jag tycker man ska låta dem föda i akvariet.
https://www.arkenzoo.se/flamingo-helgfoder-052906-6#product_tabs_description_tabbed
något bra att använda till mina guppys och Guppy yngel helgen som jag åker bort?
Nej. Weekendfoder kan ställa till det i karet. Vi brukar inte rekommendera att använda det. Ska du bara vara borta över helgen klarar sig fiskarna bra utan mat.
Håller med Lillyrod.
Vad väger ett 56 liters akvarium med lite sand, fisk och pump?
Är 56 liter = 56 kg?
#205 Skulle nog säga runt 60 kg, en liter vatten väger ett kilo och sedan sedan har man ju gruset som väger en del. 😎
Karet i sig väger rimligtvis en bit också… 😛
Stick ner den smala änden. Jag har aldrig fått mina att fästa så de har har agerat flytväxter men det går att ha dem som en riktig "växt" :)
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Svärdsplanta eller Javaormbunke kanske? Kika i växtläxikonet, finns under Aktuellt :)
det ser ut som en javaormbunke som stoppats i sanden, om bladen sitter på en rotstock bör du plocka upp den ur sanden annars kväver du växten i långa loppet =)
Rotstock??? Hur ser en sån ut?
www.papillon.n.nu
54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor
om du googlar javaormbunke rotstock ser du
Är Helena snäckor aktiva på dagen? Jag har en i akvariet men den är i princip på samma plats hela tiden. Det ser ut som om det är något i den men jag ser honom aldrig röra sig. Nästa morgon har han flyttat sig lite. Sover han? Dog han i flytten?
De gräver ner sig när de är mätta och belåtna. Jag har sett min 3 gånger på två veckor : )
Äter posthornssnäckor växter och förstör akvariet om man har otur?
Vanliga posthorn ska inte äta levande växter utan bara blad som vissnat ner. Mina har dock gjort det på vissa växter när de var många i karet. Sen jag minskade antalet har de slutat.
Jätteposthornssnäckor äter växter. Vanliga posthorn gör inte det.
Akvariet har varit igång sen i söndags kväll och idag så ser jag att det är små luftbubblor på kanterna av akvariet. Nästan som lite skum. Det är inget jag haft någon annan dag och jag tänker direkt att det var den nya växten som kanske var slemmig? Eller att jag stoppat ner händerna med hudlotion på eller något annat i den stilen. Eller så har vattnet avdunstat och det bara är normala luftbubblor från pumpen?
Är det något jag behöver bry mig om? Testarna jag beställt på nätet har inte blivit skickade till mig än så jag kan inte mäta nåt heller.
/svar till curlingmamma som är rädd om sina fiskar.
Ingen som vet om jag ska vara orolig? :D
#222 Jag skulle tro att det bara är luftbubblor från pumpen. Inget jag hade oroat mig för alls. :)
*andas ut!*
Håller med Lilolizeit, ser ut som vanliga luftbubblor från t.ex pumpen =)
Kan mänskliga baciller smitta fiskarna i akvariet? Jag har nu fått feber och blivit förkyld och jag vill inte smitta ner dom. Gerbiler och Hamstrar kan få människans förkylningar så jag frågar hur det är med fiskar.
🥶
#227 Nej
Kan räkor byta skal?
Ja räkor byter skal
www.papillon.n.nu
54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor
Då jag inte visste vad det va för växt innan jag frågade här så planterade jag min javaormbunke i sanden. Men ska nu ändra om och binda fast den på en sten, så min fråga är; kommer den sitta fast själv med rötterna efter en tid eller måste den alltid va bunden?
www.papillon.n.nu
Den kommer växa fast efter ett tag
#233 nej det tycker jag inte. rekommenderat minimum för en Ancistrus är 100liter. http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/550c32b18e0e745f34000a89-ancistrus
Om växter som inte är flytväxter lossnar från botten så rötterna "hänger i luften", växer den ändå? Eller måste den ha något att fästa i för att växa?
En fråga till. Om man köper ett nytt akvarium och använder det varje dag, hur länge kan man räkna med att silikon och annat håller då innan det finns risk för att saker och ting börjar läcka? När ska man kontrollera sånt? Efter 5 år? 10 år?
#236 de växer ofta ändå, lite beroende på vilken växt det är, men de brukar bli fula å kröka sig/bli böjda. Sen skjuter växterna ofta ut rötter åt alla håll för att få fäste någonstans. Stängelväxter är väl de som klarar sig hyfsat, men alla blir långt ifrån vackra. Hornsärv, vattenspikblad o hygrophila difformis är växter som blir fina oavsett
#237 Jag silikonade om mitt stora kar och räknade då med att det var minst 20 år gammalt. Det läckte inte då heller men kände att det var dags.
Asså folk som håller i sina malar i handen ovanför vattenytan för att ta en bild och sedan sälja. Är det ens okej? Är det inte plågeri eller tål de det där??
Ayylo din fråga är för invecklad för ett snabbt och enkelt svar och lämpar sig därför inte i denna tråd
Denna frågan kanske blir för lång beroende på hur man tolkar den, isf är det bara att hoppa över den:
Räcker det att ha tre krukor Ludwigia Glandulosa samt två krukor anubias barteri och en kruka anubias nana i ett nystartat 54l akvarium eller borde jag tillsätta snabbväxande växter också? Testat Gälört men de dog på en gång och vaknade aldrig till liv igen heller.
Hälsningar Vemsan
Ja du behöver några snabbväxande med. Alla de du har är ganska långsamma i tillväxten.
#244o245 Behöver och behöver, vill du ha så lite problem med alger så är snabbväxande att föredra. 😎
#244 Snabbväxande växter skulle göra gott i ditt akvarium. Jag skulle rekommendera någon art som effektivt tar upp näring ur vattnet och på så vis minskar risken för alger, t.ex hornsärv.
Då denna tråd börjar bli lång så tar vi en ny.