HJÄLP!! Vitaprick? Svamp?
Ja det ser ut som vita prick. Det finns bra medicin för det men det är bråttom att sätta igång med den. Följ anvisningarna noga. Lycka till!
Oj oj oj! Det här var illa😕 Dina fiskar ser ut att ha vita pricksjukan. Du behöver skaffa en medicin mot vita pricksjukan så fort du kan för annars lär fler fiskar dö. Så pass allvarligt är det tyvärr.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Har doserat Sera Costapur mot vita prick i Fredags,Söndags och igår Tisdag.. Hittills verkar det inte haft någon verkan :( Har som sagt ca 27-28 grader i akvariet + att jag släckt belysningen.
Jaha den medicinen är mot vita prick, men dåså :) Det kan ta ett tag innan det kommer igång och till synes börjar verka. Håll ut och fortsätt behandlingen enligt instruktionen så hoppas jag att den hjälper. Annars kan du förlänga behandlingen en omgång till eller pröva en medicin mot vita prick av ett annat märke.
Ytterligarie 5 döda idag… Brukar fenorna också vara trasiga vid vita prick..?
Någon som vet?? Eller kan dom okså fått fenröta?
Jag tror inte det är fenröta utan det som händer beror på vita prick. Sjukdomen har ett väldigt snabbt förlopp så det är därför det är viktigt med medicin snabbt.
Fenorna kan bli väldigt trasiga vid vita prick, Ja. De brukar läka ihop igen efter att sjukdomen försvunnit.
Okej, Tack :) ska glra ett vattenbyte imorgon, och sedan behandla ytterligare en omgång.
Hoppas det kommer hjälpa :)
Hade båda Esha exit och Esha 2000 hemma, båda medicinerna går att kombinera.. Så gjorde det för säkerhets skull :) stjärtfenan på en fantomtetra i princip helt "bortfrätt" :( Det konstiga med Esha:s mediciner är att det står 20 droppar/100 liter och att 20 droppar =1ml. Testade att droppa i ett Sera teströr till markeringen 2ml, det gick mellan 5 och 10 droppar :S men doserade enligt mängd istället för antalet droppar.. Hoppas bara att det inte är för lite! Doserade Strax över 2ml till mitt 240l akvarium.
Det lät väldigt märkligt. En sådan viktig detalj som doseringen borde de väl ha koll på och stämma överens tycker jag.
Man skulle tycka det! Enligt anvisningarna borde jag doserat ca 40 droppar till mitt akvarium. Isf hade hela flaskan nog gått åt till en dags behandling.. (20ml) står på flaskan att den ska räcka till en 3 dagars behandling av 1000l
Vilken enda röra🤦♂️
Hur går det?
Jodå dom flesta som överlevde verkar börjat repa sig nu.. Tyvärr dog över 20st fantomtetror :( även fast jag medicinerade direkt jag såg dom första prickarna… Misstänker också att vi fick fenröta i karet.. :( eftersom väldigt många fick halva stjärtfenan "bortfrätt" På en försvann fenan helt.. Allt gick i en faslig fart! Nu är det bara två av mina bolivianska fjärilsciklider som matvägrar.. Och har infällda bröstfenor.. Ser även ut som vita klumpar på bröstfenorna.. Medicinerade ännu idag med Esha Exit och Esha 2000 för säkerhets skull.
Oj det lät riktigt illa. Vad jobbigt att det gick så tokigt med allting. Vita prick är som du säkert vet en parasit som helst sätter sig på fenorna, det är oftast där sjukdomen börjar. Efter ett tag släpper parasiten och flyter ut i vattnet för att hitta nya offer och det är mest troligt det här som gör att fenorna blir så söndertrasade och verkar fräta bort. De är väldigt utsatta med just vita prick sjukan.