JBL Easy Test vs Tetra Test 6 in 1
Man kan inte lite på sticks längre.
Det ska vara: Man kan inte lita på sticks längre.
Vet du, jag tror aldrig man kunnat göra det.. Sticks kan möjligtvis ge en uppfattning över hur värdena ungefärligt ser ut, men dropptest är vad som bör användas.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
då tycker jag ändå inte de stickorna ger så där väldigt avikande resultat! men de ger inget direkt specifikt svar, vilket är det Lilo pratar om, de kan liksom bara ge ett humm om vad värderna ligger på
jag körde med stickor för många år sedan. Mina fiskar började kippa efter andan och bara dö för mig, jag kollad sticka och det var inga problem med vattnet.
Jag gjorde vattenbyten och kollade, inga problem med nitrit, men fiskarna fortsatte att kippa efter andan och dö för mig, fortfarande inga problem med vattnet.
Jag blev så frustrerad att jag tog kontakt med en av handlarna här i stan och bad dem kolla vatnet åt mig, de gjorde så och använde dropptest.
Alla såg godtagbara ut, men hon sa att det kunde ha varit bättre ….förutom nitriten OJOJOJ, jag hade en nitrithalt på över 2,0 😮
Jag har aldrig kört med stickor sedan dess, och detta är nu 12-15 år sedan
Fiskar mår bra och kippar inte…Jag märker ingenting, Men jag tog test innan jag bytte vatten, för det har gått 7:e dag då, vatten blir lite koncentrerat pga vatten dunsar då.
Jag har bara bytte innerfilter till ytterpump, och det blir mkt mkt bättre resultant dock. Det har mkt kämpats från början; No2 och No3 åkte upp och ner hela tiden. Lite overkill…. innerfilter passar inte in i bilden hos mig. Det hänger på kranvatten i gamla fastigheten som måste bakomliggande orsak. tack vare kulor som filtermedia i ytterfilter som reducerat rejält och gav stabilt.
Men test!? Jag undrar ibland; värt att skaffa testkit, istället för sticks. Jag tycker att det finns en nackdel, är att jobba mer med testflaskor och dropp… Sticks är mkt bekvämligare.
Så därför jag vet inte vilket av dem som pålitligaste testerna. JBL eller Tetra.
Det är faktiskt förvånansvärt smidigt med dropptester. De är väldigt enkla att använda och inte alls obekväma :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ja, så sant.
JBL eller Tetra??
Det spelar nog ingen roll mellan dem. Tetra har jag här hemma men tror att de båda är lika bra.
Medarbetare på akvariefisk ifokus