Projekt köksakvarie #2
Projekt köksakvarie fortsätter här i Del 2
Del 1 finns här: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5335baa4ce12c4206e00163d-projekt-koksakvarie?discussions-1
Kul! Vad har akvarium nr2 för ramp och belysning?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Det är den belysningen som jag hade till det första akvariet i början men då jag fick problem med algerna så bytte jag ramp men jag gör ett nytt försök med den ljusrampen däremot ska jag byta ut två av rören i rampen.
Jag såg förresten din fråga riktad till mig i din förra tråd. Vad har jag för växter som lämpar sig för ett akvarium på 54L, ja.. hm. Jag har en hel del arter och kanske vore det lättare att nämna dem som inte platsar i ett 54L växtakvarium med Co2 t.ex echinodorus bleheri, c aponogetifolia och jättevallisneria. Jag har också mest riktat in mig på enklare, populära snabbväxande arter som passar alla. Är det något speciellt du är ute efter?
Har ett 105L akvarium nyss uppstartat som jag vill ha vattenpest och den så kallade hornsärv så dom två sorterna är jag ute efter till det karet.
En växt jag är nyfiken på att få ner i mina köksakvarier är denna:
Echinodours tenellus som tydligen kallas dvärgsvärdplanta.
Hornsärv och vattenpest har jag. Pesten har jag sålt ganska mycket av nyligt så den kan det vara en aning skralt med. Hur mycket söker du av varje?
E. tenellus är fin, men syns inte ofta. Kanske om du letar på onlinebutiker att du kan hitta den.
Jag hade behövt rätt mycket av hornsärv & vattenpest men ska kolla med min zooaffär för jag köper ju växterna för priset butiken betalar för dom och där och såg att imazo hade E.tenellus så jag kanske köper en låda växter därifrån.
Det gör du nog rätt i, jag har ändå inga stora mängder för tillfället.
Akvarie nr.1 Ser ut så här när naturen haft sin gång i några månader. Den där jobbiga mossan har tagit över hela karet men några invånare älskar den se nästa inlägg.Co2 stängde jag av för ett bra tag sedan för den stackars Cuban hade inte en chans under mossan.
Akvarie nr.2 Nerlagt och omstart ska göras.
Akvarie nr.1 ska också startas om & det var ju ingen direkt mening att ha snygga stenar för dom syns ju inte ändå under all vegetation tyvärr. Jaja men fiskarna är väldigt nöjda.
oh spännande!
#12 Jo jag sitter & klurar lite på hur jag ska gå till väga. Blev ju rena växtsoppan när det dök upp mossa i karet ur tomma intet och en annan växt som jag tog bort helt när även den plötsligt också växte upp igen.
Frågan är om det är rötter eller något kvar nere i soilen som gör att växter som man plockar bort ändå växer upp & den där mossan?
ah, ja det är ju svårt att veta helt, tycker din teori låter logisk, mossan var säkert från en växt från början som du missat tror du inte?
en lite mosstråd kan ju lätt förbises menar jag =)
#14 Jo det är säkert så på det viset.
Det var tråkigt på dekorationsstenarna du köpte men det fina med projekt är att man blir erfarenheter klokare. Ska notera det till mig själv nu när jag ska starta upp med Co2, att inte köpa dyra snygga stenar. Och att rensa alla växter från spår av mossa.
Har du några nya planer för dina två köksakvarium?
#16 Jo bägge ska startas om och jag ska se om jag kan få igång den lilla cuban att ta sig igen.
Min största tabbe med hela projektet var att inte ta bort den där mossan som kom och växte över allting så mitt råd är att ta bort oönskade växter direkt när man sr dom men det är ju tur man lär sig lite på vägen.
Kul ändå att se att allt har växt så bra under aqua nova rampen. Fungerar co2 systemet från jbl också bra tycker du?
#18 Ja jag är jättenöjd med rampen & att det växer bra och co2-systemet fungerar alldeles utmärkt.
Saknar visserligen nattavstängning på systemet men förutom det så jättenöjd.