Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 1579 ggr
habibiguppy
0

Skadad eller sjuk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej! 

Har haft en röd/gul Kampfisk ganska länge nu och hon kommer bra överens med mina guppys, sen har jag en annan… hon är lila för de mesta o kommer inte överens med varken kampfisken,  guppisarna eller mina Ancistrus!!Hon har ätit innan på en Guppy o hon har bitit en massa fenor på ansictrusen och då har jag tagit henne från karet. En vecka senare la jag tillbaka henne i de vanliga karet och de var sist i december som jag gjorde de. Sen dess har allting varit bra tills idag då hon jagade en Guppy som hon satte i munnen igen vilket jag fick ett stopp på men Guppy klarade sig inte. Såg även på min andra Kampfisk som såg väldigt ledsen och ensam ut bakom/under pumpen? Tog en extra titt och såg att hennes mun var avbiten/slagen/svullen? Vet inte direkt… undrar om man kan bota den röda snabbt eller läker hon av sig själv?

Sen behöver jag VERKLIGEN tips på vad jag ska göra med den lila? Har lagt båda i en varsin sån man föder upp yngel i än så länge. (några timmar får de iaf vara där)

Denna kommentar har tagits bort.
ElinvBorg
1

Det låter ju inte alls bra. Jag har lite svårt att se skadan på fisken men om något är avbitet så växer det inte ut igen. Om hon däremot har ett sår eller är svullen eller liknande så borde det läka, se bara till så att det inte bli nå bakterier eller så så det blir värre. Finns nog tyvärr inte så mycket att göra. Och vad beträffar den andra fisken så kan du inte ha henne med de andra fiskarna då hon låter väldigt elak. Det stressar nog både henne och de andra. Vissa honor går helt enkelt inte att ha med andra honor tyvärr

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
0

Jag är inte bra på kampfiskar, men det spontana jag kommer tänka på är om du är säker på att det är två honor du har? Så att inte den "elaka" är en hane?

Hur som helst så behöver du skilja de här fiskarna åt så att de alla kan leva lugna harmoniska liv utan gräl och stress. Den som mobbar de andra behöver ha ett eget akvarium.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mejamylove
0

Båda är defenetivt honor, men honor kan vara värre än hanar ibland. Det enda sättet är att separera dom i olika akvarium/ sälja den lila honan. Vissa kampisar går bara inte att ha tillsammans med andra fiskar framförallt andra kampisar.

ElinvBorg
0

Om du säljer den elaka honan så anser jag dock att du måste nämna att den nog inte kan gå med andra kampfiskar så man inte säljer den vidare till någon som också får problem och skadade fiskar i sitt kar

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

habibiguppy
0

Fixade upp ett 54 liters kar till henne ( de är mitt minsta akvarium just nu) men funderar på att fylla endast 35 liter i de. Hon är där ensam med pump/växter o aa allt typ. Har kollat jättenoga på de o läst på extra och kan bekräfta till 100% att båda är honor, de är bara den lila som är en elak typ tydligen.

ElinvBorg om man kollar på bilden så tror man att den röd/gula har munnen öppen fast den är skadad där , det är inte så tydligt på bilden kanske men hon låter mig inte ta bild på henne hon simmar alltid därifrån. Men man kan se de i verkligheten att munnen är verklig skadad o hon har avstått från maten totalt idag, har haft en bra koll på henne och hon har inte satt något i munnen än. Hon kanske mår bättre imorgon? o kanske vågar äta något då?

habibiguppy
0

Tog en extra titt igen idag på de två och la märkte till att den gul/röda är i vanlig storlek men att den lila börjar få längre fenor än den röda och den är flera månader yngre? Dock så har den en vit prick under bukt fenan som alla honor skall ha, kan dens prick försvinna sedan o bli en hane eller?????