Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: projekt-diy
Läst 3055 ggr
KatarinaSt
3

Mitt 120 liters

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag startade mitt "green-wall" projekt så hade jag bara tänkt ha en vatten behållare under växtpanelen. Sen tänkte jag… varför inte ha fiskar? Jag har ju ändå haft akvarier förut och jag behöver ju inte köra fullt ut. Bara ett enkelt akvarium utan belysning men massor med fiskar som kan göda växterna. Så det blev det.

Sen tyckte jag det var synd om fiskarna som inte hade några växter så det bidde lite rötter och växter. Men då var jag tvungen att skaffa belysning vilket gjordes. 

Men med belysning så syntes ju tomt och tråkigt akvariet var så då var jag ju tvungen att skaffa mer växter.

Och då blir det ju så mycket växtdelar far runt så då måste man ju ha räkor som kan städa upp. För att inte tala om allt bajs som ligger på sanden så då måste man ju ha snäckor som tar hand om det…

Ja det tar ju aldrig slut det här…

Men med lite inköp från andra här i forumet så har jag nu fått till ett akvarium som är mer än bara en vattenbehållare. Idag ser det ut så här.

Tyvärr är jag inte så bra på att göra snyggt så tips på om-möblering tas tacksamt emot. Fredskallan (bak-höger) ska bort - den är bara temporär. 

Mest missnöjd är jag med flytormbunken som mest ser risig ut där den är. Tanken var att den skulle vara skydd för kommande yngel, fast jag hade föreställt mig att den skulle se annorlunda ut.

Som sagt - jag tar gärna emot tips på förbättringar

Gurgil
0

Jag tycker inte akvarier ska vara så fina jag tycker dom ska ha det lite som en skog För fiskarna ska trivas Det är det viktigaste jag tycker

Lillyrod
0

Om du bifogar bilderna istället för infogar dem så blir de klickbara. Man kan alltså förstora upp bilden genom att klicka på den så ser man mycket mer.

Sätt ner flytormbunken i sanden istället. Där växer den till en stor tät buske som ynglen kan gömma sig i. Dessutom är den snyggare på botten 😉

ElinvBorg
0

Håller med Lillyrod att du ska plantera flytormbunken istället ;)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[Tinitusan]
1

tycker det ser toppen ut, o sen visste int jag att man kunde plantera flyormbunke på botten, det ska jag genast göra med mina!

KatarinaSt
0

#2 Tack för tipset med bild - ändrat nu. Hur gör jag för att "placera" bilden i texten om jag bifogar den?

Jag tror också jag ska plantera flytormbunken och satsa på andra flytväxter istället. Eller bara låta gälörten växa sig lång

Lillyrod
0

Det går tyvärr inte att placera den utan den hamnar alltid överst i första inlägget i tråden och under i de följande.

Gälörten brukar lägga sig på ytan här så den funkar bra som flytväxt samtidigt ; )

Trollhund
0

Tyckerddet ser snyggt ut som det är ortsett från flytväxten. :)

KatarinaSt
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Tack Trollhund. Det är faktiskt växterna som gör skillnad.

Så här såg det ut förut

Draken
0

Ser snyggt ut :D

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Trollhund
0

Ja, följt den andra tråden, gillar övergången från växtväggen till växterna i akvariumet. :)

KatarinaSt
0

Jag har blivit med yngel! 😃

Igår fick jag hem de malaysiska sandsnäckor jag beställt från en medlem här och när jag satt och tittade på dem i akvariet såg jag nåt i ögonvrån… Nåt litet som rörde sig försiktigt i sötvattenmossan.

Fokuserade om ögonen till yngel-spanings-läge och visst… tre eller fyra små i mossan. Det märkliga är att ingen av honorna varit så tjocka. Bara sådär lite kvinnligt mulliga, men definitivt inte höggravid. Fast yngre honor kanske inte blir så tjocka? Jag har alltså ingen aning om vem den lyckliga modern är. 

Men kul ändå!

Lillyrod
0

Grattis. Tur du hann få hem gömställena ; ). De första gångerna honorna ynglar brukar de inte var så jättestora. De blir större och större tycker jag iallafall.

KatarinaSt
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Tog lite bilder på växt-panelen idag. Det sprutar verkligen nya blad hela tiden trots att jag inte börjat ge näring än. Det är endast fiskarna som göder men snart kommer jag nog få komplettera med extra näring.  

Pumpen går nu tre ggr/dag a 15 minuter. Var tvungen att utöka då ormbunkarnas skott såg lite vissna ut. 

Nu känner jag mig lugnare vad gäller eventuella farliga ämnen från panelen. Både fiskar och räkor mår bra, infusorierna som spökade i början har försvunnit och vatten-värdena har än så länge varit väldigt stabila.

Lilolizeit
0

Det är så galet snyggt!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

usvead
0

Snyggt!!

Lillyrod
0

Det är jättesnyggt!

KatarinaSt
1

Tack :-)

Nu är det fler akvarier på önskelistan. Måste bara bearbeta maken lite 🤫

Lillyrod
0

Se där ja. En till smittad av akvaristsjukan 😃

KatarinaSt
0

Fler yngel! De första jag såg är "högre" och har mörk teckning på sidorna. De jag såg imorse är långsmala och ljusa. Kan det vara små indian-yngel månne?

Har artemia på kläckning, men guud vilken dålig kläckningsgrad. Ibland får man jättedåliga ägg. Andra gånger verkar det som om vartenda ägg kläcks. Eller så har jag helt tappat känslan. Sur är jag i alla fall.

[Tinitusan]
0

tror inte du behöver kläcka artemia för platyngel, själv ger jag ett allround flingfoder till mina Platy o brukar bara smula sönder det, tror jag har en överlevnadskvot på minst 90% =)

KatarinaSt
0

Nej, jag tror inte heller det Tinitusan. Jag tror dock det är bra att ge varierad kost till "allround-ätare" som levandefödare. Jag har bara ett vegetabiliskt flingfoder så lite artemia nån gång i veckan är nog bra. Sen älskar ju fiskar artemia. Tom räkor jagar dem och käkar med god aptit. Kul att se mat-festen är det också.

[Tinitusan]
0

ja men så klart, jag ger också mina frystfoder, men tänkte mer att själva besväret med att kläcka artemia är kanske inte nödvändigt för de små =)

KatarinaSt
0

Det är inte lätt att ta bilder på yngel men med lite fusk med bildbehandling så kan man i alla fall se dem. De som jag tror är yngel efter indian-platys är ljusa, de som har markeringar är från de andra. Vet inte vad den färgen kallas på Platy men de vuxna är liksom prickiga med orange bakdel.

KatarinaSt
0

Nu börjar jag bli lite bekymrad. Ännu en ny kull yngel. Precis som förut ca 5 st som jag hittills sett. Detta är tredje omgången och man kan tydligt se skillnaden i storlek mellan första och denna sista. De största simmar oftare på öppna ytor och är kaxiga mot de mindre.

Nu får dom ta och lugna ner sig - annars blir det försäljning av vuxna fiskar.

KatarinaSt
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Dags för uppdatering eftersom det händer lite på växtfronten. Tyvärr inte så roliga saker dock.

Flytormbunken växer långsamt och äldre blad har bruna fläckar. Sötvatten tången verkar tyna bort sakta men säkert. Den har fått hål i bladen och ser allmänt bleka ut jämfört med tidigare. Anubias plantans nya blad något bleka så man ser den mörkgröna ådringen. Sagittaria subulata sprider sig visserligen men de gamla bladen är angripna av tofsalger(?). Alg-angripna blad har jag börjat nypa av eftersom de inte försvinner av sig själv vad det verkar.

Har skaffat gödning som jag använt senaste två vattenbytena. Får se om det hjälper lite.

Vattenkvaliteten… 

Inga nitrit/nitrat spikar sen uppstart, men efter att ek-blad tillfördes har ph värdet sjunkit till runt 6,4 (enligt mätstickor). Senaste vattenbytet nu i helgen tillförde jag krossade äggskal och tester dagen efter visade något höjd ph och kh. Vet inte om det är relaterat till äggskalen men det kan väl knappast skada ändå.

Snäckor mm… 

Tja, de Malaysiska sandsnäckorna har blivit större men jag ser dem inte så mycket. Märker mest av dem tack vare spår i sanden. Posthornssnäckorna har förökat sig väldigt och flera av dem är helt genomskinliga som glas. Man kan tom se inälvor och hjärtat slå! Om detta beror på kalkbrist borde äggskalskrosset hjälpa tycker jag. 

En ny sorts snäcka har dykt upp. Den ser ut som en liten platt kanelbulle. Nån som vet vad det är för rackare? Sprider sig har den också gjort. Suck.

Inga förluster på fiskfronten, snarare tvärtom. Har säkert 25-30 yngel i olika storlekar av bägge platy-typerna. Funderar lite på att skaffa en "rov-fisk" som kan ta framtida yngelöverskott eftersom jag inte har plats för alla, men det får vänta ett tag. 

Växtpanelen 

Ja, där trivs alla växter utom ormbunkarna. Det kommer nya skott men bladen ser ut att torka i topparna. Tror egentligen inte där är pga vattenbrist utan kanske tvärtom. Hade satt dem längst ned där fukten stannar kvar längst men har nu flyttat upp endel plantor på lite olika ställen för att se om de trivs bättre nån annanstans. Fredskallan, spjutspetsrankan och murgrönan sprutar nya stora gröna blad hela tiden. Skönt att nåt trivs i alla fall.

KatarinaSt
0

Dags för lite uppdatering om växtpanelen och karet under… 

Efter en släng vita prick och efterföljande medicinering var jag orolig för hur det skulle gå med fiskar, yngel, snäckor och räkor. Dessa klarade sig alla galant - förlorade inte en enda och alla är numera helt friska. Däremot hände det något med växtpanelen och jag vet inte om det beror på medicineringen eller att värmen slogs på i lägenhetens element. Murgrönan som tidigare frodats fick brunsvarta fläckar och vissnade. Även bland fredskalla och pilspetsranka som varit de mest tacksamma dök det plötsligt upp sjukligt gula blad som vissnade efterhand. 

Jag vet ju att många växter ex murgröna inte tål torr luft men tycker ändå att mina som står över ett öppet kar borde klara sig bättre än de gjorde och torr luft förklarar inte varför fredskallan och pilspetsrankan samtidigt mådde dåligt. Vet fortfarande inte vad som hände men skyller tills vidare på en kombo av varm, torr luft samt medicineringen. 

Efter att jag klippt bort vissna och fula blad så blev det lite glest på sina håll så jag har fått fylla på med nya växter. Den "layout" jag ursprungligen försökte följa fick stryka på foten så nu sätter jag växter jag har till hands där det behövs fyllas ut. Tycker det ser lite rörigare ut men fint ändå. 

Trots murgrönans reaktion så mådde inte alla växter dåligt. Calathean med sina stora mörka blad hade vuxit så pass att jag blev tvungen att dela på den. Funderar på att ersätta den med en annan Calathea som inte har fullt så stora blad.

Bevattningen som tidigare gick på 2ggr/dag är ändrad till 4ggr/dag - det märks att värmen i lägenheten kräver mer. Ljuset i akvariet är inte på mer än 6-7 timmar dygn men det verkar fungera bra för akvarieväxterna i alla fall.

Lillyrod
0

Det är verkligen snyggt! På bilderna ser allihop frodiga ut iallafall : )

KatarinaSt
1

Tack - för en person som mig som ständigt glömmer att vattna växter så är det här ett bra alternativ eftersom timern sköter allt :-)

Gödningen sköter fiskarna om så bra så

kaninsköld
0

Jättesnyggt!

Mvh Kaninsköld

Draken
0

Ser jättesnyggt ut 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

usvead
0

#26 Makalöst!! Vilken växtlighet, så tjusigt 👍

Morfar68
0

*Borttaget då du skickat meddelande redan, tack*

KatarinaSt
1

Oj - det var länge sen jag var inne här. Hittade liksom inte tillbaka efter julen. Det har i alla fall inte hänt så värst mycket sen sist, men här kommer en liten uppdatering i alla fall:

Jag var inte så himla glad i ledbelysningen från Dusk som jag köpte till akvariet. Ljuset är väldigt starkt och gult. Med tiden så fick jag mer och mer alger - kanske inte så man kan kalla det alg-invasion, men gälörten tog stryk och blev fulare och fulare.

Istället för att fokusera på algbekämpning så letade jag rätt på nytt ljus på eBay och hittade denna http://www.ebay.com/itm/172043914793 som ger ett lite behagligare ljus.  Efter tre-fyra veckor börjar man se resultat. Gälörten som sakta tynade bort skjuter nu friska skott.

Fiskarna då… Mina platys förökade sig som… ja, som platys gör.  Tyvärr har jag förlorat två honor och en hane. Hanen (den minsta) blev utkonkurrerad, mobbad och biten. Just innan jag skulle "rädda" honom till hinken för återhämtning så dog han. Honorna blev tunnare och tunnare, och orkade snart inte äta eller simma runt. Jag vet inte varför - inga synliga skador på fenor eller skinn. De bara tacklade av. Kanske blev det ständiga ynglandet för tärande för dem? 

Med detta i baktanke så skaffade jag förra veckan fem nya honor. Dessa står i karantän och skulle introducerats igår till akvariet då jag upptäckte att två av dem har vita prick! Vilken tur att jag hade dem i karantän!! Hade ju en släng vita prick i akvariet förra året och det vill jag inte ha tillbaka.

Så de nya fiskarna är kvar i hinken för medicinering. Sen får vi se.

Växtpanelen fungerar som tänkt. Jag behöver inte göra så mycket men val av växter är en trial-and-error historia. Ormbunksväxter är svåra, särskilt om man delar dem innan plantering. Likaså murgröna - all murgröna dog och jag har ingen aning om varför. Köpte två gullrankor som jag testar, men just nu är det rätt glest i panelen. Förhoppningsvis kommer tillväxten kicka igång till våren så jag inte behöver köpa fler växter.

Upptäckte att det skjuter blad genom väven längst ned i panelen. Det måste vara ormbunkssporer spridits via vattnet och börjat växa där. Kul.

Angående bilderna… ber om ursäkt för det smutsiga akvariet. Har knappt städat sen december. Faktiskt har jag medvetet undvikit att torka av "alg-dammet" på glaset för jag vill se hur det nya ljuset påverkar. Glädjande nog verkar det försvinna av sig själv så väntar jag länge nog så kanske jag slipper helt ;-).

Lillyrod
0

Ja där ser man. Vi brukar ju prata om tålamod men struntar man i algerna så är det ju i stort samma sak ; ) 

Jag har nästan helt slutat att skrapa rutorna. Det som blir får snäckor och algätare ta hand om och de klarar det galant.

Lillyrod
0

Angående platyna så var det nog ganska naturligt för butiksplaty. De klarar några omgångar med yngel men sen är de liksom slut. De som är födda hos dig kommer säkert att bli mycket tåligare : )