Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: malar
Läst 2162 ggr
[Sofiesen]
0

Ancistrus grotta

Jag har en dekorationssten som är ihålig inuti där hålet vanligtvis är nedåt. Nu har någon i akvariet grävt en stor grop runt denna, jag har försökt att täcka denna gång på gång men kom sedan på att det kanske är någon som vill komma åt själva hålet, så jag vände på stenen så hålet är uppåt. Nu vägrar minancistrus hane lämna stenen, man skymtar honom då och då i hålet men oftast hållet han så håller han sig där i. Kan det vara yngel på g?

[Sofiesen]
0
[Sofiesen]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här inne gömmer han sig

Hells Angel
0

Har någon hona i akvariumet?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

[Sofiesen]
0

Haha ja självklart annars skulle jag aldrig fundera på om det kunde vara yngel på gång 😃

mimåne
0

Ja det kan absolut vara så att lek har uppstått i grottan. När mina Ancistrus lekte nyligen så bökade de också fram en grop vid ingången till grottan.

När Ancistrus hanen kommer fram för att äta så kan du se en tydlig förändring hos honom om han har yngel / rom i grottan. Då är han väldigt vaksam och har bråttom tillbaka för att skydda avkomman. Han kommer inte att vilja gå långt ifrån grottan.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Sofiesen]
0

Jag Har har nu sett rom inne i grottan och undrar om någon har lite tips för att få ynglena att överleva, känner inte för att flytta dem och stressa dem när de har kläckts utan vill mer ha tips som vad de vill äta osv, jag är glad om någon enstaka överlever

[Jens]
0

De överlever ska du se! Hanen är otroligt duktig på att sköta det om det nu inte är första försöket för äggen kan vara tomma. Du behöver inte göra något för hanen sköter det perfekt. Stort grattis! 🙂

[Tinitusan]
0

hehe ja det låter ju troligt =)

mimåne
0

När rommen har kläckts så stannar ynglen i grottan och lever på gulesäcken. När den är slut så kommer de ut ur grottan så småningom när de blir hungriga. De hittar mat i akvariet och du kan mata dem med algtabletter och grönsaker.

KickLi
0

Hur har det gått?

[Sofiesen]
1

Tyvärr var rommen obefruktad.. MEN upptäckte för tre dagar sen att de har lekt igen och nu sitter han återigen och fläktar.. Så jag håller tummarna för denna gång

mimåne
0

Låter som att de verkligen vill ha bebisar :)

[Sofiesen]
3

Lycka. Nu har de kläckts.. Det är mörkt i grottan men när jag lyser in kan jag räkna till minst tio stycken .

mimåne
0

Nämen vad roligt för dig =) Jag får väl lov att gratulera!

KickLi
0

Å grattis!!!

atos
0

Kul….

surikatflicka
0

Grattis!

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad

[Jens]
0

🙂👍

[Sofiesen]
0

Är lite ledsen, kollade nu när jag kom hem, då ser jag att flera ligger döda.. Bestämde mig då för att tömma ynglena i mitt yngelkar… Två levde, Klarar de sig utan sin pappa däri eller bör han vara med dom? Vet inte ens om dessa två som är kvar överlever då jag åker på semester i två veckor på fredag och lämnar fiskarna i sambons vårdnad… Då han inte har världens s största intresse för akvarium så betyder detta att han kommer att mata och kolla att allt ser bra ut, inte sköta yngel och sånt. Anar att då de lagt två omgångar rom så lär det bli fler gånger… Men bör hanen hoppa ner i det lilla yngelkaret?

Lillyrod
0

Om de har lämnat grottan så sköter inte pappan om dem längre, Det är bara under tiden de är där i som han tar hand om dem tyvärr.

KickLi
0

Vad tråkigt!

[Jens]
0

Jättetråkigt! Det händer men det kommer nog bli fler framöver men det är så ledsamt när det sker.

mimåne
0

De behöver inte sin pappa längre så de kan gå ensam i kassen. Hoppas att de klarar sig.