Vad händer i mitt akvarium?
Jag har Platy, mal, snäckor, räkor och Koppartetra i mitt akvarium. Nu har två Platy dött utan synliga tecken och vi har precis tagit bort en tetra som "tappat" hakan. Skinnet hade lossnat…. Jättekonstigt. Nu ser jag att en annan tetra har som en vit fläck på ena kinden. Vad kan det vara som händer? Jag byter vatten varje vecka och efter dödsfall. Har inte haft problem sen jag startade upp det för ett halv års sen. Är detta någon sjukdom? Vad kan jag göra? Tacksam för snabba svar.
Vad säger värdena på vattnet? Har du kollat dem? Brukar fiskarna gå upp till ytan för att andas? Det låter som svamp men svårt att säga utan bild sedan så kan det vara ammoniak också men svårt att säga utifrån så lite information och bilder. Hur stort är akvariet?
Hur ser det ut i akvariet? Bild tas tacksamt emot.
54 liters. De åker inte upp till ytan för att få luft…
Gör 50% delvattensbyte och sedan försök att få utflödet från pumpen närmare ytan. Tänk på att inte hälla i för kallt vatten. Kontrollera det först innan du häller i det i akvariet. Sedan fixa tester för vatten omgående. Tester för vatten är ett måste för alla som sysslar med akvarium för man ska testa då och då och se värdena. Ena månaden kan det vara bra men nästa lite sämre så man måste kolla hela tiden.
Det betyder inte att det är vattnet men jag misstänker att det kan vara orsaken. Ser att du har väldigt lite växter också. Däremot ser jag inga alger vilket är bra. =)
Du kan ha haft otur att ha köpt fisk som är sjuka till akvariet också. Svårt att säga men jag tror att det är något i vattnet ändå som spökar så gör delvattensbyte med en gång .
Ok jag ska byta vatten nu! Och åka och fixa tester och växter så snart som möjligt. Hur ofta ska jag byta vatten framöver?
Testa vattnet först och berätta vad du får för värden . Men idag gör du 50% delvattensbyte och testar sedan vattnet och berättar.
Sedan i normala fall så ska man göra 25-30% delvattensbyte varje vecka och samt rengöring av pump.
Tack så mycket så länge!
Jag har under kvällen tittat mycket på min tetra som nu har en vit fläck i ansiktet. Om det är svamp, vad kan jag göra då? Det är som en fjäder eller bommulslik bit på kinden som jag inte sett tidigare. Har ju haft två Platy som dött nyligen men på dem såg jag inget ovanligt. Hur vet jag om det är svamp och vad gör jag i sådana fall? Jag har tyvärr inget karantänkar…
Har du varit till butiken idag och köpt vattentester? Det låter verkligen som svamp så du kan köpa medicin mot det också men vad det är för svamp vet jag icke. Det man kan göra under tiden är att hälla i salt och höja graderna ett par grader. Om du ska ha i salt så måste du kolla så att alla fiskarna i akvariet tål det.
Hur mycket beror på akvariets storlek men man brukar säga 1 dl per 100L
Låter som det kan vara en svampinfektion. Är det det, så finns det medicinering på djurbutiken.
Bifogar bild på en av mina chokladciklider som fick en kraftg svampinfektion i såren efter slagsmål. Ser det liknande ut som detta ?
Okej. Igår fanns inget öppet och idag är det snöstorm här, men ska försöka komma iväg ändå. Jag har tetra, Platy, zebrasnäcka, en annan snäcka som kom med en växt, amanoräkor, två mal ( vändmal och annan..) Hur vet jag om de tål salt? Vad använder jag för salt? En halv deciliter då till mitt 54 liters? Då höjer jag alltså graderna först och häller i salt. Bara en gång eller? Då behöver jag medicin också? Finns det bara en medicin eller hur vet jag vilken jag ska välja? Jag kan ju fråga i affären men har haft ett par dåliga erfarenheter av deras brist på kunskap….
Jag ska försöka ta kort på min tetra,
Vissa malar har svårt för salt. Vad har du för malar ?
När du skriver vändmal, vilken mal menar du då ?
Synodontis kallas ofta för vändmal, och tyvärr, de är/blir alldeles för stora för ditt akvarium, de är dessutom väldigt rovgiriga, så de kan nog tugga i sig de flesta av dina invånare.
Ta bild på tetran och ta med den till butiken och visa upp den. eSHA 2000 är en kraftfull medicin mot både fenröta och svampinfektioner.
Vändmalen köpte jag för ett tag sedan och den är bara i grottan…. Det var efter det som detta började…. Den andra malen tar jag kort på… Min platyhona som dog först verkade ha något på fjällen, som fläckar, min platyhane som dog strax efter syntes det inget på. Tetran som tappade hakan hade inget sånt här vitt på sig utan såg mer röd ut. De andra fiskarna verkar må bra. Då anser ni att jag ska köpa medicin för svamp och se vad som händer?
Vändmalarna (om det nu är Synodontis) är nattaktiva. Hur ser den ut ?
Är det någon av dessa ?
Jag gav dig tips om eSHA 2000.
Sedan glöm inte vikten av delvattensbyte varje vecka framöver samt rengöring av innerfilter.
tack för tipset Jens! Har läst på om den medicinen och det känns som om det är den jag behöver! Ska fixa den och tester idag. Malen verkar vara en sådan. Konstigt att de rekommenderade den till mig trots litet akvarium. Fast vi vet att det är vårt ansvar att ta reda på det… Nu är den 6-7 cm, måste jag göra mig av med den? Tack för all hjälp !
Så länge du har sjuka fiskar i akvariet så kan du inte låmna fisken till en akvariebutik eller någon annan annars hade det nog gått bra.
Nu har jag tagit tester på mitt vatten och det var bra. Har börjat medicinering och ser fram emot att alla mina fiskar ska må bra framöver! På instruktionerna står det att man kan ge droppar några extra dagar vid svåra fall. Eftersom jag har haft dödsfall kanske jag ska göra det. Vad tycker ni? Kommer vara ännu mer noga med vattenbyten och allt annat du/ni tipsat om. Tar fr.o.m. nu tester varje vecka. Har fixat pump så den är mer vid ytan och ska inhandla mer växter ( det fanns inga fina nu efter julledigheten…) I djuraffären rekommenderade hon en tablett för att förebygga svamp och bakterier framöver vid varje vattenbyte. Tycker ni jag ska göra det? Det enda positiva med det här är att vi har lärt oss väldigt mycket nytt som kan vara till nytta i framtiden …. :)
Jättebra att du fått tag på medicin. Att ge medicin i förebyggande syfte tycker inte jag att man ska göra. Det är så man skapar immunitet mot medicinen. Jag tror inte heller att fiskarna mår bra av att vara i medicinerat vatten hela tiden.
Håller tummarna för att alla blir friska nu : )
#20 När du har fått ordning på sjukdomen i akvariumet, så bör du tyvärr göra dig av med malen. De blir uppemot 20-25 cm stora och äter upp allt som går in i munnen på dem. Du kommer inte ha några andra fiskar kvar, förutom att akvariumet tyvärr är alldeles för litet för den.
Hoppas du får ordning på akvariumet i varje fall.