Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1050 ggr
[Jens]
1

Energitjuvarna - på 3e plats - akvarium !

surikatflicka
0

Oj, fast det kommer inte stoppa mig från att hålla på med min favorit "möbel":)

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad

[Jens]
0

Haha, inte mitt heller men jag trodde inte att det var så högt. I och för sig så har jag bytt till LED-ramp.

Lilolizeit
0

Ja elräkningarna är ju inte billiga direkt..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Jens]
0

Näe, men man får kompensera det med levande ljus och det är ju väldigt trevligt nu i vintermörkret. =)

mimåne
2

Jag fick höra om det här på radion i morse. Våran el ingår i hyran som tur är så här spelar det ingen roll hur många akvarium jag klämmer in.. 😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Luis_felipe
0

Jag bistår definitivt med fina elräkningar ;') Har 3 Akvarium varav ett har 3 separata lysramper med 2x40w rör i varje ramp + 3 ytterfilter och LED ramp till 420t och T8 till 70L ^^,   ett x antal proppar har gått kan jag ju säga…

[Jens]
1

Hahaha Luis_felipe ! Det gäller att kräma på ! ;))

Men mimåne då! Vilket lyx !! Det är bara att fylla på ;) Får man inte tillsägelse om de märker att det går åt mer el än vanligt?

gulzebra
0

Jag säger screw it, har inte märkt av någon som helst skillnad i nivån på min elkostnad 😛 Kan iofs göra sitt till att jag betalar månatligen och om man räknar på 750 kr/år för 200 liter så blir det en ytterst blygsam summa i månaden iom att jag inte ens har ett så stort kar.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Lojs
0

Frågan är om de bara beräknar belysningen i ett kar, jag tror doppvärmarna är större bovar (eller så är det önsketänkande eftersom jag just nu inte har några doppvärmare igång…)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
0

Jag har ju 3 kar igång och förra hösten bytte jag ut kyl och frys här. De var nog sen huset byggdes runt 1983 så de var verkligen gamla. Samtidigt startade jag kar nr 3. Elen sjönk med 600 kr i kvartalet. Snacka om att gamla kylskåp och frysar tar el. Akvariumen märks inte i sammanhanget : )

mimåne
0

Min svärfar jobbar på bostadsföretaget vi hyr av och det enda som jag vet att de funderat på är fuktigheten i luften som blir av tre akvarium i en mindre lägenhet. Det har aldrig nämnts något om elen så jag kör på😃

[Jens]
0

Okej. det var väldigt bra tänkt utav dem angående fukt. Har du köpt en liten luftfuktare nu? ;)

mimåne
0

Haha ja så skulle man nog kunna kalla dem.

TccT
4

Får bli elektrisk ål, elmal, lykttetra och glödbandstetra i fiskväg från och med nu då…..

[Jens]
1

Hahaha TccT ;) Då blir det verkligen upplyst i akvariet ;))

[Tinitusan]
0

fast va? tycker ni alltså att 750kr på ett år är dyrt?

jag tycker inte alls det är mkt pengar med tanke på vad man faktiskt får för sina pengar!

Lilolizeit
0

Nja 750kr per år/62,5kr i månaden är väl inte så mycket, men de e ju för ett 200liters. Många har ju både fler å större kar, då blir de dyrt.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

gulzebra
0

#16 Kan bara instämma!

För att göra en jämförelse hostar jag upp drygt 750 kr på mina två katters försäkring - per kvartal. Maten ligger kring samma nivå den också. Plus sand och veterinärvård och annat då (kastration av en kryptorchid katt är tex inte helt billigt 😛).
Hade mina katter varit lika billiga som akvariet så hade jag jublat och köpt mig lite fler objektiv till kameran, även det en sjukt mycket dyrare hobby 😛

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Jens]
1

När tinitusan, det är inte alls dyrt utan bara ville visa energitjuvarna ändå. Det finns ett ordspråk som lyder 'många bäckar små gör en stor å' ;) …..

OlleA
0

Snälla ni, visa inte den artikeln för min fd hyresvärd som är livrädd för allt som drar ström! Under mina första år här på stället fick jag höjd hyra under de vårmånader då jag skulle ha två lysrör tända över mina trädgårdsodlingar på dagarna. Det är ju en katastrof när en massa energi går till onödiga saker, dvs sådana som hon inte är intresserad av!

Olle

Em_
0

Borde inte akvarium hjälpa till att värma upp inne?

Lillyrod
0

Jo det gör de. Det märker jag i mitt sovrum. Har ju 2 kar där inne och jag släcker dem en stund innan jag ska sova för annars blir det för varmt : )