Vad är det här för växt?
Röd tigerlotus (Nymphaea lotus "zenkeri").
Tack så mycket OlleA ! 👍
Väldigt fin växt : )
Ja, jag gillar växten och hoppas få se blommor framöver.
åh det är en sådan jag vill ha =)
Villduhar kvar undervattensbladen har jag för mig att man ska ta bort flytbladen vilket också innebär att man inte får blommor. Vill du ha den mer som flytväxt lämnar du de bladen som når ytan.
Tack Omorika, jag vill ha båda . Både flytblad och undervattensblad så jag hoppas det går bra ?
Det är en chansning men man kan alltid försöka. Eller så får du ha två plantor. Du får gärna updatera hur det går 😃.
Så du menar att om jag låter det vara så kommer det enbart finnas flytväxter ?!? Bara en massa stjälkar och inget mer? 🤔
Den blir stor släkt med näckrosor saxat från Zoopet : De tropiska näckrosorna är verkligen en prydnad genom sina stora vackra blad och underbart väldoftande blommor. Detta till trots hittar man dem sällan i akvarium och anledningen till detta är att de för att helt komma till sin rätt behöver ett öppet akvarium, som dessutom måste vara rejält stort,. De har också den "nackdelen" att de täcker en stor del av vattenytan, vilket gör det svårt för ljuset att nå ner till de andra växterna.https://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=70
Om växten. https://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=35
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
jens om du får skott eller ångrar ditt köp är jag intresserad!
Tack för infot Taggeman. Ska se till att hålla efter växten och hoppas på det viset få en liten bred på botten men även två-tre flytblad.
Den är ju som taiwan Jens :) Min som jag fick av dig växer än :)
Taiwan är väldigt lättskött och växer överallt i akvariet :) ville ha något med röd ton också :)
Jag har båda, men tyvärr har taiwan nästan tagit över den röda :/ Har bara små skott på botten och har haft länge nu.
Det är vad jag har läst mig till men kn nog ha fel.
Tack Omorika. Ska se vad som händer annar får jag köpa fler och ha den köpta som undervattensväxt.
Fin!
Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PM
#20 Oj vad fint du har det i karet 👍
Jag har också denna växt och jag upplever att utan Co2 så växer den gärna sig upp till ytan och lägger sig med bladen där, medans den blir tätare och buskigare med Co2.
Jättefina bilder du har tagit på akvariet jens!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack så mycket för komplimangerna 🙂 Jag är nöjd med akvariet. Det är jag verkligen.
Grönt är skönt. Det gäller för akvarium också. Det ser jättebra ut. Lummigt och fint : )
Ja, det är trevligt i akvariet men jag har fortfarande grönalger att bekämpa. Växterna hinner inte ta in allt utan algerna sätter sig på rutan och jag får skrapa. Det tar nog en månad till innan allt blir bra, kanske 2 månader…
#20 Jens, din tigerlotus är superfin, hur har den klarat sig? Vad är det förresten för växt som skymtar till vänster ovanför javaormbunken (tror jag att det är)? Den med hjärtformade blad på stänglar.
-Frank Zappa “Without deviation from the norm, progress is not possible.”
Så fint det är Jens! :) #31 kan de möjligen vara nymphoides sp taiwan du menar?
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Hjälp ropar jag åt alla håll för jag har den som inte är så jätteduktig på namn. 🤦♂️Åtminstone att komma ihåg dem. Jag vet vad jag köper men sedan är det bara dött i minnet hos mig.
Tigerlotus vet jag vad det är och den trivs trots att jag har fått höra annat att den inte borde göra det utan vara helt naken när jag låter blad ligga på ytan. Jag låter bladen ligga en vecka innan jag klipper av en utav dem. Just nu är det 6 st stora blad på ytan.
SaraBe, jag kan inte hitta den du tänker på . Lilo nämnde ett namn (se bild) och jag tror hon har rätt för nu vet jag att du endast tittar i mitt stora akvarium. Blev lite förvirrad ett tag.
Tack Lilo. Det är lite vildvuxet men så vill jag ha det också. 🙂
Inte alls avis på dendär super fina, ljusgröna, täta växten.;)
Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PM
Tack surikatflicka. Det är en växt som är väldigt tacksam och lätt att sköta och växer nästan lika mycket som ogräs. Köper man ett skott eller två så har man hur mycket som helst i akvariet inom kort om man nu vill ha det så 🙂 Växten heter nymphoides sp taiwan .
#32 Ja det är det nog, tack! Aha, så det var den berömda taiwan som diskuterades ovan…. #33 Det ser onekligen ut som att växterna trivs hos dig även fast du glömmer bort namnen :-) Jättefina bilder, jag har letat efter en spännande växt till hedersplatsen i mitt akvarium ett tag nu men har inte riktigt hittat någon som det sagt klick med. jag blev härligt inspirerad av denna tråd. Kanske dags att lämna min comfort zone och testa en tigerlotus?
Ja, nu vet jag inte hur ditt akvarium ser ut så man kan kanske ge dig något tips men känner du att tigerlotus skulle passa så kör på. Bladen gör att ytan täcks lite och det är bra för vissa fiskar föredrar lite dämpad ljus ovanifrån.
Så vacker den är.. Är väldigt sugen på en sån.. Är bladen väldigt tunna? Som på nymphoides sp taiwan?
Näe de är kraftiga och rejäla, nästan som anubias. Inte lika tjocka men nära…
Aha va bra, då ska ja spana efter en sån! :) nymphoides sp taiwan Är hopplöst hos axisarna, bladen är så tunna så dom fladdrar av "filtervinden" (?) så dom tror att de e någon levande att äta, så dom tuggas snabbt sönder..
Det kan jag förstå. Tunna växter är nog inte bra för dem.
Här hemma är också tigerlotus ganska tunn i bladen.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#37 Mitt akvarium kan du se i denna tråd. Det är ett 110 liters med fantomtetror, grön neontera och amanoräkor. Jag har tänkt att byta ut anubian framför stenen och sätta dit en härlig solitär. Din tigerlotus är helt klart en pulshöjare, men den kanske är för stor? De fiskarna jag har föredrar lite dämpad belysning så ytbladen passar perfekt, det nämns ju i denna tråd att ju fler ytblad desto färre blad nertill.
Jag ska tillägga att jag tänker fylla ut med växter i bakkant bakom roten, har varit inne på valisneria som ju gärna lägger sig på ytan, men kanske nymphoides sp taiwan kanske kunde vara något? Den ser så frodigt grön ut på din bild i #33, man vill liksom provsmaka den 🙂
Jag tycker att du ska köra med både och, alltså tigerlotus och även jättevalle. Det behöver lite grönt baktill tycker jag om jag får säga det =)
Ja, det är lite tomt sedan jag gjorde om i akvariet, jag vände på roten och röjde bland växterna (jag hade ett aggressivt moln av hornsärv som levde rövare bl.a.) så nu är det alldeles naket i bakkant och lite för öppet för att fiskarna ska vara bekväma. Å andra sidan stimmar de fint nu, men man kan kanske inte få allt 🙂
Tigerlotus vore definitivt kul att testa, hoppas den finns på akvarielagret i Bromma!
Ja, annars går det alltid att beställa hem. =)