Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 2835 ggr
oliverholmström
0

Är detta sant om kinesisk algätare?

Hej ska införskaffa ny malar och fick då tips om kinesisk algätare. Är det sant att de bli 28cm men behöver bara 120L. Är detta verkligen sant? Hur många behöver de vara? Vad tror ni om en uppsättning på två Ancistrus, tre s.petricola och två kinesiska algätare i ett 220L akvarium. Tror ni att det är något som skulle funka? Tacksam för svar då jag är riktigt kass på malar men tänkte att med er hjälp så lär det bli förändring på det!;) Mvh Oliver

Lillyrod
0

Det står också att man inte bör ha dem i sällskapsakvarium när de går över 10 cm. Det är viktigt att läsa allt som man kan hitta om fisken och inte bara delar av det. 

De kan bli riktigt elaka och bör gå med större robusta fiskar när de blir större.

Är det ett kar med helt vanliga fiskar du har hade jag inte valt den fisken alls.

[Tinitusan]
0

kinesiska algätare blir absolut 28cm o är definitivt ingen fisk att ha i sitt sällskapskar med blandade fiskar, o den ska absolut inte gå tillsammans med artfränder.

oliverholmström
0

Förlåt jag är ganska bra på att vara otydlig Lillyrod!!;) Jag har läst på många olika sidor och tänkte att zoopet brukar har rätt så bra beskrivningar och utgick även ifrån att de skulle kunna bli så stora som de skrivit. Men undrar eftersom att jag sedan hittat andra som skrivit att de bra blev 8cm derför jag undrar! Tanken är att de isådannafall ska gå i mitt Malawi akvarium!

mimåne
0

Jag måste hålla med de övriga att de inte ska gå i sällskapsakvarium eller i akvarium på den storleken du har oliverholmström. Skulle du vilja ha någon liknande mal så finns siamesisk algätare som skulle passa bättre.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

oliverholmström
0

De behöver ju vara 6 st och det har jag inte plats för så många. Säger det ingen det är inget sällskaps akvarium utan Malawi akvarium;). Men vad tror ni om två Ancistrus och 3-4 s.petricola då?

mimåne
0

Två Ancistrus passar absolut in och dvärgsynodontis tycker jag också låter bra men vill de vara flera st som fullvuxna?

oliverholmström
0

#6 haha precise derför jag skrev här jag har knappt någon aning själv men på Malawi Svergie så sa de att de ska vara minst tre. Så jag antar att de vill vara fler som funna då!

mimåne
0

Jag vet att en del synodontis vill vara ett gäng när de är små, men blir aggressiva och behöver eget utrymme som vuxna. Jag vet inte hur det är med dvärgsynodontis men förhoppningsvis får vi reda på det.

oliverholmström
0

# ja jag får försöka ta reda på det nu!

mimåne
0

Du får gärna berätta om du hittar någon information om hur det ligger till.

oliverholmström
0

#10 vad jag hittar så ville de vara fler då de tycker om att jaga/leka med varandra och känna tryggheten hos varandra. Så att jag tror att jag satsar på en 3-4 stycken iallafall. Vad tror du om vanliga malar, eller vad man ska säga! Jag har en vanlig brun Ancistrus och vill ha en till mal med kanske lite mer färg eller något sådant. Har du något tips på art mimåne eller ni andra som skrivit?

mimåne
0

Vad menar du nu, 2 Ancistrus, 3-4 synodontis och två vanliga malar? Vad är vanliga malar, Ancistrus eller L-malar?

oliverholmström
0

Nej alltså jag har en brun Ancistrus och vill införskaffa en till mal men jag vill även införskaffa 3-4 petricola. Så att nu har jag bara en mal, brun Ancistrus, det är den ända jag har av alla jag har pratat om innan. Förstår du lite mer nu mimåne?😂 Förlåt jag som var otydlig igen!

mimåne
0

Haha ja okej! Så du vill inte längre ha 2st Ancistrus som du skrev innan?

oliverholmström
0

Jo kanske men inte en brun iallafall vet du någon snygg som passar i 220L?

mimåne
0

Ja det finns ju den vackra super rot.

oliverholmström
0

Ja den är ju fin den. Har tänkt på det finns det ingen annan mal som passar i 220l utom Ancistrus för pleco och gibbysar bli ju alldeles förstora!!

[Tinitusan]
0

kinesen passar faktiskt bra in i ett malawikar =)

oliverholmström
0

Funkar de i ett 220L det är lite mer det som blir det avgörande, tinitusan!;)

[Tinitusan]
0

det beror på hur länge du planerar att ha malen, jag köpte min som liten liten för ungefär 1,5 år sedan o den är nu ca 20cm, den växer snabbt första året ungefär sen avtar det markant, du kan ha den i ett 220l tills den blir för stor helt enkelt, sen är frågan om du kan avgöra när det är dax att sälja den, det kan ju bara du själv avgöra =)

det jag också tänker på är om du köper en gul se till att den inte går med ngn malawi där hanen är gul, golden bör funka men vissa andra är väldig aggressiva o då kan det hända att din kines suger sig fast o tar ett öga eller två.

oliverholmström
0

#20 Jag tror att jag satsar på fiskar som kan stanna i akvariet hela sitt liv. Funkar hypancistrus??

[Tinitusan]
0

inte med malawi, de flesta L-malar vill ha mjukt vatten med lågt pH medans malawi vill ha hårdare vatten o högre pH.

oliverholmström
0

Är det någon förutom Ancistrus som funkar, tinitusan? Mina Malawis går i pH på cirka 7,4 eftersom det är det de är uppfödda i!

[Tinitusan]
0

jag har själv aldrig fått Ancistrus att överleva med malawi, men vet att många har, jag körde en större L-mal typ gibbiceps plus min kines annars tror jag de flesta malawikar fungerar utan malar helt o hållet då malawi överlag är glupska o rätt duktiga på att putsa  =)

oliverholmström
0

Jag tycker ju att malar är så fina och häftiga derför jag vill ha dem!!;)

Draken
0

Dvärgsynodontis kan man ha i grupp även som vuxna. Vissa individer kan dock bli mer aggressiva mot den egna arten, men det är ytterst sällan det blir farliga skador, lite hudskrap och en stjärtfena som blir lite naggad ;)

Jag har aldrig varit med om att de ger sig på någon annan art. De är ganska fredliga för att vara en synodont faktiskt :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

oliverholmström
0

Perfekt precise sådant man vill höra om fiskarter man vill ha, rovfisk!!;)

oliverholmström
0

Hur många tror du blir lagom i ett 220l?

Draken
0

3-4 stycken borde fungera bra :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis