Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 2207 ggr
Draken
0

Bästa ljuset för växterna ?

Skall köpa nya lysrör till mitt nystartade 240 liters akvarium. De lysrör som finns är inte alls gamla, de är bara nån månad gammal, men jag tycker inte om ljuset, dessutom så vill jag ha ett lysrör som verkligen är bra för växterna.

Rampen består av två stycken T5 ljusrör, orginal för Juwel möbelakvarium.  Det står ingenting på rören, men skulle tro att det är  sylvana eller juwel  aquastar, har för mig att det är de rören som är orginal på just juwelramparna.

Vilka rör skall man köpa som är anpassade för att just växterna skall trivas och frodas ? Naturligtvis skall det vara bra för fiskarna också, men de är inte lika beroende av "rätt" ljus som växterna är ;)

Tacksam för svar.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lillyrod
0

Därom tvistar di lärde. Jag har kört med philips aquarelle bak för växterna och hagen power glo fram för färgerna. Aquarelle är ungefär samma som sylvana aquastar.  Växterna envisas med att hänga framåt mot power glo röret. 

Nu har jag bytt och har power glo både fram och bak för att se hur det kan bli. Färgerna framhävs bra av de rören. Jag har haft det för kort tid för att kunna säga om det verkar bra eller inte men växterna har slutat hänga framåt iallafall.

Taggeman
0

Vet inte om juvel har egna mått på T5 lysrör men på T8 måste man veta exakt vilken längd man har på lysrören helst i mm.  annars så passar dom inte.
Juvels är lite kortare så dom normala längderna är lite längre så dom går inte att få dit då.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Draken
0

Tror rören är 90 cm (det blir väl 900 mm det) Tänkte faktiskt ta med ena röret när jag ska köpa nya, så jag får exakt rätt längd ;)

Power glo har jag också hört att det ska vara bra för växterna, så också Gro lux, men vet inte om några av dessa finns i T5 varianten.

Det kanske rent av 'är så att jag måste ha Juwels egna rör för att det ska passa, och är det så, då hoppas jag att de har rör som är bra för växterna :/

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Taggeman
0

Det kan va beställningsvara för butikerna med dom har inte alltid det man vill ha i lysrörs väg.

Taggeman
0

mimåne
0

Sylvania aquastar är väl det som är hett just nu. Power-glo även populärt, grolux, bra alternativ det också. Grolux är inget jag hunnit testa på ännu men hade jag köpt en uppsättning nya rör idag så hade den definitivt innehållit grolux.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
0

#4 och #5  Skall kolla med butiken om de har hemma, annars får de ta hm åt mig. Tror det blir Gro-lux isf, det främjar tydligen både växterna och fiskarnas naturliga färg. Tack för länktipsen :D

#6 Jo jag har sett att det oftast finns bara sylvana aquastar hemma i butik, men jag gillar inte ljuset från de rören. Jag tycker vattnet ser "smutsigt" ut, och dessutom så verkar det inte ha någon direkt gynnsam effekt på växterna ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Caifig
0

Är det ett juwel rio du har? I så fall är det 1047 mm på lysrören. Jag har 2 Sylvania Grolux längst bak i mitt kar och 2 Juwel Day som följde med. Har precis beställt hem 2 Aquastar istället för Day så får se hur det blir.

Taggeman
0

Det finns många olika längder så det gäller att det blir rätt. Man mäter hela längden på lysröret i mm. Men piggarna ska inte va inräknade i lysrörs längden.

[Jens]
0

Hej Rovfisk, du minns väl Roxie? När jag pratade med henne om lysrör och vad hon använder idag så svarade hon så här: Har du två rör? Isåfall om det ska gynna växter så tycker jag du ska köpa juwel day och juwel nature. Vill du ha ett annat rör så passar sylvania grolux istället för nature. Nature och grolux gynnar fotosyntesen vilket främjar växternas trivsel.

Draken
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 Det står bara Juwel aquarium på märket. Men det är ett möbelakvarium, bifogar en bild här under så du får se hur det ser ut.

#9 Tänkte som sagt ta med ett av rören när jag skall köpa nya, så jag vet att det blir helt rätt från början :)

#10 Jag minns inte just det men, nu när du säger det, så kommer jag ihåg att du hade en diskussion med henne ang. lysrör.
Tack för påminnelsen, får se vilket det blir :)

(PS. bilden är från nnan jag startade upp akvariumet, nu är det i full gång. DS )

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis