Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 1224 ggr
Marsvinsmamman
0

Avliva nu eller inte?

Igår såg jag att min äldsta scalarehona var lite hängig. Hon simmade inte fram med de andra (går med sex andra scalarer) vid matdags och fenorna såg mörkare ut än de brukar. Hon höll sig lite avsides.

Så imorse stod hade hon slutat simma och stod med nosen neråt. Fenorna såg lite fransiga ut. Flyttade henne till ett sjukkar med lite salt i, ingen förbättring. Lade i bredspektrig medicin Omnipur enligt doseringsanvisning. Detta var i morse och ännu ingen förbättring har skett. Fisken står med nosen ner på bottnen och stjärten uppåt. Finns det hopp eller ska jag avliva nu ikväll? Känns tungt då vi haft henne länge. Ingen av de andra scalarerna i karet är sjuka.

[Evisen]
1

Jag tycker det låter lite som problem med simblåsan.  Och tror det inte finns något bot för det, tyvärr. Men googla om simblåsan och du får upp ett gäng artiklar.

[raichu]
1

Tror att hon blivit offer för mobbing och fått en psykiskt dålig hälsa som det är försent att göra något åt, hade man upptäckt det tidigare så hade hon kanske kunnat räddats.

[Jens]
0

Får hålla med raichu. 😕 … det är bra om man läser på om arterna innan man köper dem.

mimåne
3

Varför tror ni det rör sig om mobbning och psykisk ohälsa? Marsvinsmamman skriver att de haft skalaren länge så det tyder väl på en bra grupp?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Marsvinsmamman
6

#2 och #3 Denna honan och hennes partner har jag haft i mer än sex år. Hon och hennes partner kom till mig när de var ett par tre år gamla, ett etablerat lekpar redan då.  Resterande scalarer i karet är uppväxta yngel. Den aktuella honan har inte varit utsatt för någon mobbning i karet, hon och hennes hane är högst i rang. Jag ägnar en hel del tid varje dag med att observera fiskarna och äpplena i mina kar, så  mobbning hade jag upptäckt om det förekommit. Har sett det tidigare då fiskarna parat ut, och har då fått sortera så det blir harmoni i karen. 

Jag håller med #3 att det är en självklarhet att man pluggar på i förväg innan man köper nya fiskar. Men nu är ju som sagt detta inget nyinköp utan frågan gäller en gammal kär fenförsedd familjemedlem som nu tyvärr hastigt blivit dålig. Karet är väl ingånget (gått i 6-7 år) välplanterat och problemfritt. 

Inte bara nybörjare ställer frågor i detta forum, så en del av kommentarerna ovan kändes inte relevanta för mig.

[Jens]
0

Okej, så som jag tolkade det så var det att marsvinsmamman har köpt ett gäng på 6 st scalarer när de var små och sedan har de vuxit och blivit vuxna och det är då problemen har börjat. Rätta mig om jag har fel.

mimåne
1

#5 Kunde inte ha sagt det bättre själv. Exakt vad jag tänkte🙂

Marsvinsmamman
2

#4 och #7 Tack, Mimåne.

Jens, jag är verkligen inte ute efter bråk eller att märka ord. Men hur 17 kan du läsa in fakta om inköp och liknande i trådstarten? Jag beskriver hälsotillståndet hos min fisk, från det att det började igår kväll, tills nu. Det enda jag skriver i ts är att jag haft henne länge och att det går 6 andra scalarer med henne. Vill du veta mera om det aktuella karet så står det info i #5. Blev faktiskt förnärmad över att inte min fråga blev tagen på allvar.

[Jens]
1

Då ber jag om ursäkt om jag tolkade det hela fel. Om hon är så pass gammal så kanske det är av naturlighet att det blir så ju äldre de blir? Är det inte bättre att låta tiden ha sin gång och det är så att honan är på väg …. om du förstår vad jag menar.

mimåne
0

Det är verkligen svårt att veta när man ska förkorta lidandet och inte. Någon gång har jag tagit bort en döende fisk när jag trott att det var dags men ändå inte varit 100% säker på beslutet. Då har jag i efterhand grubblat på om jag gjorde rätt. Så mitt råd till dig är att fråga dig själv om det finns någon återvändo för fisken eller minsta lilla chans kvar. När du känner att det är slutet, då är det dags.

[Jens]
0

Jag har pratat internt med mina Medarbetare om en hane som jag har som har varit konstig och det har diskuterats om vad problemet kan vara och det har minsann inte varit lätt men jag själv tog beslutet att låta det vara helt enkelt. Idag har jag sett hanen simma runt i hela akvariet så kanske är den på lite bättre humör. Jag får verkligen hoppas på det. Än ger jag inte upp eller rättare sagt vi…. 🙂

Marsvinsmamman
1

Tack för era svar! Då gör jag så att jag avvaktar lite till. Ser jag minsta förändring till det sämre så avlivar vi. Är de status quo eller bättring så får hon mera tid.

Ja, det kan verkligen vara svårt att veta när det är dags. Tack för att ni delar med er av era erfarenheter!🙂

mimåne
0

Lycka till och jag hoppas att hon klarar sig.

[raichu]
0

Då det är många nybörjare som ställer frågor så utgår man nog lätt utifrån att det är någon som kanske inte har koll på sina fiskar så som en erfaren har.

Ju mer info man ger ut som TS desto mindre risk att bli tagen för att vara nybörjare/inte speciellt kunnig. 🙂

KatarinaSt
0

Svårt val… själv skulle jag nog gett den ett par dar. Ibland tillfrisknar fiskar plötsligt utan synbar anledning precis som de blir sjuka av samma orsaker… 

Vet inte nåt om Scalare men det kan ju vara åldern som tar ut sin rätt?

Draken
0

Om jag inte har räknat fel, så är hon kring 8-10 år gammal ? Förmodligen är det åldern som tar ut sin rätt.

Låt henne vara i sjukkaret nån eller ett par dagar, ser du ingen förbättring, eller hon blir sämre, så kanske du ska ta beslutet att avliva henne ?

Det är svårt, när det blir så.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis