Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 1368 ggr
KatarinaSt
0

Hopfällda fenor

Ena Platy hanen har hela dagen simmat med hopfällda fenor. Han har verkligen knipit ihop fenorna, tom stjärtfenan så gott det går. Igår var han okej, men idag har han simmat kring så här och dessutom kliat sig mot inredning.

Ingen annan fisk beter sig på samma vis. De är friska

Har ingen medicin hemma och heller inget karantän kar, men en ren hink skulle väl kunna fungera temporärt. Om man ska ge honom ett salt bad - använder man akvarievatten då? Dosering? Tid?

Kan tyvärr inte ha salt i akvariet men om jag måste så kan jag ta ut alla fiskar för saltbad.

Lillyrod
0

Det kan vara precis vad som helst som gör honom sådan. Allmänt dåligt tillstånd kan man säga. Tyvärr är det väl så att de från affär ofta blir sådana ganska snabbt utan att man ser något tydligt fel.

Jag har tyvärr ingen aning om vad du ska göra åt det.

E.Lindh
0

Hej! Hur har det gått för din Platy?
Hoppas att han mår bättre!

Jag har kört med en ren mörk hink när jag kört med karantän bad. 
3 timmar har jag lämnat dem, ostört (så de inte ska bli stressade mer än nödvändigt).
5 liter akvarievatten.
1 tesked med havssalt (utan jod) kan man använda om man inte har ektozon har jag läst.
Men vill inte säga för mycket så att det kanske blir fel för din Platy :(

[Tinitusan]
0

med eller utan jod kvittar o vanligt bordssalt funkar utmärkt, tyvärr är det så att Platy överlag är sönderavlade o ibland är det svårt att få dem att överleva trots att alla förutsättningar är bra, men eftersom ditt kar är så pass nystartat hade jag kollat nitrit om jag vore dig först o främst.

KatarinaSt
0

#2 Tack, det verkar vara bra med honom. Jag gav honom inget saltbad eftersom han åt och var pigg, utan tänkte avvakta ett dygn.  Sitter ju som klistrad framför akvariet på kvällarna och studerar fiskarna. Det jag noterade är att den andra indian-platy hanen dominerar mer än tidigare och så fort den " inbillade sjuke" kommer i närheten fällar den ihop fenorna extra mycket. 

Det jag tog för sjukdom var nog undergivenhet på fiskspråk. När den dominerande hannen inte är i närheten så simmar han med "normal-spända" fenor. 

#3 Bra du sa det där med jod - man får så många olika bud på det där. Jag är glad att jag skaffade test-stickor för även om de inte är exakta så ger de ändå en indikation på om nåt är hel-knas. Det var det inte denna gång. Jag testade såklart 🙂

[Tinitusan]
1

ja det är en skröna det där, vilket det finns en hel uppsjö av i den här  hobbyn!