Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 1338 ggr
Fliso
0

Hjälp, ojämn vattennivå

Hej, haft ett akvarium som växterna fått köras igång med ''dry start metoden''. Fyllde idag med vatten och fick ren ångest.

Vattennivån är inte jämt utan lutar så att säga. Det måste ju vara möbeln som är ojämn men vad ska jag göra, går det här att lösa..?

Akvariet är på en 54-60 liter med aluminium ram, står på en kallax ikeahylla (med krysstag).

Så fort som jag sett att vattennivån var ojämn så sög jag ut vattnet igen så det är inte fyllt.

Draken
0

Kan vara golvet som är snett.

Om hyllan står på ben, så kan du lägga träreglar under, för att få den jämn (använd vattenpass).

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

hur mkt slår det på? mitt 720 har också en liten lutning vilket resulterar i kanske 0.5cm skillnad på vänster o höger sidan, ngt jag låtit vara för det är egentligen ingen större fara så länge det inte blir punktbelastning.

Fliso
0

#1 Okej, det vore inte så omöjligt, bor i ett gammalt hus..

#2 Det är på en cm, men upptäckte även att det skiljer  mellan fram och baksida, fast där är diffen mindre, 3 mm

KatarinaSt
0

Tror inte det är nån större fara på ett så pass litet akvarium.

Lillyrod
0

Om det är möjligt kan man flytta ut det en liten bit från väggen. Det brukar vara ojämnt där i gamla hus. Jag får själv göra det för att få det jämnt.

Fliso
0

#4 Det vore otroligt bra om det skulle gå, är bara rädd att man en dag vaknar upp med vattenskada.

#5 Jaha, kan göra det jag med, tack för tipset

[Tinitusan]
0

hmm dock är 1cm på ett 50l ganska mkt så även om det inte är ngn fara för hållbarheten av karet så lär det inte bli så snyggt när det är fyllt, jag hade försökt räta ut bänken liten, går ju att lägga en kil under den sidan som är lägre tex

Fliso
0

Okej flyttade ut möbeln och ingen effekt, men jag undrar nu om jag kan fylla på akvariet, eller är det för stor risk tycker ni?

Edit; Ja jag såg ju det förut, såg inte bra ut

[Tinitusan]
1

kan du inte lägga en 1cm tjock skiva av ngt slag under den kanten som lutar mest? går ju bra med en bit matta eller en tidning eller vad som helst.

Fliso
0

#9 Smart, gör så!

Tack så mycket för allas hjälp 👍

Fliso
0

Jag gruvar mig då otroligt, jag undrar hur stor risken är att karet spricker om jag fyller det? Det diffar ju som sagt 1 cm.

[Tinitusan]
0

karet spricker inte, men det måste ju se snett ut o det är ju inte så roligt kanske?

Fliso
0

#12 Ramen täcker det mesta så egentligen är det inte så farligt, men så länge det inte spricker så är jag lugn.