Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 5984 ggr
Leiding
1

prickar på Black Molly ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er! Jag är helt ny på detta med fiskar. Nu är det så att min ena Black molly har fått några konstiga prickar. Vad är detta och hur behandlar jag det? Mvh Tessan

Lillyrod
1

Det ser ut som en svampinfektion. En ordentlig sådan med. Först tänkte jag vita prick men jag tycker det är för stora prickar för det. Det bör behandlas omedelbart iallafall. 

Hoppas någon mer kan uttala sig ifall jag missar någonting.

[Tinitusan]
0

vita pricken brukar dessutom börja på fenorna, jag tror också på ngn form av svampinfektion, höj tempen o salta 1dl per 100l till att börja med.

Leiding
1

Vad bör tempen vara?
Jag har två st yngel i samma akvarium, kan det vara farligt för dom?
Tack för era svar! :)

Leiding
0

Är det vanligt hushållssalt vi pratar om?

[Tinitusan]
0

nej salt är inte farligt i så pass små mängder, o Black molly kan till o med gå i salvatten så de är väldig toleranta =)

vad har du för temp i karet nu?

Leiding
0

24-25grader

[Tinitusan]
1

ok och vad har du för fisk i mer än molly? skulle tippa på att du kan höja upp till 27 grader ett litet tag utan problem förutsatt att du inte har ngn speciellt känslig kallvattenfisk i karet =)

Leiding
0

Har Molly, Neontetror, Praktbotia och en "sune-sug" algätare (vet inte exakt vad den heter)

[Tinitusan]
0

ok då är saltandet o 27 grader inga problem, vanligt salt går bra se bara till att rör ut det ordentligt, sen tycker jag du ska fundera på varför den fått svamp frän början, oftast uppstår dessa sjukdomarna o symptomerna pga missförhållanden, stress som uppkommer av tex fel temp, fel sällskap, för trångt etc

hur stort är ditt akvarium? botior är en stimfisk o bör hållas i ett mindre stim, alldra minst 4 gärna 6 eller fler, den blir dessutom väldigt stor så om du inte har dem i ett 450+  så tycker jag du ska sälja botian.

Leiding
0

Jag har 2st praktbotior. Jag fick höra att dom "anpassade" sig till miljön dom levde i så storleken skulle inte vara något problem.

Molly:isen som blev sjuk har varit hos mej i 2 1/2vecka. Kan det spela in?
 Jag hade en hane och två honor men den ena dog, så jag köpte två nya honor. Har alltså totalt 1hane och 3honor nu. Den andra nya honan verkar må bra och har inga prickar vad jag kan se.

Karet är på 56liter.

Nu har jag haft i salt och höjt tempen så jag hoppas hon ska må bättre snart.

Tusen tack för dina svar! Jag är som sagt ny på detta och har bara  litat på det som dom sagt i affärn.

[Tinitusan]
0

ah ja problemet kommer ofta som ett brev på posten om man lyssnar på de flesta butiker, vilket man ju självklart gör om man är nybörjare, men nej de anpassar sig inte, är det längesen du köpte dem? om du kan tycker jag du ska prata med butiken o se om du kan lämna tillbaka dem o förklara att de blir alldeles alldeles för stora för ditt kar, jag är också fundersam på vad det är för mal du, de flesta malar blir nämligen också alldeles för stora för ett 56l. 

givetvis hjälper vi  dig så gott vi kan här =)

[Jens]
0

Oj så synd om Black molly eller om det är fler som har drabbats. Jag ser att du har fått hjälp men undrar om du ändå inte ska köpa medicin också för det verkar vara ett hårt angrepp som de/dem har råkat ut för och enbart salt känner jag att det inte kommer räcka. Det finns flera olika mediciner och jag tror att i det här fallet så skulle Protozin hjälpa.

Jag har läst ett tidigare inlägg och det påminner om samma problem som du har.  http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/52fb769ece12c4088f000186-vita-pricksjukan-vagrar-ge-sig.

[Tinitusan]
0

ja det kanske är lika bra, kan ju vara ett parasitangrepp också.

Leiding
1

Idag har prickarna bleknat och minskat i antal! :) Det ser helt klart bättre ut nu.

Jag tänker att jag ger henne några dagar till och om det inte försvinner helt så behandlar jag med Protozin.

[Tinitusan]
0

vad roligt att höra! ofta tror jag att salt o högre temp tillfälligt kan hjälpa o att vi ibland är för snabba att medicinera, ngt som ju påverkar alla bakterier i ett kar även de god, jag håller tummarna för att det blir bättre =)

[Jens]
0

Toppen! Låter mycket bra att det har minskat och då tycker jag som du att du ska avvakta för det kan försvinna helt.

Leiding
3

Hej på er!
Tänkte berätta hur det gick med min Black molly. Hon blev bättre av saltet, men inte helt bra. Så efter ett tag behandlade jag med Protozin. Redan dag2 av behandlingen var alla prickar borta! Jag fullföljde behandlingen för säkerhets skull.

Nu är allt frid och fröjd i akvariet igen!
Tack för all hjälp!!!! :)

[Jens]
0

Det var snällt av dig att berätta för sånt gillar jag.

Lillyrod
0

Vad roligt att hon blev frisk igen.

[Tinitusan]
0

vad skönt att höra, ja nej hon var ju ganska hårt angripen så förståeligt att det inte räckte men värt ett försök

Leiding
0

Tyvärr varade inte friden så länge! :(
Igår upptäckte jag vita prickar på min andra Black molly hona. Och idag hittade jag den som först blev sjuk död.

Har påbörjat en ny omgång med Protozin.

Lillyrod
0

Nej vad tråkigt. Är det något i karet som stressar fiskarna eftersom sjukdomen bryter ut igen? De är ju ganska känsliga efter medicinering också tyvärr.

[Jens]
0

Brukar du ha bräckt vatten? Står akvariet på ett ställe där de blir störda? Stress är en vanlig symptom .

Leiding
0

Jag brukar inte tillsätta salt i vattnet.  Använder kranvatten, AquaSafe och CrystalWater.
Karet står i ett hörn av vardagsrummet och vi går förbi varje gång min man eller jag ska in i vårt sovrum.

Lillyrod
0

Då ska de ju inte bli rädda av att någon går förbi hela tiden iallafall. Svårt att säga vad det kan bero på när de en gång blivit friska. Om det nu inte fanns någon liten parasit kvar som överlevt första medicineringen. Vita prick är en parasitsjukdom.

[Jens]
0

Jag får hålla med Lillyrod.

[Tinitusan]
0

fast det är ju en parasitsjukdom som utlöses av stress, försök lista ut vad problemet är, vet du hur hårt ert vatten är tex? pH kH etc

Leiding
0

Jag kollade vattnet igår innan vattenbytet. Då var No3 högt, GH högt och Kh lite högt.  Jag har inte kollat nu efter vattenbytet.
Nu är det andra dagen med medicin denna omgång, ser ingen skillnad på den svarta men upptäckte att även den gula honan ser ut att ha prickar på stjärtfenan.