Frågor om Axolotlar.
Nu ör det så att jag funderar på att skaffa Axolotlar. det är inte helt bestämt än men oavsett så vill jag ju veta lite mer om dom. Jag har haft svårt att hitta bra med information :P Så jag har några ) frågor till er Axolotlälskare ;). Jag kan också tillägga att jag aldrog har haft ett akvarie… Hehe. 1. Hur gör ni för att hålla vattnet tillräckligt kyligt? När man byter vatten byter man då med kallt vatten, om det är sommar varje dag tänker jag? Eller finns det motsatsen till doppvärmare? 2. Vart får man tag i Axolotlar? Vart finns dom att köpa? Helst i Östergötland, Stockholm går också. 3. Vad ska man ha för pump och så? 5. Har hört att man måste ta prover för att Axolotlar är väldigt känsliga, måste man det och vart får man isf tag i det? Det här är nog den jag inte har hittat något om. Men om ni har något annat viktigt att tillägga gör det!
Slinker in med en länk så länge till någon svarar på dina frågor. http://akvariefisk.ifokus.se/articles/5341c6e08e0e74604900320a-axolotl
Hej!
Kul att du är intresserad av Axolotl!
Ang. temperaturen, så har det bara blivit för varmt i mitt kar de allra varmaste sommardagarna, då har jag gjort vattenbyten med kallvatten och riktat en golvfläkt mot ytan. Fläkten brukar få ner vattnet hos mig med nästan 5grader. Men jag har det kallt hemma också, strax under 20grader brukar jag ha, så övrig tid är det lugnt för mig.
Kylare finns att köpa, men jag har inte koll på märken osv då jag som sagt inte är i behov av det.
Om du ska köpa från affär, så rekommenderar jag att du ber affären beställa hem åt dig, så hämtar du dom samtidigt som dom kommer till butiken. Se till att be om 2 (eller hur många du tänkt) i samma storlek. Affärerna brukar ha dom i för varmt vatten och med grus som bottensubstrat, så ta dom gärna som sagt, innan dom hamnat i affärens akvarium.
Dom är riktiga skit-grisar så ett ytterfilter brukar vara bra att ha, men man får skaffa ett som inte gör det för "stormigt" i karet. Det kan vara väldigt stressigt för dom.
Dom är känsliga, och för som andra akvariedjur så är det bra att ha dropptester hemma, för att avläsa nitrat och nitrit nivåer osv.
Ang maten, så brukar det räcka med en daggmask per Axolotl ungefär, eller 1-2 kuber mygglarver. Rekommenderar dock att du ger mygglarver mycket sparsamt. Mask ska vara bas-föda.
Hoppas du blev lite klokare av mina svar.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#4 Tack så mycket! Ja, klokare vart jag ;) Nu måste jag/vi bara övertala mamma som är den enda i familjen som är lite skeptisk mot dom. Sen så blir det att införskaffa akvarie och allt annat som behövs, sen så får jag prata med djuraffären och förhoppningsvis få ett par Axolotlar :D
Men jag funderade på: Hur stor är sjukdomsrisken om man har 2 axolotlar? Jag/vi har inte bestämt än hur många vi ska ha. Vad är bäst?
Hur menar du med sjukdomsrisk? Jag anser att dom inte ska hållas själva.
#7 Ja alltså typ om de lättare får sjukdomar om de är 2 om de smittar varandra eller om den ena råkar hugga tag i den andras ben när de ska äta. Jag tänkte ändå hamdmata de var för sig. Men pappa var orolig att det skulle hända så han tyckte vi bara skulle skaffa en men det tycker inte jag !
Tycker inte ni ska oroa er för det. Det händer ju att dom biter varandra, men ovanligt att det blir svåra sår. Har man god vattenkvalitet å rätt temp så läker såren oftast bra! :) det man ska hålla utkik efter på ett sår är att det inte blir svamp. Men det går också att behandla om det inte får gå för lång tid.
#9 Okej, vad bra! :)
Men hur ser man om det är en hane eller hona? Kan man se det på små axolotlar? Jag vill inte ha 300 axolotlar :/ Ellerkäkar de upp äggen?
Nej det är svårt att se på dom små. Ibland syns det inte fören dom är 1 1/2 år.. Min hane såg ut som en solklar hona, sen var jag borta en helg och när jag kom hem var det en tydlig hane..
Sen kan det ju så klart vara påfrestande för en hona att lägga ägg hela tiden, men behöver inte bli så för att de bor ihop.. Min hona och hane bor ihop, men de har endast lagt ägg 2 eller 3 gånger..
Tar man inte undan äggen så äter dom upp dom, iaf mina, något kan klara sig, men de behöver levande föda, typ artemia, och de brukar därför inte överleva i "vuxen-akvariet".
#12 Okej så det är inget jag behöver oroa mig för nu iallafall antar jag :) Hihi förlåt om jag ställer en massa frågor hela tiden men jag vill vara helt säker :P
Jag tycker det är bra att du ställer mycket frågor! Det visar ju att du vill ge dina blivande djur de bästa förutsättningarna möjligt! Det borde göra alla glada! :)
Jag blir så avis. Tänk att få ha så mkt kunskaper som Lilo har om axon. Skulle vilja lära mig mer men har inte den tiden just nu för dessa fina varelser. ;)
Men tack snälla Jens! <3
När jag hade vattenlevande salamandrar lärde jag mig hur mycket de kan skita ner vattnet. De äter och skiter mycket. Jag skulle välja ett stort filter utanför akvariet, inte något liter filter inne i akvariet. Jag skulle välja att ha en filtervolym som är 10-20% av akvariets volym.