Guppy - var gömmer dom sig?
Hej! Har sen en månad ett nystartat akvarie med 6 guppys. 2 hanar och 4 honor. Igår hittade jag fem yngel. Idag bara ett. De vuxna är hela tiden på botten och plockar sand. Plockar och spottar ut. Kan det gömma sig yngel i sanden? Förrvirrad.
Klorinas
Hej, jag har själv en massa guppys och tyvärr äter honorna ynglerna i vissa fall. Om du vill ha kvar alla yngel är yngelkasse att rekommendera. Det hag brukar göra är att mata lite extra när jag får yngel så att dem stora guppysarna inte är intresserade av dem små, efter någon dag så brukar dem inte bry sig:) Hoppas den lille klarar sig :)
Ynglen har inte gömt sig i sanden. Om du har växter eller mossa kan de gömma sig riktigt bra där, så kanske dyker de upp igen om någon dag. Annars har de nog tyvärr blivit uppätna. Även jag brukar mata lite mer när de får yngel. Tex lite kokt broccoli på en grillpinne nedkörd i botten. Då blir de äldre distraherade och glömmer äta sina yngel. Du får säkert nya yngel om 21-27 dagar. Köp mossa innan dess om du inte redan har.
Tack! Jo jag har en hel del växter och en mossboll. Samt en del inredningsgrejer dom gömmer sig under. Idag finns det två bebisar. 😀
Klorinas
Yngel kan visst gömma sig på botten. Om man har grus så trycker de ner sig mellan gruskornen när de är riktigt små. Tyvärr så brukar de vuxna hitta dem där så det var säkert yngeljakt de vuxna höll på med.
Det är grus jag har.
Klorinas
Ynglen ligger gärna på botten och gömmer sig i skrymslen och vrår. De vuxna fiskarna vet om det här och undersöker därför botten för att få sig ett skrovmål eller två.
Medarbetare på akvariefisk ifokus