Nu är mina dwarf puffers hemma!
Jag valde att köpa dom sista tre dvärg kulfiskarna som gick tillsammans i butiken. I ett enormt skitigt tomt akvarium, högst upp mot taket gick en god och rund, en lite mindre och en otroligt mager. Dom har nu fått namnet Piff och Puffarna. Jag vet inte om den magra kommer att överleva, men jag ska ge hen en chans att äta upp sig. Fryst Artemia har jag bjudit på och det äter dom bra :).
Här är två snabbt tagna bilder, På andra bilden ser ni Piff, den goda och runda!

"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Åh, vad kul med en puffertråd :) . Drömmer också om att skaffa puffar om ett tag. Hoppas den lilla överlever.
Hen den smala, är pigg och glad och äter 🙂 Så det känns lovande ☀️ Piff den största av dom är mycket social och flörtar mer en gärna, den mindre håller sig mest bland växterna, men tittar fram lite då och då. En favorit sysselsättning är att simma upp till vattenytan och gömma sig bland grenarna och växterna som flyter. Tittar man då ner uppifrån så möts man av dom sötaste ögonen 😍 I morgon ska jag inhandla en till rot att ha på botten, då en annan spännande sysselsättning är att lugnt simma runt/över/under och speja efter inkräktare… 😎
Nämen oj vilket mysigt akvarium. De har det superfint!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Snäll du är som tog hand om dem och de kommer säkert stortrivas hos dig!
Tack mimåne och Jens 🙂
Någon som har något smart tips på hur man matar smidigast med fryst artemia? Puffarna tar ju lite tid på sig att äta vilket betyder att jag får artemia i hela akvariet på bara några minuter… Det överflödiga ska ju sedan plockas bort efter ca 5 min… mycket småplockande 🥵
En pincett :) Jag använder en lång planteringspincett för akvarium när jag matar fiskarna. Det finns liknande för köket som fungerar utmärkt att använda. Billiga i plast finns säkert på mataffären.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack mimåne :) det ska jag prova!
I dag har jag inhandlat en till rot 😃 Alla tre Puffar blir mer och mer trygga i sitt nya hem och kommer gärna fram till glaset och säger hej!

På denna bild kan ni se två Puffar, smyga omkring :)
Vad kul! Dvärgkulor är hemskt trevliga små krabater. Mina lever i ett never ending smörgåsbord av räkor och snäckor, men de föredrar ändå den frysta artemian nu, trots att de i början enbart åt levande (mina är VF).Man ser dem knappt då de bara är två i ett 54 liters, men jag planerar att skaffa kanske 2 st till. De är så himla söta.😍
Jag är också makalöst förtjust i mina dvärgkulor, har 4 st i ett 54 L kar tillsammans med ett gäng amanoräkor. Nyfikna och uppmärksamma små filurer, när man rör sig i rummet simmar de genast fram till rutan och "tigger". Jag matar mina med blackworms (levande), fryst artemia och snäckor.
#9 Tack peppe_ing, det kanske jag kan pröva 😃 Vet du vart man kan köpa den?
#10 #11 Vad roligt att höra att fler har dessa underbart charmiga kulor 😃 Mina går i ett 30 liters, jag hade ju egentligen bara tänkt mig 2 st… men jag kunde inte lämna den lilla smala ensam kvar. Den hade inte överlevt många dagar till utan mat (butiken gav endast flingfoder). Han hade inte blivit såld heller, han är allt annat än stilig just nu. Men jag hoppas han ska lägga på sig. Ni får hålla tummarna 🙂
haha, du är lite som jag. När jag köper fisk och ser att de inte kommer trivas i butiken så köper jag alla. Har svårt att se någon bli 'lämnad' ensam/ensamma kvar.
Härligt att höra Jens 😃
Sett att såna finns att köpa i en del butiker. Annars finns det garanterat på eBay 😉
Allt går bra med puffarna 🙂 Alla tre äter med god aptit och växer fint. Dom påminner mer och mer om små hundar 😃 Här kommer några suddiga bilder.